Gørlitzer ?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Gørlitzer ?

Post by karstkri »

Nå har jeg ikke greie på antikke Israelske mynter, men har kommet over begrepet Gørlitzer om Shekel er det en kopi/falsk mynt ?
Ble heller ikke klokere av å google det.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gørlitzer ?

Post by Olav K »

Etter forgjeves å ha lett i Hendins "guide to Biblical Coins", fant jeg på "CoinPeople.com" at dette er et navn på kopier av shekler laget på 1800-tallet, delvis veldig godt utført og signert. De ble solgt som kopier av de "30 sølvpenger", men ble også produsert for frimurerritualer. "Falsk" er derfor ikke et helt riktig ord, disse myntene er bevisst laget som kopier.
Dette var ( som dette ) et innlegg på en nettside, jeg vet ikke hvor riktig det er - men det så tilforlatelig ut.
Hvorfor Görlitz(er) vet jeg ikke. Görlitzer Park er et område i Berlin (T- og S-banestasjon) - kanskje de første dukket opp her?
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Gørlitzer ?

Post by Skarsvaag »

Kan de være fra byen Görlitz nær grensen til Polen:

Görlitz Stadt, Nachahmung der Schekel des ersten jüdischen Aufstandes, irrtümlich als "Silberlinge" des Judas angesehen, Görlitzer Scheckel
Attachments
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (65.4 KiB) Viewed 1117 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gørlitzer ?

Post by Olav K »

Her har vi vel forbindelsen til Görlitz. Men også at de feilaktig skulle representere Judas' 30 sølvpenger. Det første makabeeropprøret, som disse myntenes forbilder skal stamme fra begynte ca 150 år BC, og etter at makabeerne ble slått av romerne og erstattet av familien Herodes var makabeermynter ikke gangbare - så forbildet for disse myntene kan ikke ha vært judas-mynt, selvom det åpenbart har vært en forestilling om dette på 1800-tallet.
GørlitzShekel.jpg
GørlitzShekel.jpg (82.63 KiB) Viewed 1107 times
Denne mynten har signatur fra engelsk juveler fra sent 1800-tall (Spencer - se under stetten på urne) og har antagelig vært brukt i frimurerrituale. Med diameter på 35 mm er den betydelig større enn forbildet.
Det er egentlig synd at Makabeerbøkene er utelatt fra norske bibler, de er historisk sett de mest korrekte beskrivelser i GT, og handler om kampen mellom jødene og Seleukidene, som med interne stridigheter stadig tapte terreng, inntil de ble avsluttet av romeren Pompeyus i år 63 f.Kr.( og makabeerne erstattet av Herodianerne).
Makabeerbøkene som man finner i eldre utgaver av det gamle testamentet bidrar også til forståelsen av dagens konflikt. Israel var antageligvis et selvstyrt stammedømme i høylandet, men klarte aldri å erobre kystområdet ( Philistine = Palestina). Eneste historiske spor fra tidlig periode er en assyrisk annal hvor man referer å ha slått et folk av Davids stamme. Salomon er det ingen spor etter ( min professor ved det teologiske fakultet ved UiO: " man har lett etter spor av Salomon, med bibelen i den ene hånd og teskje i den annen, men men har ikke funnet noen ting." Men om tempelet var av cedertre eller seilduk, borte ble det, og den jødiske overklasse ble eksportert til Babylon, hvor de begynte å dikte det som ble Toraen, vårt gamle testamente. Her ble de befridd av Kyros, historiens første humanist(?) - den eneste ikke-jøde som kommuniserer direkte med Gud (Esra, 1.kapittel) , men i følge stempler funnet proklamerte at "Marduk, vår store gud, vil at alle skal kunne dyrke sine guder der de hører hjemme". Det var ikke bare jødene som fikk lov til å spasere hjem fra Babylon.
Etter persisk overhøyhet ble Israel erobret av Alexander, senere i kampsonen mellom seleukidene og ptolemeerne (Syria og Egypt, begge hellenistiske kongedømmer). Og så, under makabeerne får de et selvstendig kongedømme i vel 100 år, inntil de igjen blir et lydrike under romerne. Opprør gjør de, og opprørere straffes hardt (av romerne) inntil Hadrian i 137 forviser jøder fra provinsen Palestina (som nå omfatter det historiske Israel).
En oppdagelse jeg har gjort under kveldens forskning på Karstkris spørmål: Jødene i eksil i Babylon holdt seg til hebraisk. Da de kom hjem snakket "folket" arameisk, et språk som må ha vært et folkespråk i hele indre middelhav. Mynter fra Kilikia og Levanten ellers har arameiske innskrifter. De lærde er enige om at Jesus snakket arameisk, ikke hebraisk ( Jeg stoler her også på Mel Gibsons meget katolske Jesus-film, hvor alle - unntatt romerne, snakket arameisk.
Dette var ikke bare én, men mange digresjoner - men "bibelske mynter" er ekstremt fascinerende.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gørlitzer ?

Post by karstkri »

Takker for svar.Det bilde du viser Olav K fant jeg også og den ser vi at er en nyere kopi.Jeg får lette litt på sløret og legger ut den jeg lurte på.
Den ligger på skanfil online auk.Link : http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1385657
Den ser bedre ut-ikke typisk den som ser nyere ut bilde fra Olav K .Men når skanfil betegner den som Gørlitzer så er det nok snakk om en kopi.
Takker også til skarsvaag som ga forklaring på begrepet gørlitzer.
karstkri
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Gørlitzer ?

Post by Posthornet »

Jeg fattet også interesse for denne mynt først hos Skanfil og ved søk kom jeg fram til denne side. Takk for interessant lesing. Det finnes et lignende eksemplar til salg hos:
http://www.ma-shops.com/hardelt/item.ph ... 73&lang=en
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gørlitzer ?

Post by Ask »

Så denne tråden først nå. Ifølge mitt tyske numismatiske leksikon ble de såkalet " Görlitzer Shekel " laget som en slags suvenirartikel i byen Görlitz. På 1480- tallet ble det i Görlitz oppført en kopi av den hellige grav i som en slalg avlatshandling fra en rik kjøpman fra regionen. ( Vi er i tiden før reformasjonen som jo ble utløst av at en hvis munk og teologiprofesser ved navnet Martin L. nettopp kritiserte denne form for kjøpslåing og korupsjon ). Her en ( tysk ) lenke til anlegget som eksisterer den dag i dag :
http://www.heiligesgrab-goerlitz.de/geschichte.htm
Görlitz- sheklene er blitt laget helt til den nyere tid ( har ikke funnet en dato enda ) og er ment å etterligne hebraiske mynter. de er også feilaktig blitt betraktet som " judaspengene ".

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Antikke mynter”