Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
morten0
Posts: 1
Joined: 04 Dec 2012 22:29

Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by morten0 »

Hei.

Har en god del mynter som jeg skulle fått solgt. Alle myntene ligger i en pose så jeg tviler på om kvaliteten er veldig høy. De er også tatt og sett på sikkert 1000 ganger.
Usikker på hva slags mynter dette er, men ser ut som det er fra 30 tallet og utover.
Et par krøllete sedler er det også.

Noen som vet om en plass i Telemark, helst Skien\Porsgrunn området, som kan ta en kikk på myntene og kanskje gi meg en pris?

På forhånd takk.
Vennlig hilsen
Morten
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by Arve »

Hei og velkommen til forumet. Du sier ikke noe om hvilke land disse myntene er fra, men gamle er de ikke i myntsammenheng. Mynter fra forrige århundre går under betegnelsen moderne mynt. Disse er høyst sannsynlig verdiløse hvis de er godt brukt. Ta en titt på QXL så ser du hva tilsvarende mynter går for. Kilosmynt er umulig å få solgt fordi porto koster mer enn verdien på myntene. Er du usikker på verdien av noen enkeltmynter så kan du legge inn bilder her. Da får du vanligvis raskt svar.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by grenl.har »

Bøleveien på vei mot Skien (østveien) 50 meter forbi "Malerbua" på andre siden av veien, er det en mynt og frimerkehandler. Du kan høre med de.
Men som Arve sier, tvilsomt om det har noe særlig verdi.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by jornkris »

Hvis det er ting du bare ønsker å bli kvitt, så er det mulig å putte det i sånn, "glass eller metall"-gjenvinningsboks.
Slike mynter fra ca 1930 og senere er det hundrevis av millioner med andre som også sitter med i poser og syltetøyglass.
Noen svenske etter en tur til Sverige, et par tyske pfenning fra 1960 etter en tur til Tyskland, noen utgåtte norske som man brant inne med når de ikke lenger var gyldige. osv
Alle jeg kjenner har litt slikt liggende og verdien er 0. Dvs ikke 0, men metallverdi, men kobberprisen ligger vel rundt 44 kroner kiloen per i dag. Nikkelprisen lavere.

(vet jeg får kjeft av de med enda større samlemani enn meg når jeg foreslår metallgjenvinning, men helt seriøst så mener jeg det er et alternativ)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by vivavegas »

Litt i overkant negative er dere synes jeg.

Jeg kan ihvertfall betale kr. 75 pr. kilo når det er mynter som fremstår som usortert. Dvs. mye som selges som usortert er vel sortert flere ganger, men har etterhvert fått en god magefølelse (med hell) på hva som er sortert og hva som ikke er sortert.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by jornkris »

ja ja, men når du gir 75 kroner kiloen regner du vel med portoutgifter.
Det koster vel 130 kroner for en liten norgespakke, så om han har to kilo får han 150 kroner, men må ut med 130 i porto, pluss bensin til postkontoret og evt kostnad på qxl, finn o.l. I praksis går han da i minus.
Selvfølgelig om han har ti-femten kilo eller mer så kan regnestykket bli litt bedre, men det virket ikke som så mye siden det var snakk om en liten pose.
Dola
Posts: 25
Joined: 15 Jul 2012 12:31

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by Dola »

"Hvis det er ting du bare ønsker å bli kvitt, så er det mulig å putte det i sånn, "glass eller metall"-gjenvinningsboks."


I tilfelle det er noen helt nye myntsamlere her må jeg bare si til de at dette er ikke noe å høre på. Hvis noen sier det er ok å kaste mynt i metallgjennvinningen så ignorer de. Jeg kan gi ett eksempel på hvorfor, jeg fikk en pose med et par kilo mynt, dette kom fra en søppelplass og det var plukket opp og samlet sammen av en som jobbet der. Den tredje mynten jeg så på viste seg å være sjelden, solgte den senere for 2000.- :) Og dette er kun ett eksempel. Så ja, det finnes mange, mange kilo med mynt i poser rundt omkring og bra er det. Metallgjennvinnning er for blikkbokser og annen søppel.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by 2rhaug »

Jeg selger litt i partier og kilo for tiden. Jeg synes det er greit å få bud på kroner 1.-
Det koster meg litt anstrengelser å sende myntene, men som idealist synes jeg det er ok at noe drar nytte av eller formidler videre mynter som ikke har fokus hos meg.
Det er mitt lille bidrag til hobbyen for tiden.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by brafin »

Re vivavegas : Har prøvd å sende deg en pm, men får bare " Error" når den skal postes !! Mvh.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by vivavegas »

Ja, vi snakker normalt om 10+ kilo.
Men skal ikke veldig store posen til før det er 3-4-5 kilo.

Men det er klart at det er dårlig timelønn, men har faktisk funnet både gullmynt og veldig skjelden tysk mynt som ett par av eksemplene. Min lille "terapi" og sitte om kvelden og sortere mynter.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by Medicoin »

Om det er mye blankmynt så oppnår man vel generelt litt høyere pris enn kun kobbermynt.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by vivavegas »

Fullt mulig, men jeg ser ofte omvendt på det.
Har man kobbermynter (og gjerne også litt jern/zink) så har man mulighet til å finne 1 øre 1885, de skjeldne jern/zinkmyntene og andre av de skjeldne kobberutgavene.

På blank er det jo mer sparsomt hva spennende man kan finne.
User avatar
André. L
Posts: 79
Joined: 23 Nov 2008 12:45

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by André. L »

Hei Morten, jeg studerer i Bø for tiden så gi beskjed på PM hvis du kjører forbi så kan jeg ta en mys, ikke umulig at jeg legger inn bud hvis det er noe småkjekt oppi:) Reiser bort for julen senest fredag formiddag så kan ta det til nyåret hvis det passer bedre også.
EarthBridge
Posts: 37
Joined: 23 Aug 2012 09:22

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by EarthBridge »

Kjøpte en lot med kobbermynter på qxl for litt siden (fra nedlagt landhandel) fant litt av hvert i den, blant annet en passe pen 10 øring fra 1880:) bare den var verdt prisen på hele lotten:)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ønsker å kvitte meg med gamle mynter. Hvor?

Post by samler607 »

Trodde ikke det gikk ann å finne slike mynter i lotter på qxl lenger. Hyggelig å høre at noen finner noe stas.
Har personlig aldri handlet slike lotter, men kanskje jeg bør vurdere det etter å ha hørt om et greit funn som det.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”