Uvitenhet eller ?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Uvitenhet eller ?

Post by karstkri »

Kristiansand mynthandel har denne drakmen fra Alexander den store ute på QXL.no

Link : http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/an ... 811973010/

På slabben står det MS mynt men Håkon slenger på MS64/65 om det er av uvitenhet vet jeg ikke.

Men en kan se på NGC hjemmeside om graderingen av antikke mynter.

Link : http://www.ngccoin.com/specialty-servic ... ading.aspx

MS Mint State 60-62
Ch MS Choice Mint State 63-64
Gem MS Gem Mint State 65-70

Altså skulle det i tillegg stått ChMS elller GemMS hvis NGC mente mynten var i den kvaliteten.Det burde en som er styre medlem i mynthandlerforeningen vist om.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Uvitenhet eller ?

Post by Olav K »

Det er nok uvidenhet - eller manglende evne til å lese innenat - eller begge. Uvitenheten presenteres også i prisforslaget, en rask sjekk på Coin Archives viser salgsummer/estimat for Alexander-drakmer i nær EF eller EF sjelden kommer over 100 dollar. Riktignok burde "lifetime issue" (det burde være dokumentert med Price-nummer) gi noe høyere uttelling enn posthume utgaver, men ikke 10 gangern. Ellers stusser jeg over at Kristiansand Mynthandel er styremedlem i Mynthandlerforeningen. Jeg har alltid trodd at styremedlemmer måtte være fysiske personer. Men det sier kanskje noe om presisjonsnivået på utsagn fra denne butikken?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Uvitenhet eller ?

Post by Olav K »

Det bør vel føyes til at "slabben" er en alvorlig kjøpelyte for en antikk mynt. Risikoen for å skade mynten når den skal fjernes fra slabben er stor. Slab er et pluss ved salg av amerikanske mynter (og noen andre mynter) beregnet for salg i USA. Men for antikk mynt er slab et minus, også ved salg i USA. Når auksjonshus fra tid til annen selger antikkmynt i slabbet stand, er jeg blitt fortalt at årsaken er at de frykter for å skade mynten når den skal tas ut, risikoen overlater de til kjøper - og priser mynten deretter.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Uvitenhet eller ?

Post by tho »

Olav K wrote:Det bør vel føyes til at "slabben" er en alvorlig kjøpelyte for en antikk mynt. Risikoen for å skade mynten når den skal fjernes fra slabben er stor. Slab er et pluss ved salg av amerikanske mynter (og noen andre mynter) beregnet for salg i USA. Men for antikk mynt er slab et minus, også ved salg i USA. Når auksjonshus fra tid til annen selger antikkmynt i slabbet stand, er jeg blitt fortalt at årsaken er at de frykter for å skade mynten når den skal tas ut, risikoen overlater de til kjøper - og priser mynten deretter.
Jeg foretrekker klingende mynt framfor mynt i plastinnpakning. Man får ikke den samme følelsen når mynten er innkapslet.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”