Hva er dette for mynt ?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Hva er dette for mynt ?

Post by karstkri »

Det ligger en for meg ukjent mynt på QXL. Noen som vet hva det er ?

Link : http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/an ... 813479778/
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette for mynt ?

Post by vn2hare »

Dette er ingen antikk mynt, men en marokkansk 1, 2 eller 3 falus (avhengig av diameter) fra 1800-tallet. På den slitte siden skal det finnes et årstall skrevet med vestlige siffer, men etter arabisk tidsregning.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette for mynt ?

Post by Olav K »

I Martin Jessop Price's bok "Coins" utgitt av British Museum/Hamlyn 1980 finnes avbildet en mynt med samme "stjerne" og "knott" i midten. Den er fra Fez i Marokko, rundt år 1800. Bildet hos Price viser en litt større mynt med bord i kanten, og skal være 3 fulus, så jeg gjetter at dette er én fulus. Og "fulus" er vel en forvanskning av "follis", mynten er jo laget etter at nordkysten av Afrika var øst-romersk/bysantisk, og follis var gangbar mynt og fals/falus/fulus ble brukt om småmynt i kobber i mange arabiske land. Sikker kan jeg ikke være, kanskje noen med Krause kan være mer presise. Verdi aner jeg ikke.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette for mynt ?

Post by vn2hare »

Verdien er nok ikke all verden, spesielt ettersom det ikke er mulig (fra bildet i alle fall) å se noe årstall.

Jeg tror nok også at dette er enten 1 eller 2 falus, men diameteren er ikke oppgitt så det er vanskelig å si. 1 falus skal være ca. 17-20 mm og 2 falus 21-24 mm. 3 falus er 25-28 mm. Det finnes flere typer opplistet i KM-katalogen, og de er preget gjennom store deler av 1800-tallet.

Myntbenevelsen "falus" kommer nok helt sikkert fra "follis". Det har vært en benyttet betegnelse på kobbermynt i den islamske verden helt fra araberriket startet med egne mynter på slutten av 600-tallet.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Hva er dette for mynt ?

Post by grenl.har »

På Skanfil i februar i år ble en støpeform til lignende mynt solgt. (800,- pluss gebyr) Kun ene siden.
Husker det pga. jeg har tilsvarende mynt som jeg fikk fra en billig samlerlot.
Visste for lite om det var fra noe turistgreier eller om den var ekte, men artig sak.
Jeg gav meg ved 4-500 kroner....
myntstøpeformMorocco.jpg
myntstøpeformMorocco.jpg (139.65 KiB) Viewed 1819 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Hva er dette for mynt ?

Post by karstkri »

Tusen takk for gode svar.Kjente ikke til denne og trodde den var antikk p.g.a at selger mente det.Blir hvist aldrig utlært på mynt , men det er det som er moro.
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”