2 ukjente antikke mynter.

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

2 ukjente antikke mynter.

Post by grenl.har »

Test av mitt nye enkle "hybrid kamera". Lite nok til å ha i jakkelomma.(Sony a5000) Linse: 16-50. Har ikke foto som hobby, men ønsker gode bilder+HD filming av famile++.
Fant to Antikke mynter som test. ca. vekt 25gram. Den ene må være romer, den andre usikker på. Kjøpt som gi bort mynter fra større lotter.
Har noen en idè, eller er kvaliteten for dårlig?
ukjentAncient.jpg
ukjentAncient.jpg (63.81 KiB) Viewed 1781 times
ukjentRomer.jpg
ukjentRomer.jpg (136.63 KiB) Viewed 1781 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Olav K »

Bildene viser at også "enkle" kameraer duger. Unngår man det aller billigeste er heller ikke moderne kompakt/hybridkameraer "enkle", det er ganske avanserte komputere med linser på.
Så det er ikke kameraets skyld at jeg har problemer med identifikasjonen. Den "romerske" mynten har en sittende Zevs/Jupiter på revers. Det er ikke vanlig. Hadde jeg ikke sett bokstavene hadde jeg kjapt plassert mynten hos Alexanders etterfølgere, med Apollo på advers. Men da skulle det ha vært greske bokstaver, de ser latinske ut - eller...?
Den andre mynten er enda mer mystisk. Portrettet ser "romersk" ut, og kunne ligne Augustus. Reversen ligner ikke på noe jeg har sett. En kamel med menneskehode? En kentaur med vinge? Ingen innskrift.
Det finnes en fryktelig forklaring: Turistmynter uten konkret forbilde. Men turistmynter pleier å være litt slitt, ikke meget. Disse er så slitte at de fleste turister ville skygget unna. Enn så lenge vil jeg basere meg på at de ikke er turistmynter.
Det er for varmt og godt ute akkurat nå til at jeg orker å grave meg ned i litteraturen, men jeg synes det er moro å lete, og kommer nok tilbake.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by signum »

Her har vi en lignede mynt preget i Spania, et par hundre år før Kristus.
Akkurat denne er en svær mynt på nærmere 33 gram, som bærer dette besynderlig vesenet på reversen. Enten det er Lamassu, sphinx eller noe annet aner jeg ikke. Finner lignende mynter ved å Google mynter fra Castulo.
Attachments
Spania_castulo (640x301).jpg
Spania_castulo (640x301).jpg (163.74 KiB) Viewed 1717 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Olav K »

Castulo var nok en innertier fra signums side. Går du på wildwinds.com og castulo finner de en rekke mynter, herav mange med "male head resembling Augustus" (mannshode lignende Augustus), de har åpenbart laget mynter med en slank "Sfinks" helt opp mot kristi tid. Ingen vanlig mynt (ikke i Sear Greek Coins), men det være den som er listet som en romersk provinsmynt i Sear "Greek Imperial Coins" som nummer 15. Så jeg tror du rolig kan gå ut fra at din mynt er fra Castulo, en liten by nordøst for Cordoba i Spania.
Da står vi igjen med den neste. Portretter av romerske keisere er som regel gjenkjennelige. Dette portrettet tar jeg ikke. Det kan som nevnt ovenfor minne om Apollohode, og kombinasjon med sittende Zevs er ikke uvanlig, men er bokstavene latinske eller greske? Så vi får lete mellom romersk provinsmynt og senhellenistisk mynt fra romerkskontrollerete provinser i "grekenland" eller Lilleasia.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by grenl.har »

Takk for masse nyttig info. Søkt endel på Castulo. Det ser ut som det er en AS fra Castulo Spania 200-50 f. kr. Mange av disse er som min, veldig slitte. Den blir nok innlemmet i min beskjedne samling av "greskeantikke".
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Olav K »

Nå har jeg testet boken jeg omtaler i NNT 2/3-15, s.62: Bruno "Late Roman Bronze Coinage, an attribution guide to poorly preserved coins". Det jeg nå tror (men er alt annet en sikker) er at den sittende figur på revers skal være gudinnen Roma, med en Victoriafigur i hånden. Det skulle da passe til Magnentius (350-353) med tekst RENOBATIO URBIS ROMA eller URBS ROMA. Og sannelig finner jeg ikke en beskrivelse som passer i Sear V, nr. 18804 og 18805. Siden jeg ikke klarer å tyde teksten tør jeg ikke si hvilken. URBS ble utgitt i 350 (Roma) mens RENOBATIO kom året etter i samme by. Mynten er ikke avbildet, og advers viser til et høyrevendt portrett av Magnentius, som ser trinnere ut enn på din advers. Men, stempelskjærere skar forskjellig, og adversreferansen behøver ikke være presis. Det jeg trodde var en hårflette på portrettet kan være "dusken" på et gresk diadem, som keisere i senromertiden brukte like gjerne som laurbærkransen.
Om min gjetning er korrekt viser det at Brunos bok er nyttig nettopp for det den gir seg ut for: å bestemme sliten mynt. Tar jeg feil, er mynten ikke romersk, da må man nok lete etter kombinasjonen Apollo/sittende Zevs - og her har jeg ikke noen "guide" à la Bruno.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Arve »

At det kan være Sear 18804 eller 5 tror jeg ikke. Dette er mynter som veier fem gram og hvor portrettet ser helt annerledes ut. Derimot er det greit å se at det står DIVVS AVG rundt hodet til keiseren. Jeg vil tippe at dette er en Augustus dipondius.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by grenl.har »

