Middelaldermynt - Sveriges første

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Olav K »

Middelaldermynt har ikke noen egen spalte her, men etter de fleste definisjoner er noe som er 1000 år gammelt antikt. Onsdag 22 ds holder CNG "printet auction", her er lagt ut en mynt av Olav Skötkonung, Olav Trygvassons rival og den første som laget mynt i Sverige. Den utlagte mynten er ikke den første, men av de første - Malmer har den vel som nr. 4. Den er i EF - sånn ca 01, kort sagt jævli bra. Jeg samler ikke dyre middelaldermynter, men de som vil ha det beste av skandinavisk mynthistorie ør ha en sjanse her - estimatet er $ 10.000, så langt har ikke budene nådd - men CNG er heller ikke stedet man leter etter annen middelaldermynt enn engelsk.
Olaf Skötkonung .jpg
Olaf Skötkonung .jpg (101.54 KiB) Viewed 2442 times
Denne kvaliteten er det sjelden man ser på skandinavik middelalder, og det vill være synd om den forble i USA. Det er lot nummer 1840, som går under hammeren kl. 19:13 norsk tid. Pt. er høyeste bud $ 8.000, og CNGs estimater er normalt i den lave enden.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Olav K »

Den gikk for 7.000 USD, noen har gjort et godt kjøpt tror jeg.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Stig Westerhus »

Hvordan kunne den gå for 7000 når du skrev at høyeste bud var 8000?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Olav K »

Antagelig fordi jeg leste "next bid" som høyeste bud, eller fordi jeg tastet feil.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Stig Westerhus »

Aha, logisk.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by trygvem »

Middelaldermynt ?
Nei slett ikke, på ingen måte.
Den er en -Vikingtidsmynt- -og bare det.
Selvfølgelig er dette viktig definert og plassert.
Hvorfor det ?
Jo alt har sin plass, også vikingtidens mynter.
-
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Trond i California »

Jeg har sett et par av disse for salg paa myntmesser her i USA. Det er etpar forhandlere som selger viking mynter samt viking smykker etc fra jordfunn i England. De svenske myntene har vaert i god kvalitet og ganske dyre. Det er utenfor mitt samleomraade saa jeg har ikke kjoept noen av dem, men de er meget pene...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Arve »

Trygvem, siden middelalderen i Europa regnes å ha vart fra 500 til 1500 så er vel vikingtiden godt plassert innen denne rammen?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by trygvem »

Helt riktig det Arve -
men-
vi snakker om viktige en -svensk vikingtids mynt.
nettopp derfor er det sjokkerende å se at en vikingtidsmynt ikke blir beskrevet som hva den er -en vikingtidsmynt.
Man legger den her i dette tilfelle inn i en periode kalt middelalder,ute i Europa som strekker seg over 1000 år.
Selvfølgelig skal den mynten kun beskrives som en vikingtidsmynt.
Vikingtids periode strekker seg mellom år-796-1066. Vel så er vi da trygt innenfor rammene av hvor når mynten hører hjemme.
Vi omtaler våre mynter fra våre egne perioder. Vi omtaler også andre sine mynter fra både deres og våre egne perioder.
Så er mynten omtalt i en viktige en riktig periode som dermed er nærmere spesifisert.
Man kan - noen kan-tøye vikingtidens periode til å si fra slutten av 700 årene til 1100 tallet - men så er det strengt tatt nok,
-for vi bruker 796-1066.
Så er det hele ryddig på plass.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Olav K »

Jeg kan ikke huske å ha sett noen auksjons- eller annen katalog operere med vikingtid som tidsavgrensning. Jeg kan ta feil, og da vil sikkert Norges største katalogsamler - Madsemann - korrigere meg. Etter mitt syn var vel nettopp myntslagning et uttrykk for at middelalderen omsider nådde Skandinavia. Selvom man fortsatt bedrev sjørøveri og raidet småbyer og klostre, var utmyntning et tegn på gryende statdannelser og sivilisajon også på våre breddegrader. De som slo mynt i Norge hadde avsluttet sin vikingkarriere. (Selvom Harald Hårdråde oppførte seg som en viking, så han nok heller sine tokt som arvefølgekrig i hhv. Danmark og England.) Skal man snakke om vikingtidsmynt, er det nok mer korrekt å anvende det på kufiske dirhem og senere - angelsaksiske penninger, det siste som "danegeld" - beskyttelsespenger for å bremse vikingangrep, dirhemer som handelsmynt fra østersjøområdet.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by trygvem »

