"Norske" mynter hos CNG

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

"Norske" mynter hos CNG

Post by Olav K »

Jeg har jo lovet å fortelle når min romerske samling (utover det som er solgt hos OMG og Numisma allerede) kommer på auksjon. Nå er CNGs "Printed Auction no. 100" på nett, og her har jeg registrert 8 av mine. Avtalen med CNG er jo at de sender litt snadder på denne auksjonen, resten kommer på nettauksjon like etterpå. Her er min favorittmynt, Hadrians tetradrakme fra Tarsus, lot 1735, Cæsars kometdenar (lot 1816) med mere, høyest estimat synes en sesterts fra Caligula å ha ( lot 1842) - men de har spart hans tre søstre til nettauksjonen.
Det er veldig mye bra på denne auksjonen, det er flere store samlinger som legges ut - den mest imponerende en Lawrence Adams Colection av gullmynter. Her er alt fra urtid til nyere tid. Jeg har lagt inn bud på en 10 krone fra Haakon VII, underestimert i forhold til 20 kronen, men begge "billige" i forhold til katalog. Jeg har ennå ikke fått den trykte katalogen, så det kan være flere av mine mynter enn de 8 jeg har spottet. Dagens dollarkurs gjør myntene dyre, men det er jo derfor jeg selger i USA.
Hadrian, Tarsus 117.jpg
Hadrian, Tarsus 117.jpg (47.63 KiB) Viewed 1285 times
Her er favorittmynten, portrettet er mer levende en det du ellers ser.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by Olav K »

Det var faktisk fler enn jeg registrerte ved første gjennomgang. To republikkmynter (lot 1794 og 1801), Trajans ryttersesterts (lot 1856) har har de glemt referansen til meg. Det sammen hadde de gjort med en aureus fra Anton Pius (lot1879) men her hadde de referanse til tidligere eier, og det viktige er at det vises proveniens. Enda ligger 230+ mynter og venter på e-auksjonen.
RomTrajanSestCa107-10)RytterDacia.jpg
RomTrajanSestCa107-10)RytterDacia.jpg (79.28 KiB) Viewed 1227 times
Her viser jeg Trajan sestertsen hvor de har glemt henvisning til min samling. Den markerer erobringen av Dakia ( dagens Romania). Dakerne ble tvangsflyttet til Illyria (Vest-Balkan) mens ledig jord i Dakia ble tildelt trofaste romerske soldater som hadde med seg latinsk språk, som er grunnstammen i dagens rumenske språk.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by samlerens »

Numisbid.

https://www.numisbids.com/n.php?searcha ... =searchall

Da er det bare a krysse fingrene og vente.

Ved neste auksjon som selger dine mynter, soker du pa: olav e, og du kan sikkert ogsa legge opp sok pa wish list, slik at du vil fa beskjed fra Numisbid.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by Olav K »

Nå er resten av myntene ute, på CNG e 361. Noen få provinsmynter, en god del republikk og resten, ca 200, keisertidsmynter, alle keisere fra Augustus t.o.m. Julian den frafalne. Tildels lave estimater, men det er CNG kjent for. En av mine mynter (Julia Domna/Venus med pompen bar på revers) er ved en feil tilordnet "The R.H. Collection", men den kommer fra meg, kjøpt på OMH 67. Det blir nok rettet. Ellers er det flere hundre gullmynter fra "the Adams Collection", men de konkurrerer ikke med mine som er 99% sølv og bronse/kobber. Her er det også én norsk mynt, Oscar II, 20 kr, 1976 - men estimatet her er ikke spesielt lavt, $ 400 = ca. 3.500, men kanskje den går under estimat?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by Olav K »

I dag, onsdag får vi syretesten. Blir det som noen mener - et prisfall på "alminnelig" antikk mynt? Så langt er det etter min mening mange mynter som er "underpriset" særlig gjelder det "soldatkeisere"og den rotete tiden etter Konstantin den store. Men kuppene kan skje på lottene sist i auksjonen, hvor bildene er fæle (refleksen i hartbergerne gjør at du har knapt aning om hva som skjuler seg bak). Men teksten sier at myntene er VF stort sett (gradering fra den som har solgt myntene til meg, vanligvis CNG). Klikk på linken fra samlerens ovenfor og du vil se tilbudet. Dette er en av de få auksjoner hvor samtlige keisere (og noen keiserpretender) fra Augustus til slutten av 300-tallet er lagt ut. Noen mynter notert som "very rare" og vurdert til til nær EF eller ren EF ligger fortsatt under (et lavt) estimat.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by Arve »

Jeg har bare sjekket noen av republikkdenarene og de ligger nå på fra 2 til 5 ganger estimat så det virker ikke som bunnen har gått ut av markedet akkurat. Dette blir ikke noe billigsalg, julemiddagen er reddet i år også. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Norske" mynter hos CNG

Post by Olav K »

Jeg er fornøyd med noe og skuffet over annet. Det som var tungt var noen store kobbermynter (men noen andre gikk bra), mynter fra "severanerne" dvs. Septimus til Sev. Alexander samt de syriske prinsessene som alle het Julia, men her var utbudet enormt fra R.H. Collection, så her kan det ha vært en markedsmetning. Også litt forbauset over at senromerske antoninianere, i kvalitet fra god VF til EF, med "sølvskimmer" i behold gikk dårlig. Gradering er ikke alt, disse myntene ser ikke pene ut. Men totalt sett bør jeg ikke klage, antagelig har jeg gått i balanse når man regner inn gebyrer, og det er greit - jeg samler ikke mynt for å tjene penger.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”