Slabbing er "FY"

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke er fan av slabbete mynter, selv om jeg ser at det kan ha sin misjon med årgangsmynt hvor konserveringsgraden er eneste kvalitetskriterium.
Men om noen fryktet at slabbesmitten skulle bre seg til antikke mynter, bør de nå puste lettet ut.
På Triton i forrige uke var det to slabbete aureuser, begge Lucius Verus, begge med topp gradering ( 5/5) og superlativer som "gem" (juvel). Begge hadde estimat på $ 30.000. Den ene gikk for $18.000 (minstebud)den andre for 22.000. Alle andre aureuser gikk for over estimat, tildels betydelig over.
Nå er Triton en auksjon hvor handlere er i betydelig majoritet, og når jeg spurte hvorfor de ikke bød var svaret: "Vi kan ikke sjekke vekten, vi kan ikke sjekke kanten, vi vet at én med 14-dagers kurs i gradering av amerikanske mynter ikke har snøring på antikk mynt." Meldingen var klar: slab på antikk mynt, det være seg romersk eller gresk, er en alvorlig kjøpelyte. Lissnerauksjonen for to somre siden var et unntak, arvingene krevde at alle mynter skulle slabbes. Tapte de 1 million eller 2? De lærde strides, jeg vet ikke - men Triton-auksjonen ga en klar melding. Slabb er kjøpelyte.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Slabbing er "FY"

Post by MarkusLømo »

Tror du auksjonsfirmaer kommer til å ta slabbene av før de selger antikke mynter i fremtiden? Det er jo en helt unødvendig lyte.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Slabbing er "FY"

Post by Myge »

Grensaks funker helt fint på slabs, null stress.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

MarkusLømo wrote:Tror du auksjonsfirmaer kommer til å ta slabbene av før de selger antikke mynter i fremtiden
Det er nok primært avhengig av hva selge ønsker. Hvis han tror at slabben er et pluss, vil neppe handleren si ham i mot (med mindre det er en maget spesiell mynt, som krever avansert kvalitetskontroll). Jeg har sett tilfeller hvor mynten har vært fotografert i slabb, for deretter å ha blitt tatt ut før salg. Fotografiene og etiketten har så fulgt med mynten som tilleggsdokumentasjon, på samme måte som etiketter fra tidligere auksjoner/eierarkiv noen ganger følger med som proveniensdokumentasjon. Dersom lovgivning om eierhistorikk får gjennomslag ( jfr. tysk lovforslag som vurderes nå) kan slik dokumentasjon bli viktig.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

Nok et eksempel fra auksjoner på NY Coin fair i januar, her fra Stack's & Bowers auksjon. En dekadrakme fra Syracuse var gradert og slabbet av NGC til XF uten anmerkninger:
SicSyr Deka gradert XF avNGC R.jpg
SicSyr Deka gradert XF avNGC R.jpg (176.06 KiB) Viewed 3143 times
XF skal vel være EF, eller kanskje finere? (XF = Extremely fine, mens EF = Extra fine?) Uansett sånn ca 01 etter norsk standard. Se på advers (hestesiden) ikke forstår jeg at det kan være XF/EF. Portrettet holder kanskje "near EF", men se på delfinene og kanten.
OBS Her ser det ut til at sammenligningsmynten har sneket seg inn mellom advers og revers av slabbemynten (de store bildene, men det ser dere vel likevel).
Se særlig detaljer på kusk og på harnisk m.m. i bunnsnittet på adversen. Det var vel ikke uten grunn at S&B presiserte at graderingen kom fra NGC. Mynten gikk da også for $ 22.500, mens sammenligningsmynten fra CNG ( med lavere gradering) gikk for nær det dobbelte. Selvom disse dekadrakmene ikke er vanlige, er det særdeles godt dokumentert i litteraturen. Men eksempelet bidrar til min oppfattning: Gradering fra slabbeselskaper som NGC eller andre er tull for det meste unntatt USA's egne mynter.

Til sammenligning viser jeg en tilsvarende mynt, gradert som "good VF" av CNG( som altså ikke leverer mynt i graderte slabber):
ArettusaCNG94000122.jpg
ArettusaCNG94000122.jpg (104.68 KiB) Viewed 3143 times
Attachments
SicSyr Deka Grad XF av NGC Adv.jpg
SicSyr Deka Grad XF av NGC Adv.jpg (181.45 KiB) Viewed 3143 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Slabbing er "FY"

Post by hertervig »

Jeg trodde EF og XF begge betød extremely fine jeg, og at "extra fine" nærmest var feil oppfatning for extremely fine. Tar jeg feil da?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

Nei jeg tror ikke det, men jeg vet ikke om slabbeselkapene opererer med en ekstra grad over EF. Jeg har oppfattet det som det samme, men ble litt usikker og tok forbehold. Poenget er jo at mynten (iallfall ikke advers) etter mitt skjønn ikke holder EF eller EX. Heller ikke kjøperne så det slik, tross "slabbegaranti" fra NGC gikk mynten betydelig lavere enn to Vf'er på Triton tidligere i samme uke ( begge på $30,' - tallet - begge uslabbet)-
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Slabbing er "FY"

Post by mynt01 »

Disse er ikke preget med samme stempler.

Preget er tydeligvis mye bedre på den ene utenom på "engelen? ", men pregekvaliteten har vel ikke så mye å si for graderingen, men for prisen har den sikker mye å si.