Eksakt vekt på "romeren" er 23,75 gram. (det er sikkert ikke orginalvekt p.g.a korrosjon) diameter er 30mm.
Jeg er enig i at portrettet ligner Augustus, men er mål og vekt nærmere en Sestertius enn dupondius, er selv på tynn is.
Vekt og diameter varierte vel også opp gjennom tidene.
Oppslagsverket mitt er kun ettbinds "ROMAN COIN and their values DAVID R SEAR"
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Olav K »

Med vekten er det klart at min gjetning på Magnentius er feil. Jeg har litt problemer med å leses DIVVUS ved hodet, men la gå. Men det største problemet er reversfiguren, en sittende gud/gudinne med solid ryggstø (det var ryggstøet med "prikker" som brakte meg til Magnentius). Det finner du ikke (skal man tro Sear I, på noen romersk augustusmynt, og da ville man trolig sett S.C. på hver sin side av figuren. Da har vi provinsmyntene, de var friere i designet og hadde ikke S.C. på reversen. Min eneste kilde her, Sear Greek Imperial Coins er fattig på bilder, men jeg finner heller ikke beskrivelser som passer. Men denne boken er fra 1982 og var vel heller ikke komplett da den ble utgitt, i tillegg kan jeg ha jeg lest for fort. Jeg har også søkt på de keisere som utga "Divus augustus"-mynt, uten resultat
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by Arve »

Sestertius eller tetradrachme er vel også mulig, jeg tviholder ikke på dipondius.
Olav, hvis du leser fra nakken på mannen mot høyre rundt til pannebrasken så står det " DIVVS AVGV* ".
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by samlerens »

Hei.

Denne mynten kommer ogsa fra Spania.
Narmere bestemt Italica, i omradet rundt Sevilla.
Myntenheten er da Dupondius, ihht til de data som er oppgitt.

Arve fant ut omskriften DIVUS (DIVVS AVGV), som er skrevet pa en slik mate at
man kunne tro at gravoren var keivhendt.

Dersom man ser myntens andre side vil man kunne lese MVN (MUN) ITALI.
Dette henledes til Municipio (ikke by) Italica.

Det var for meg 3 muligheter: Tiberius, Augustus og Augustis og Livia
For meg ser det ut til at Tiberius ikke ustedte mynter med DIVUS inskripsjon.

Og da gjenstar det etter mitt skjonn: Enten Augustus eller Augustus og Livia.

Haper at dette er litt til hjelp for videre identifisering.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by grenl.har »

Velkommen til Forumet samlerens, og takk at du deler din kunskap! Mynten har kanskje ikke allverdens samlerverdi med så stor korrodering, men tydelig en spennende bakgrunn.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by samlerens »

Takk for det, og dersom dette er til mere hjelp..????

Usikkerheten med identifisering til refereansenummer er pga vanskeligheten med a lese/studere mynten.
Slik at jeg avstar fra a vare bombesikker.
Har kommet over en mynt hos CNG som ser temmelig lik ut.

De som har litteraturen kan jo evt. verifisere, men sporet mitt er nok riktig.

Link: http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=253601

SPAIN, Italica. Divus Augustus, with Julia Augusta (Livia). Died AD 14. Æ Dupondius (34mm, 29.54 g, 3h). Radiate head of Divus Augustus left; star above, thunderbolt before / Livia seated left, holding grain ears and scepter. ACIP 3334; RPC I 66. Near Fine, brown patina.
Attachments
Augustus  Livia.jpg
Augustus Livia.jpg (90.63 KiB) Viewed 1478 times
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by samlerens »

Korrigerer meg selv, jeg er blitt overbevist og er sikker pa at dette er en mynt utstedt av Augustus,
jeg fant Wildwins RPC 66 som refereansenummer (kilde).

Link: http://www.wildwinds.com/coins/greece/s ... ica/t.html

Augustus and Livia, AE of Italica, Spain. Struck under Tiberius. 14-37 AD, AE34, 27.91 gr. PERM AVG DIVVS AVGVSTVS PATER, radiate head left, star above, thunderbolt before / IVLIA AVGVSTA MVN ITALIC, Livia seated left, holding sceptre and branch. RPC 66.
Attachments
livia.jpg
livia.jpg (65.17 KiB) Viewed 1467 times
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: 2 ukjente antikke mynter.

Post by samlerens »

Jeg vet ikke hvor detaljorientert du er vedr. a finne ut mest mulig vedr. myntene dine, men syntes det kan
vare greit a poengtere en detalj som er vesentlig vedr. dateringen pa mynten.
Hvorvidt den var utstedt under Tiberius eller Augustus.

Wildwinds referer til "Augustus and Livia, AE of Italica, Spain. Struck under Tiberius. 14-37 AD".
Augustus dode i 14 AD og da igjen Tiberius tok over i 14 AD.

Legg merke til innskriften DIVVS (DIVUS) og forskjellen pa andre mynter som har innskriften DIVIS.

Ordet DIVUS/DIVIS har en oversetting som kanskje kan tilnames "gudommelig" (med da henblikk pa mytologiens guder).
Imidlertid mener jeg at ordet DIVUS ble brukt om personer som var levende og da igjen DIVIS ble brukt
nar en person var dod.
Av den grunn kan du finne Tiberus DIVIS AUGU mynter, da Augustus var dod. Deriomot ville ikke Tiberus ha utsted
DIVUS AUGU dersom Augustus var i live, da han jo tiltred sit embedte etter Augustus dod.

Imidlertid ser jeg at distansen fra Italia til Spania kan tilsi at en viss tid etter Augustus dod kunne denne mynten
ha blitt preget. Slik at den ble nok ikke preget i aret 25 AD. Og man skal ikke se bort fra at den ble preget mens Augustus var i live?

Dette til orientering.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”