Auksjonstips

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Auksjonstips

Post by Ole Christian »

Hei Godtfolk.
Kikker gjennom Bruun Rasmussen og har gjort det noen dager. Etter å ha avklart min finansielle situasjon med min vakre hustru vil jeg legge inn et bud.
Og her tenkte jeg skulle være fredig nok å trekke litt veklser på de mere erfarne samlerne.

De viser seg at så fremt man passerer en krone grense så finnes disse objektene også på en "in house auksjon".

Objektet (ene) mine har pt ingen bud, og det minste budet jeg kan legge er selvfølgelig langt under estimert verdi, og selv estimert verdi er lav mener nå jeg.
Så jeg tenkte jeg skulle ta litt i på objektet jeg ønsket meg (aller mest)

Hvilken sum ropes da ut?
Er det da det laveste, eller mitt max bud?

Og hvis max, hvordan kan jeg stole på det?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjonstips

Post by Olav K »

Hvis det ikke fremgår av auksjonsbetingelsene - ta en telefon og sjekk.
Jeg har aldri handlet på BR, bare Høiland - men det normale er:
Du legger inn et maksbud. Det vil bli notert som det bud som slår inn over gjeldende bud, eller hvis ingen slike - som bud til utropspris.
På auksjonsdagen vil objektet bli utropt til det høyeste gjeldende forhåndsbud - kommer det bud fra salen vil en fra BR sørge for at dine bud følges opp inntil maksbud nås, eller salen gir seg. Legger du maxbudet nær markedsverdi er det alltid en riskikp for at auksjonarius sier til salen: "byr du 100 kr. mer så er den din" - det er mindre mas for firmaet å selge til en i salen som betaler cash, enn å sørge for forsendelse, forsikring, tollpapirer mv.
"Medisinen" er å legge inn et maxbud over realistisk markedspris - men risikoen er at én til tenker som deg og da kan sluttresultatet bli dyrt.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

Hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig, lurer du pa om en mynt som har en estimert verdi på feks 1000,- blir ropt ut i salen til ditt laveste eller høyeste bud.

Hvis det er dette du mener virker det slik: Laveste mulige bud kan være feks 800,- Du legger inn bud på 3000 feks. Hvis det ikke kommer andre motbud på nett, ropes den ut på 800,- i salen.
Er det derimot motbud på nett først opp til feks 1600 så ropes den ut på 1700 i salen. Da må altså den i salen by 1700.

Ett tips jeg kan gi er å ikke legge inn budet før du "må" altså når muligheten for forhåndsbud går ut. Legger du inn budet før kan du risikere å presse prisen unødvendig høyere.

Det finnes også to andre alternative måter å by på på offentlige auksjoner. Det er telefonnud og brevbud. Disse er kun mulige på "gulvauksjoner" og ikke på rene nettauksjoner.

Hos OMH og OMG er utropet minstepris, og ikke slik som hos Bruun Rasmussen.

Lykke til uansett.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

Olav K wrote: "Medisinen" er å legge inn et maxbud over realistisk markedspris - men risikoen er at én til tenker som deg og da kan sluttresultatet bli dyrt.
Lo godt nå, jeg har forsøkt det to ganger, og fikk svarteper den ene gangen. Det var på nett.
andre gange var faktisk på OMH og jeg dro dit for ett objekt. Det hadde utrop på 11000 og jeg ga meg på 31000 da hadde han jeg bød mot reist seg på første rad og kikket seg skikkelig rundt. Håper det ikke var deg. :D . glad jeg slapp unna med den faktisk :lol:
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

madsemann wrote:Hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig,
Det har du gjort. Takk. Jeg legger inn et "realistisk" bud, og ber om telefon bud.
Tusen takk!!!
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Auksjonstips

Post by kråketoppen »

Bruk telefon bud, B-R ringer deg opp gratis og det blir som å være tilstede under auksjonen. :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

Ole Christian wrote:
madsemann wrote:Hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig,
Det har du gjort. Takk. Jeg legger inn et "realistisk" bud, og ber om telefon bud.
Tusen takk!!!
Du må ikke legge inn budet på forhånd hvis du skal ha tlf bud. Da bare trykker du av for tlf bud og venter på en hyggelig samtale :-)
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

ok, jeg har ikke gjort noen ting ennå, men tenker litt på den elendige dekningen jeg har på jobb. Bør jeg ikke legge inn i ett " har jeg kjempelflaks" bud?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

Ole Christian wrote:ok, jeg har ikke gjort noen ting ennå, men tenker litt på den elendige dekningen jeg har på jobb. Bør jeg ikke legge inn i ett " har jeg kjempelflaks" bud?
Jo det kan du. Uansett så kan du gjøre begge deler for sikkerhetens skyld. Plutselig så mister man tlf eller lignende. Når de ringer så vet du jo maksbudet ditt og kan safe det inn hvis du blir overbudt, og fortsatt vil by litt mer. Kryss av for tlf bud nå, og legg inn nettbud rett før fristen går ut, så er du sikker :-)
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

Takk. Da skal jeg gi dere alle en update rund arbeidslutt i morgen. Det blir neppe julegaver på unga i år
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

Ole Christian wrote:Takk. Da skal jeg gi dere alle en update rund arbeidslutt i morgen. Det blir neppe julegaver på unga i år
Hehe, mine barn får opsjoner på myntene mine som løses inn ved min død :-) Heldigvis er kona litt mer i nuet og kjøper leker til dem som de kan bruke nå :-)
Igjen, lykke til.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Auksjonstips

Post by Kjetil Kvist »

Ole Christian wrote:Takk. Da skal jeg gi dere alle en update rund arbeidslutt i morgen. Det blir neppe julegaver på unga i år
Ikke undervurder andre budgivere, sier nå jeg. ;)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Auksjonstips

Post by mynt01 »

Olav K wrote: På auksjonsdagen vil objektet bli utropt til det høyeste gjeldende forhåndsbud - kommer det bud fra salen vil en fra BR sørge for at dine bud følges opp inntil maksbud nås, eller salen gir seg. Legger du maxbudet nær markedsverdi er det alltid en riskikp for at auksjonarius sier til salen: "byr du 100 kr. mer så er den din" - det er mindre mas for firmaet å selge til en i salen som betaler cash, enn å sørge for forsendelse, forsikring, tollpapirer mv.
Skjer det at auksjonarius røper forhåndsbud??
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

mynt01 wrote:
Olav K wrote: På auksjonsdagen vil objektet bli utropt til det høyeste gjeldende forhåndsbud - kommer det bud fra salen vil en fra BR sørge for at dine bud følges opp inntil maksbud nås, eller salen gir seg. Legger du maxbudet nær markedsverdi er det alltid en riskikp for at auksjonarius sier til salen: "byr du 100 kr. mer så er den din" - det er mindre mas for firmaet å selge til en i salen som betaler cash, enn å sørge for forsendelse, forsikring, tollpapirer mv.
Skjer det at auksjonarius røper forhåndsbud??
Hvis du har inne bud på feks. 1000,- og salen har bydd opp til den summen, men ikke ser ut til å ville by mer, hender det rett som det er at auksjonarius sier at man får den på neste bud.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Auksjonstips

Post by Alex R »

Det var det MYE av på Nistadauksjonen
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”