Jeg beklager først, og mener selvfølgelig året 793-
-
Fokuset på selve den flotte fremviste mynt skulle selvfølgelig være i første rekke, -men dog likevel.
-
Hva auksjonskataloger har med tidsriktig plassering av en vikingtidsmynt har å si forstår jeg lite av.
Auksjonskataloger går ikke foran annen historisk numismatisk litteratur, men skal kunne sidestilles om de er riktige.
Men temaet auksjonskataloger -salgskataloger- hvorfor skulle de være viktigst i en tidsanalyse av myntplassering ?
-
Vi omtaler alltid våre egne skandinaviske og andres tidsriktige mynter for vikingtids mynt.
også være seg dirhemer eller ellers så er de tidsriktige plassert i vår egen tidsregning, om man ikke går nærmere inn på de med hersker og hvor når den skulle være slått.
-
Skal vi dra litteratur om slikt - så se i bøkene og på nett. der er da flere med omtaler og avhandlinger om vikingtidsmynt.
-
Jeg ville nødig skulle virke belærende om temaet, men jeg er mildt sagt sjokkert over bruk av middelalderlig mynt om en svensk helt typisk vikingtidsmynt.
-
Vi forholder oss til vår nærhet og vår egenhet ved omtale av tidsregning være seg mynter eller gjenstander, alltid.
og i hvertfall om en kjent mynt i fra Sverige - se f.eks. Tonkin - Myntboken 2010. Så står den under kategorien Vikingatid - etterpå senere så kommer medeltid - (bare som ett eksempel)
Litteraturen og nettet eller myntkabinettet eller andre steder i Skandinavia bruker da enten "Norske mynter" - "Vikingtids mynt" - men aldri middelalder mynt om våre egne, det får da være grenser.
Snakker vi om å uttale seg fra f.eks England om de tidsriktige så bruker da også de viking og saxon osv. Men uansett vi taler da med hverandre her fra norske eller skandinaviske nordiske forhold.
Jeg synes ikke dette er pirkete - jeg synes dette er viktig, -derfor.
Det er tiden vi snakker om, ikke svensk vendeltid- dansk germansk jernalder- eller norsk merovingertid, men ja vi snakker om Skandinaviske viktige og allmenn kjente -vikingtid- fullstendig uinteressant for dette temaet så vidt jeg kan forstå -hva de drev med i forhold til plyndring-lovgivning eller om det var ditt og datt - men at perioden den mynt er slått i vikingtid,dette er viktig for å se tiden som mynten hører innunder. Det er en almen kjent og godtatt periode som alle bruker og som vi selvfølgelig skal bruke med den største stolthet, vi skal da i tilfelle også kunne se av den kunst og storhet.
og Viktigste av alt for å vite om hvilken periode vi snakker om, vi er innefor en ramme på ca 250 år i stede for noe jeg aldri har hørt fra norske eller nordiske forhold, det å skulle bruke europeisk - engelsk middelalder periode på 1000 år.
-
Skulle liksom utenlandsk valuta ha større betydning som vikingtidsmynt en våre egne -nei- men likverdige for perioden -ja-, det kan man se av at de er tidsriktige, så derfor bruker vi med den største selvfølgelighet også vikingtidsmynt også om disse.
At de alle er vikingtids mynt om de f.eks er funnet i Norge eller i Norden generelt.
f.eks.en tysk mynt funnet i Norge som er i fra perioden vikingtid - den er og blir ett funn i fra vikingtid, vi uttaler oss herifra.
-¤-
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by ramazotti »

Vi må vel kunne anta at først Arve,deretter Olav K bommer litt,og at vi ikke kan legge wikipedia til grunn
for hva Europa mener er middelalder/vikingtid ?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by Olav K »

