Gammel mynt

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Det du skriver styrker min tro på at mynten kan være norsk. Brakteater var beregnet til lokal bruk, og daglig handel i "det små". Bergen var fra tidligste 1200 Norges - og etter kort tid også Nordens - største by. Utenlandske kjøpmenn som kom hit var tvunget til å veksle "godt sølv" ved vekslingskontorene i Bergen - mot brakteater som kunne brukes til proviantering m.m. (finansieringen av fiskehandelen var en annen historie, her var gjeldsbrev med krav mot "bankene" i Brügge viktig). Men skipshandlerne i Bergen som fikk sine forsyninger fra omlandet og fjordene omkring - betalte med brakteater, som slik spredte seg innover. Kommunikasjon foregikk for alt vesentlig pr. båt - så alt som lå ved en fjord lå egentlig "sentralt". Og de få som ville benytte fjellovergangene vil proviantere hos dem innerst i fjordarmen før de kløv opp mot Lesja, Sjåk, Filefjell eller Hallingskeid - og betale med brakteater.
Slik kan mynten ha havneyt på dine forfedres hjemsted. Selvfølgelig en spekulasjon, og fortsatt er det nok bare ekspertisen som kan gi deg svar.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Gammel mynt

Post by samler607 »

Bumper denne tråden i håp om noen av middelalder ekspertene ser tråden og kan komme med litt mer info.
Hvem er det som kan identifisere denne? er det forum bruker ZZzz?
Eller er det andre?
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

Etter mye research faller jeg på Magnus Lagabøte, men sikker kan man selvfølgelig ikke være..
Hadde vært fint om noen kunne tilføye noe mer :)
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Gammel mynt

Post by PENGEBINGEN »

Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

Er det noen flere som støtter teorien om at denne brakteaten kan være fra Magnus Lagabøtes tid?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Det er kanskje mer fruktbart å spørre om noen har grunnlag for å hevde at den ikke er det :wink:
Uten ekspertise som kan vurdere mynten "live", kan den være Håkon Håkonssøns, Magnus Lagabøters eller Håkon Magnussøns - alle ser ut til å ha laget brakteater som ligner på din. Jeg tror nok at også de som kan betydelig mer enn meg om norsk middelaldermynt vil ha vanskelig for å konkludere uten å se og måle mynten.
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

finnes det et marked for sånne mynter?
Er nok flere som vet mere om og interesserer seg mere for denne mynten enn meg, som kanskje vil ha
større glede av den. Den ligger som sagt bare i en fyrstikkeske i skuffen her. Hvor er det eventuelt mulig å auksjonere den bort?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Det finnes samlere av middelaldermynt, og i Norge - av norsk sådan. Jeg ville tatt kontakt med Oslo Myntgalleri (oslomyntgalleri.no) - sendt dem bilder, og spurt om den var egnet for auksjon. Jeg ville ikke har brukt sånt som qxl - jeg tror ikke seriøse samlere av middelaldermynt leter der.
Om andre auksjonsteder som auction.no eller skanfil er egnet tør jeg ikke mene noe om. Det jeg har sett er at OMG har norsk middelaldermynt på sine auksjoner, og at de blir solgt. De vil også ha et ressurser til å vurdere mynten mer nøyaktig enn det vi har kunnet gjøre her, og - om de ser det nødvendig - få mynten renset profesjonelt. Om andre har en annen mening om bedre fora for salg, vil de skikkert melde seg i denne tråden.
Selv samler jeg ikke norsk mynt - så dette bygger bare på det jeg mener å ha sett.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel mynt

Post by Kjetil Kvist »

... kan være greit å få avklart med myndighetene om den skal leveres inn.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Gammel mynt

Post by madsemann »

Kjetil Kvist wrote:... kan være greit å få avklart med myndighetene om den skal leveres inn.
Med tanke på at trådstarter skriver : . Min bestefar fikk denne av sin oldefar. Kan jeg ikke se for meg at denne er innleveringspliktig. Da den har vært i familien siden før loven tredde i kraft.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel mynt

Post by Kjetil Kvist »

Ja, funn før 1905 er uproblematiske.

