Ukjent Ottomansk mynt

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
tgbfrode
Posts: 5
Joined: 10 Nov 2015 07:13

Ukjent Ottomansk mynt

Post by tgbfrode »

Hei. Har en mynt jeg bare vet er Ottomansk. Noen som vet hva det er og hva den kan være verdt? Mvh tgbfrode :?: :D
Last edited by tgbfrode on 10 Nov 2015 08:43, edited 1 time in total.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by vn2hare »

Legg ut bilder (i god kvalitet) så kan det være at du raskt får hjelp. Det er mange kunnskapsrike personer her på dette forumet.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by ramazotti »

Verdi er trolig liten (under hundrelappen) om det ikke er gull.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by Arve »

Hvis den er ottomansk, men det er det jo bare han som vet før vi får bilder.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
tgbfrode
Posts: 5
Joined: 10 Nov 2015 07:13

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by tgbfrode »

VET at den er Ottomansk. Det er en liten ring ikke midten på ene siden og tegn er rundt den...? Ingen på hjelpe tlf. kan hjelpe med å få lagt ut bilder. ...
tgbfrode
Posts: 5
Joined: 10 Nov 2015 07:13

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by tgbfrode »

ote="tgbfrode"]Hei. Har en mynt jeg bare vet er Ottomansk. Noen som vet hva det er og hva den kan være verdt? Mvh tgbfrode :?: :D[/quote]
Hilsen Frode Hansen
VET at den er Ottomansk. En liten ring med tegn rundt den på ene siden. ..
.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by grenl.har »

Det Ottomanske eller Osmanske Riket varte fra ca.1299 til 1923. https://no.wikipedia.org/wiki/Det_osmanske_rike
Så det er helt enkelt umulig å svare på hva mynten er verdt uten bilde. http://www.ebay.com/bhp/ottoman-coins
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by Olav K »

Legge inn bilde:
Det første du må gjøre er å få bildet inn i PC'en. Har du et nyere kamera skal det ha fulgt med en kabel som gjør det mulig å overføre bildene dit. Gi bildet navn, f.kes. osmansk mynt - slik at du kan finne det igjen i arkivet på PC'en.
Når du svarer får du opp en hvit rute som du skriver i. Under denne ruten finner en gråblå "tab" med tekst: Vedlegg, trykk på denne. Da dukker det opp et nytt felt hvor det ligger en liten rute (grå): legg til filer.
Når du trykker på denne kommer arkivet på PC'en din opp, er bildet lagret under "foto" eller "dokument" eller hvor du nå har det, søker du deg frem til "osmansk mynt" trykker på den (dobbeltklikk eller egen rute for "velg"). Nå kan det hende at bildet blir for stort ( du får beskjed når du legger inn, eller ser det ved at det kommer opp en rød trekant til høyre i feltet der filnavnet nå vises - da må du redusere bildefilen, metoden varierer med hvilke program du har i maskinen, men gitt at du har fikset det går vi videre). Filnavnet vises nå på egen linje, og det er en melding "legg inn bilde" - men før du trykker på den må du opp i det store hvite tekstfeltet igjen, og klikke der hvor du vil ha bildet - og det er rett etter eventuell tekst du måtte ha lagt inn i skriveflaten. Trykk så på "Legg inn bildet".
De fleste som har problemer med å legge inn bilder her møter meldingen pm at filen er for stor. Skjer det må du gå inn i bilderedigeringen og denne varierer med maskinens programvare. Jeg liker å ha en ubesudlet original, så jeg lager en kopi (hos meg enkelt: trykker på "kopier" og ny fil dukker opp med navn f.eks. "osmansk mynt (kopi 1)". Så må du lete deg frem til meny for regulering av størrelse/size. Her er det nok flere alternativer, men "resize for web" holder alltid, spørres det etter dpi er 300 dpi like sikkert, og går det på pixler vist som et nummer x nummer, velg et hvor det største nummeret er lavere enn 1200.
Lykke til.
tgbfrode
Posts: 5
Joined: 10 Nov 2015 07:13

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by tgbfrode »

Hallo... Har pratet med kundesupport og de kan ikke hjelpe for filen er bare på 1.7 mb og jpg.fil...
Hva fikk deg å tro at jeg ikke har pratet med dem???
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent Ottomansk mynt

Post by Olav K »

tgbfrode wrote:Hva fikk deg å tro at jeg ikke har pratet med dem???
Det enkle faktum at du fortsatt ikke har klart å legge ut bilde.
jpg. fil går greitt, men filnavnet må ikke inneholde "ulovlige tegn", f.eks. spørsmålstegn. Om 1,7 MB er for meget vet jeg ikke, det ser du om du prøver å legge inn og får tilbakemelding om at det ikke går. og da får du bare krympe bildet mer.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”