Jeg skal ikke krangle. Jeg mener at vikingtiden må sees som en (viktig) del av Norges (Nordens) inntreden i middelaldeleren - Trygvem ser det som en separat epoke ( og han har mange med seg om det). Det vi antagelig kan være enige om er at vikingtiden var en viktig overgangsperiode fra ættesamfunnet til statsdannelsene.
Når jeg stritter i mot å kalle de tidligste skandinaviske myntene "vikingmynt" er det fordi jeg mener at de ikke ble slått av "vikinger". Vikinger slo ikke mynt - de tok dem. (Og jeg har ingen problemer med å kalle myntene de tok/eller fikk i handel for vikingmynt, jfr. Skaare og Gullbekk:"Mynt og samfunn i Norge i vikingtiden", Monetarius 2003.)
Men de myntene som ble slått onkring år 1000 var utstyrt med kors, et uttrykk for at kongen (iallfall formelt) var kristen. Som kristen dro du ikke i viking. Både Olav Trygvasson og Olav Haraldsson (senere hellig) hadde avsluttet sine vikingkarierer når de slo mynt.
I Falk og Torps etymologiske ordbok fra 1903-06 (nytrykk 1991) betydde ordet viking (vikingr) "sjørøver" - opprinnelsen er antagelig eldre enn vikingtid, gjenfinnes i angelsk, saksisk og frisisk fra eldre kilder - kan spores til oldgresk "styrke", og beslektet med oldnorsk "vig" = kamp. Jeg tror nevnte Olav'er ville ha seg frabedt å bli kalt sjørøvere. Harald Hårdråde hadde en større posisjon i Bysants - datidens mest avanserte samfunn, kom hjem til Norge med datter av middelalderfyrsten Jaroslav den vise (også kalt den store) av Kiev, reformerte myntvesenet (om det var noe myntvesen å reformere) og var vel i realteten den første konge som klarte å samle Norge. Var han viking? I egne øyne neppe, men i England ja. Når han vil hevde sin påståtte arverett til England, begynte han jo med å svi av noen kystbyer for å vise styrke, han var åpenbart ikke diplomat. Men målet var å bli konge av England, det er litt mer omfattende enn sjørøveri.
Det har egentlig forbauset meg at norske historikere ukritisk bruker den engelske tidsavgrensning for vikingtiden: Det første dokumenterte angrep i England (Lindisfarne 793) og slaget ved Stanford bridge (1066) som norsk avgrensning av vikingtiden. Men o.k. en grense er praktisk, og "alle" er f.eks. enige om at den hellenistiske periode ble avsluttet i år 31 f.Kr, selvom jeg tviler på at folk i det i mer enn hundre år romersk kontrollerte Grekenland våknet opp dagen etter slaget ved Actium og sa til selv: "heisan, i dag er vi ikke lenger hellenistiske". Konkrete tidskiller er greit for læreboken, selvom de fleste innser at overganger fra en epoke til enn annen alltid er flytende
Tilbake til tidlig skandinavisk mynt. Jeg finner det lite fruktbart å kalle mynter slått mellom 995 og 1066 "vikingmynt". Korset er nevnt. Dernest for å holde oss til Norge: Hvilket dramatisk skifte er det mellom Harald Hårdrådes mynt og Olav Kyrres? Sistnevnte skal da uomtvistelig være middelaldermynt, mens Haralds peninger ikke var det? Olav'enes mynter var etterligninger av angelsaksisk mynt, ingen dragehoder eller annen vikingsymbolikk.
Når jeg nevnte myntkataloger var det ikke for å fremheve disse som numismatiske sannhetsbærere, men en praktisk opplysning. Den som leter etter nordisk "vikingtidsmynt" på internasjonale auksjoner, finner nok lettere det han leter etter under "medieval coins" enn under "viking coins". I England vil "viking coins" lede til ikke-angelsaksiske myntherrer i øst-og midt England (herunder Erik Blodøks som konge av York (og han kvalifiserer nok som "viking")) samt de irsk-norske kongedømmer i og ved irskesjøen ("Hiberno-norse vikings").
Begrepet "vikingtid" oppsto på 1800-tallet og var et viktig element i nasjonsbyggningen som førte frem til 1905. I min bok fikk vikingdyrkelsen betydelige skrammer i perioden 1940-45, da det ble hemningsløst brukt av her Quisling med venner og kulminerte med SS-divisjon Wiking. Men vikingene skal berømmes for at de brakte europeiske sivilasjonselementer hjem til Skandinavia. Det førte oss fra "barbariet" til middelalderen. Utmynting i kongens navn var nettopp et uttrykk for dette.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by ZZzzz »

trygvem wrote:Middelaldermynt ?
Nei slett ikke, på ingen måte.
Den er en -Vikingtidsmynt- -og bare det.
Selvfølgelig er dette viktig definert og plassert.
Hvorfor det ?
Jo alt har sin plass, også vikingtidens mynter.
-
Jeg ville også ha omtalt denne som en vikingetids-mynt. Man kan også kalle den for en middelaldermynt, men vikingetidsmynt er et bedre og mer beskrivende begrep. Middelalderbegrepet kan brukes om hele verden og en lengre tidsperiode (var det ikke numismatikeren Thomsen som innførte begrepet sammen med de andre begrepene for andre epoker (jernalder, bronsealder osv.)?), men vikingetidsbegrepet forståes som en mer begrenset periode på et begrenset geografisk område.

I vikingetiden var de fleste i skandinavia bønder eller handelsfolk. Men perioden er oppkalt etter de som satte spor i historien, de skriftlige kildene. Nemlig vikingene. Tilsvarende kan vi sin om bronsealderen. Man gjorde sikkert andre ting enn å fremstille våpen av bronse. Men det er det som har satt sine spor.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Middelaldermynt - Sveriges første

Post by ZZzzz »

Har lest litt hva som her er skrevet, og må si at Trygvem synes å ha den aller beste argumentasjonen / motargumentasjonen til andre sine innlegg på denne tråden.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”