Likevel; en selger idag som kan vise til henvendelse til riktige myndigheter, og at riktige myndigheter gir tilbakemeldig på at de ikke krever mynten, stiller svært sterkt. Det er å skaffe mynten solid proveniens.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Ja, her er det viktige nyanser. Har man sittet med noe i god tro gjennom flere generasjoner er man eier. Likevel kan gjenstanden, hvis den er viktig nok, eksproprieres, men ekspropriasjon krever "full erstatning" - i motsetning til "finnerlønn" som man er berettiget til om man plukker opp noe av jorden i dag.
Om denne mynten er interessant nok til at myntkabinettet vil innstille på ekspropriasjon har jeg ingen mening om. Mynten kan være skjelden, men den ser ikke ut til å være et supereksemplar, og når man heller ikke kan anngi eksakt funnsted - vil jeg tro at den museale verdi er begrenset, med mindre mynten er unik. Når OMG har middelaldermynt på auksjon, går jeg ut fra at de vurderer innleveringsplikt. Ikke alle mynter som innleveres har provenens fra tidligere salg, men kan man sannsynliggjøre at mynten har vært eiet i lengre tid - og ikke er et nylig jordfunn - vil jeg tro de legges ut for salg. Er man i tvil spør seriøse handlere myntkabinettet,antar jeg.
Fornminneloven, som nå er avløst av kulturminneloven, ble vedtatt i 1905. Har oldefar forbrudt seg mot denne, er saken foreldet - ble den funnet før 1905 har den vel vært lovlig besittelse hele tiden som Kjetil sier.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Gammel mynt

Post by ZZzzz »

Riksantikvaren har uttalt seg i en personlig korrespondanse til et medlem av et forum på Facebook. Korrespondansen ble publisert på facebook. Gjennom eldre lovverk har staten teoretisk sett eiendomsretten til objekter omfattet av tidligere lovverk. For som de skrev i denne personlige korrespondansen, så faller ikke eiendomsretten bort. Meg bekjent er ikke dette overprøvd juridisk.

Lovverk som i tidligere tider gav staten eiendomsrett var som Olav K nevner den fra 1905. Men det finnes enda eldre lover som teoretisk sett gir staten eiendomsretten til dette objektet, dersom det er funnet før 1905. Som Olav sier, så er saken trolig strafferettslig foreldet. Men teoretisk sett, så kan man si at staten basert på utgåtte lover fikk eiendomsretten da mynten ble funnet. Og eiendomsretten kan riksantikvaren visstnok fortsatt pårope seg?

Så teoretisk sett, så er ikke funn fra før 1905 uproblematiske. Det kan vise seg å være en myte.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel mynt

Post by Kjetil Kvist »

Christian Vs lov fra 1685 hadde bestemmelser om "jordgravet gods", som gir finneren 1/3 av verdien dersom han melder fra (ellers ble det delt mellom kongen og grunneieren). Dessuten finnes det noe fra 1752 som handlet om mynter.

... men har disse bestemmelsene hatt noen anvendelse etter 1905?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Gammel mynt

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Christian Vs lov fra 1685 hadde bestemmelser om "jordgravet gods", som gir finneren 1/3 av verdien dersom han melder fra (ellers ble det delt mellom kongen og grunneieren). Dessuten finnes det noe fra 1752 som handlet om mynter.

... men har disse bestemmelsene hatt noen anvendelse etter 1905?
Det er ikke noe vits å diskutere det her inne. Riksantikvaren får selv avgjøre ved en eventuell henvendelse, om han vil gjøre krav på eiendomsrett basert på lovverk eldre enn 1978. Det juridiske må deretter eventuellt overprøves i rettssystemet.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”