Oppussing av mynter!

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Oppussing av mynter!

Post by peroenge »

Se denne som kommer på neste CNG auksjon:
image.jpg
image.jpg (131.4 KiB) Viewed 1809 times

Slik så den ut ved forrige omsetning:
image.jpg
image.jpg (150.83 KiB) Viewed 1809 times
Blir spennende å se prisforskjellen. Jeg foretrekker mynten slik den så ut tidligere!
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Dette var skremmende. Men jeg fant ikke mynten - er den på e-auksjonen, eller nr. 97?
Jeg skulle gjerne ha sett hva de skriver.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Nå fant jeg den - og de skriver "heavily smoothed and repatinated", fritt oversatt "tungt pusset og repatinert". Man skulle nesten tro den var oppgravert også - og "repatinert", hvordan gjør de det, resultatet er jo pent. Men du blir litt satt ut nå det åpenbart er kunstig og gjort i løpet av ett år.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Oppussing av mynter!

Post by svessien »

"Smoothed surfaces" eller "surface pitts filled and smoothed", har CNG brukt om denne type restaurering.
Jeg ser ikke så mye galt i det så lenge det bemerkes. Mange bronsemynter er medtatte, og voksen som brukes gjør at mynten bevares bedre. Problemet er den dagen de blir solgt som EF mynter.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Nå selges den som god VF hakket under EF, jeg ville ikke ha satt det på mynten slik den så ut i 2013, iallfall ikke "god".
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oppussing av mynter!

Post by Arve »

Hvis prisen blir vesentlig høyere enn ved forrige omsetning så ser vi jo hva markedet vil ha. Jeg foretrekker at en brukt mynt ser brukt ut.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Oppussing av mynter!

Post by svessien »

Arve wrote:Hvis prisen blir vesentlig høyere enn ved forrige omsetning så ser vi jo hva markedet vil ha. Jeg foretrekker at en brukt mynt ser brukt ut.
Jeg er enig i at den skal se brukt ut, og at oppgravering av detaljer er fy-fy, men å skjerme mynten mot ytterligere korrosjon, tenker jeg er nødvendig.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oppussing av mynter!

Post by Arve »

Ja, det er forskjell på konservering og restaurering. Den omtalte mynten her må vel sies å være restaurert.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Den ble solgt hos Numismatica Ars Classica for CHF 2750.(auksjon 72 i mai 2013). CNG har et estimat på den restaurerte versjon på USD 2000, budene har nå nådd 1800.
Basert på gårsdagens kurs på CHF over USD skulle et tilslag på USD 3000 matche prisen hos NAC. Det som slår meg er spørsmålet: hvem kjøper en mynt som denne, for så å "restaurere" den og legge den ut til salg som kanskje ikke dekker originalkost (ta provisjoner med i regnestykket). Restaureringen har vel heller ikke vært gratis, med mindre kjøperen har utført den selv og nå tester om øvelsen kan være lønnsom?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Nå har jeg sendt melding til CNG hvor jeg peker på at de i tillegg til "smoothed" og "repatinated" burde ha med enten "tooled" eller "reengraved".
Det er jo fint lite de kan gjøre med den trykte katalogen, men siden dette i realiteten er en nettauksjon kan de jo rette nettsiden. Vi får se. Jeg er en ganske stabil kunde hos CNG fordi jeg stoler på deres beskrivelser. Her er den ufullstendig og det forstyrrer meg litt.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Oppussing av mynter!

Post by karstkri »

Olav K wrote:Nå fant jeg den - og de skriver "heavily smoothed and repatinated", fritt oversatt "tungt pusset og repatinert". Man skulle nesten tro den var oppgravert også - og "repatinert", hvordan gjør de det, resultatet er jo pent. Men du blir litt satt ut nå det åpenbart er kunstig og gjort i løpet av ett år.
De må nok ha gjort mere en å pusse og repatinere for de runde søkkene på halsen til Nerva er helt borte.Skal bli moro å se hva den går for.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Kanskje det er en tannlege som bruker restene av sitt amalgan-lager til å fylle igjen hull? Han må ha brukt noe til å modellere nytt kinnben også.
Jeg er redd våre venner i CNG har vært litt kjappe denne gangen, kanskje ikke tatt opp bildene fra NAC. De burde iallfall tatt med sin standardformulering om at "Surface pitts (are) filled" og "tooled" mht. til omskriften. Jeg er spent på hva de sier, men de har jo ikke vært på jobb mer enn et par timer ennå, og "noen" skal nok i mellomtiden forklare hva som ble gjort før inntak i katalogen.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Oppussing av mynter!

Post by peroenge »

Dette tilfellet er jeg redd ikke er uvanlig utover at vi har tilgang på bilde før endringer ble gjort. Det er det som gjør det utfordrende å samle antikk mynt i bronse/kobber. Hva den enkelte legger i smoothed/geglattet varierer nok en del.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppussing av mynter!

Post by Olav K »

Så kom svaret fra CNG. Jeg har prøvd å laste det inn her men får bare beskjed om at det ikke er tillatt, så jeg får nøye meg med referat: De er enige i at mynten er "tooled", men de mener at det ikke er nok til "heavily", et begrep de reserverer for "substantially recut in the main devices".
Skriftforbedringen på COS III mener de er resultt av heavy smoothing. Men de fortsetter: Ulykkeligvis er dette en mynt som er blitt "messed with" og de er enig i min formulering "heavily restored" som generell beskrivelse.
Så fortsetter det med at de alltid etterstreber presise beskrivelser, og for all del, om man er i tvil om en mynt - bare spør osv.
Det interessante er det som kom under underskriften, et PS:
"It's a shame that whomever purchased the coin from the NAC sale decided it needed to be improved. It was a very nice coin before the restoration, and it should have been left untouched".

Og hva kommer ut av dette? Antagelig ingen endring i beskrivelsen (Hvis budvinner hevder at han har basert seg på den trykte katalog, og ikke så negative tilføyelser i nettutgaven før etter tilslag, risikerer de krav om prisavslag). Skjerpet årvåkenhet? Kanskje. Jeg synes jeg leser ev viss innrømmelse ved at de er enige i at mynten er "tooled" og i beskrivelsen "heavily restored" ( tungt restaurert) og i PS'et. Når svaret kom til meg 17.27, to og en halv time etter at de har åpnet butikken, tyder også på at de har tatt henvendelsen alvorlig.

Vi kan lære at når de skriver "heavily" så mener de "kraftig" enten det nå dreier seg om Tooling eller Smoothing.

Så får vi se hva som skjer om vel en uke. Selv sitter jeg på et fly når auksjonen går, så Per O. får holde oss orientert,
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Oppussing av mynter!

Post by peroenge »

image.jpg
image.jpg (189.53 KiB) Viewed 1648 times
Her er mitt eksemplar av samme mynt (har vist den tidligere i annen tråd. Er usikker på om denne er smoothed.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”