Er det noen tegn over hårmanken på den mynten som for meg ser størst ut?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

Myntene skal være like store, men den "store" her kan han en marginalt mindre diameter vurdert etter hva som ikke er med på denne. Det er korrekt at det ikke er de samme stemplene, iallfall ikke portrettsiden (revers). I Gallatins store stempelundersøkelse av Euianetos' dekadrakmer fra Syrakus, er ingen kombinasjoner oppgitt som stempelsvake ( selvom det selvfølgelig er forskjell mellom et "første"- og "siste"-preg.) Stack's & Bowers sier intet om stempelsvakhet. Min vurdering bygger også på slitasjen i kantene, også mest synlig på adversen.
Nå fikk denne mynten antagelig "riktig" pris. Som på Triton vil jeg tro at de fleste deltagerne på S&B's auksjon var mynthandlere, som er upåvirket av kapselgradering (såvidt jeg forsto hadde S&B tatt mynten ut av kapselen). Mitt poeng er at en byder som ville stole på NGS kunne bli lurt. Disse dekadrakmene har et prisleie på $ 50.000 og oppover om de er EF eller bedre ( gode EF'er) - jeg har registrert én AU (slitasje knapt synlig) og den gikk for mer enn en mill. USD i januar i fjor om jeg husker riktig. For ordens skyld, jeg har ikke sett på mynten in natura - jeg reiste fra New York på onsdag kveld, og denne kom opp på lørdagen.
Jeg har sagt det før, men kan gjerne gjenta: Jeg har stor forståelse for slabbing/gradering av amerikansk mynt. Her finnes det tykke, detaljerte manualer, hvor mål angis i mikromillimeter/mikrogram. Tilsvarende manualer finnes ikke for antikke mynter, enda mindre for norske mynter. Så må man gjerne tro at en graderingsassistent med 6 måneders kurs hos NGC har bedre kvalifikasjoner til å gradere norsk mynt enn en dreven norsk mynthandler som i 20 til 40 år har forholdt seg til folk som både kjøper og selger mynt hos samme handler. Jeg gjør det ikke, men enhver må få være salig i sin tro.
OBS: Jeg glemte "tegn på hårmanken". Ja, der står "syrakyzion" med greske bokstaver. De er utenfor blanketten på den "lille" mynten. Det synes som om stemplene på disse dekadrakmne konsekvent var større enn blanketten.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Slabbing er "FY"

Post by mynt01 »

Om kanten var nedslitt burde det vist på den ene delfinen som er bra preget.
At den er dårlig preget og lav pris tror jeg kan henge sammen.
Jeg forstår bare ikke argumentene dine, så det er ingen sak for meg.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Slabbing er "FY"

Post by MarkusLømo »

Er den antikke mynten der samme type som sammenligningsmynten? Jeg er ikke noe sterk på antikke, men synes de er litt forskjellige. Mynt XF (som er det samme som EF blant de jeg har snakket med om emnet) har mindre dekorasjon under hestene, mynt VF har en hjelm ekstra. Men det var kanskje meningen at hjelmen skulle vært på begge?
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Slabbing er "FY"

Post by Swede »

Jag håller naturligtvis med dig Olav...

Bjöd lägre på vissa mynt eftersom jag inte kunde veta vad som var fel (den bästa var Details - edge graffiti ). Om nu kanten är i plast går det ju inte att se vad som är fel med den! Likartat med hängde mynt... Hade 'tur' med ett mynt nyligen som var beskrivet som hängt, men i själva verket små proberspår för guld.

EF är den brittiska benämningen på 01. Detta ska motsvara XF, men i och med amerikanernas begrepp AU motsvarar ofta XF i USA 1+ eller 1+/01 i Europa.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing er "FY"

Post by Olav K »

Markus: Ja det er samme mynt, men at det er vanskelig å se skyldes at stemplene synes å ha vært større enn blanketten. På XF mynten er "engelen" (Nike) fullstendig, men motivet under streken ("exerguen") er tilnærmet borte. Motivet er en stang/bjelke hvor det henger et harnisk (brystskjold med "skjørt") og to leggskinner som henger på hver side av uniformen. Ikke alle har hjelmen som vises på VF mynten, og skjellet bak nakken på damen er heller ikke alltid der. Dekadrakmene laget under Dionysos 1 av Syrakus i årene 405 til ca 370 f.Kr. ble aldri laget i store opplag (de kan nok sammenlignes med dansketidens dobbeltspecier - ikke hverdagsmynter). Stemplene ble skåret av 2 kunstnere, Kimon og Euaienetos - og disses assistenter. Flest, som disse, av Euaienetosskolen, her refererer Galatin 9 advers- og 16 reversstempler.
Swede: du satte meg på rett spor. NGC ( iht hjemmeside) opererer med 3 AU grader etter MS, og dernest 2 XF grader før VF. Da er det nok riktig som du sier at XF tilsvarer 01/1+ , en mellomgrad. Jeg synes ikke den konkret mynten holder det heller, men gapet er ikke så stort som jeg opprinnelig trodde.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Slabbing er "FY"

Post by MarkusLømo »

OK, takk for svar. Lurte bare på om noen bød ekstra for hjelmen, da antar jeg det ikke var tilfelle.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”