Myntbrev - fjerne mynten?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Posthorn »

Jeg lurer på å kjøpe et såkalt gullmyntbrev utgitt av Samlerhuset som tilbys til et pris noen prosent over gullprisen i mynten. Derfor er det i grunnen bare mynten jeg er ute etter.

Går det an å ta ut mynten ifra brevet uten at konvolutten skades? (for så senere å legge den inn)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Myge »

Vanligvis kan du åpne konvolutten i toppen, og ta ut innleggsarket som mynten sitter i. Gjør det forsiktig så ikke konvolutten revner. Du vil da sitte med en hvit papp med en mynt i, som ligger i plastholder. Da blir det lettere å få ut mynten.
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Posthorn »

froggy1981 wrote:Er det det mynt eller medalje ?
Det er en gullmynt som jeg hadde tenkt å kjöpe i en online butikk hos en kjent norsk mynthandler. Jeg er noe usikker på om de noterte prisene på gullmynter på websiden fortsatt er gyldige, da det nevnes:
Vi tar forbehold om prisjusteringer på grunn av forandring i gullprisen.
Jeg vil sende dem en e-mail for å få vite.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by arnetech »

hvorfor ser jeg ingen tekst på froggy sin innlegg? noe feil hos meg eller er de slettet?
Live long & prosper
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Myge »

Froggy1981 viser seg å være et forumtroll. Brukeren er utestengt. Postene ble slettet av Froggy1981 selv, så vi tar vekk punktummene som ligger. En bug gjorde at han eller hun kunne redigere sine egne innlegg. Det vil nå kun være mulig i 15 minutt etter posting for å unngå slikt i fremtiden.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Posthornet »

Det har etterhvert blitt noen gullbrev i min samling. Opprinnelig innkjøpt med tanke på gullmyntene. Jeg tror at jeg forløpig beholder myntene liggende inne i brevet. Finnes det noen oversikt over hvor mange forskjellige og hvilke gullmyntbrev Samlerhuset har utgitt? Fine er de skal jeg være helt ærlig, men noe verdi utover selve gullmynten har de ikke. En egen gullmyntperm er også utgitt.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by bengt »

Dette er den eneste oversikten jeg kjenner til:

http://calle.no/myntbrev/index.htm
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by Posthornet »

Takker så mye. Meget interessant. Faktisk mer enn jeg hadde ventet med det at kostpris er notert. Meget bra side. Kanskje noe utdatert men likevel for meg informerende.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by bengt »

Kjente ikke til denne litteraturen, men det er visst en bok/katalog over dette:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804085264/
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by jornkris »

bengt wrote:Kjente ikke til denne litteraturen, men det er visst en bok/katalog over dette:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804085264/
Den katalogen er vel det værste noensinne laget i norsk numismatikk. For myntkatalogen fikk samlerhuset kritikk for at de blåste opp verdiene på minnemyntene.
Men for den her har de virkelig blåst opp verdiene på egne myntbrev. Selvfølgelig presentert som offisielle utgivelser og kun egne myntbrev.
Katalogen er overhodet ikke verdt 160 kroner, svindlerne i samlerhuset delte dem ut gratis.

For gullmyntbrev kan man trygt ta myntene ut av konvoluttene. Ingen av gullmyntbreve selges for priser høyere enn verdien på mynten.
Det er bare mynten som er verdt noe, hvor mye gidder man egentlig å betale for en konvolutt med et dårlig bilde?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Myntbrev - fjerne mynten?

Post by bengt »

Ahhh. Er det samlerhuset som har utgitt denne? Da er den i alle fall komplett... :-)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”