Romerske myntfunn i Norge / Norden

Quid sis interest, non quid habearis
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Hei,
finnes der litteratur om funn av romerske mynter i Norge eller i Norden ? F. eks. mynter som kom hit gjennom vikingenes plyndringstokter.

Mvh. Ask
Last edited by Ask on 25 Feb 2016 21:35, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Jeg tror ikke det finnes noen samlet oversikt. Romersk mynt er funnet i skattefunn fra jernalderen, men da gjerne sammen med smykker og andre verdigjenstander. (Og myntene kan ha blitt brukt som smykker, eller del av slike.) Noen av disse funnene er fylldig beskrevet, som Hoen-funnet og Kaupang (i Vestfold). Fra det siste foreligger boken "Means of exchange" som omhandler betalingsmidler, herunder romersk mynt. Når vi nærmer oss vikingtid sirkulerer ikke romersk mynt mer, selvom man har bevart enkelteksemplarer i søljer o.l. Det som dominerer fra 700-tallet og utover er kufisk (arabisk) mynt og etterhvert også Europeisk (mest tysk og engelsk). Elina Screen har utgitt en sylog over angelsaksisk mynt i norske samlinger. Her har hun en interessant oversikt over sammensetningen av de myntfunn som innholder angelsaksisk mynt, men jeg kan ikke huske at noen av disse inneholdt romersk mynt. En og annen bysantisk mynt forekommer.
Det er jo mulig myntkabinettet har en oversikt - men jeg kjenner ikke til den.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Myntkabinettet er en god ide, skal ta kontakt med dem.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Det finnes et "nettverk for studier av myntfunn i Europa", som åpenbart er et forskningsprosjekt av betydelig omfang. De hadde pr. 2009 utgitt 21 bøker. Jeg har én av dem, av alle ting funnet i Australia: "Byzantine Coins in Central Europe between 5Th and 10th Century", utgitt av Arkeologisk Institutt ved Rzeszôw Universitetet, Krakow 2009- Tekst er hovedsaklig på engelsk og tysk. for de meget beskjedne norske funn av slik mynt refereres til Skaares avhandling fra 1976, hvor han har en forhistorie til norsk utmynting med referanse til funn, og et skrift jeg ikke kjenner, fra 1992 " Zur Methode des Fundauswertung römischer Denare in Hindblick auf das scandinavische Fundaufkommen". Litterae Numismaticae Vindoboensis, 4, 19-31.
Hvis de øvrige bøkene holder samme standard som den ene jeg har, kunne jeg tro du ville finne svar i en av dem. Men det er mulig Norge ikke deltar. I min bok er Danmark og Sverige med, Bornholm har rikelige funn, Gotland likeså. Norge refereres bare med "beskjedne funn" uten detaljer og bare med referansen til Skaares skrifter. Når det er tynt med bysantisk mynt, er det trolig enda tynnere med romersk.
At det er tynt med bysantisk mynt har alltid undret meg. Harald Haardråde kom hjem fra Bysants, "steinrik" sier sagaen, og vi vet at han hadde midler til å krige med Danmark, bygge kirker og utruste en stor hær(og skip) mot England i 1066. Hva betalte han med? En teori er at han vekslet bysantisk gull i mer gangbart sølv hos svigerfar Jaroslav i Kiev, men det er gjetning.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

I da har jeg tid til litt Research. Denne artikkelen fra Aftenposten gir et første svar : http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 37982.html
Og da blir det jo spennende å besøke vikingskipene på Bygdøy neste gang jeg er hovedstaden. Kanskje er kopien av Nero- sestersen utstillt der ?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Fikk en hyggelig mail fra kulturhistorisk museum i dag. For tiden jobbes det med en katalogisering av de romerske myntene som er funnet i Norge. Overikten skal foreliggei 2017. Til nå er det kjent ca 200 mynter, hvorav mesteparten denarer fra 1. og 2. århundre, fikk jeg vite. Jeg lurer på om dette kunne bli en spennende samling, og sikkert nokså greit å gjennomføre, det er jo rimelig å anta at brorparten av disse myntene vil være vanlige typer som er lette å skaffe.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Så bra at det skjer noe. I siste nummer av NNT har jeg indirekte en mild kritikk av Myntkabinettet. Det er mye bra i lokale museer rundt om i landet, men disse har liten ide om hva de har, og skal iallfall ikke få sine rene hender besudlet av samlere eller enda værre handlere. Men ting tyder på at iallfall noen i kabinettet ser at pkt 1: de må ta ansvar overfor lokalsamlingene, og 2: de må la samlingene komme til syne, og forhåpentligvis 3: "samler" er ikke synonymt med "fortidsminnetyv/gravrøver". Men vi må være klar over flere ting. Myntkabinettet har en plassbegensning. I det gamle "Historisk museum" i Frederiksgate i Oslo, konkurrerer man med vikingtid/middelalder, etnologiske samlinger, kultur- og kirkehistorie. Alle har for lite plass. Når Nasjonalgalleriet tømmes for å bli flyttet til Nasjonalmuseet på Vestbanetomten i Vika, er det et unisont håp i Frederiksgate om at man skal få overta galleriet, kanskje også få laget tuneller mellom byggene. Middelalderkunsten vil nok føle at de har en fortrinnsrett til Nasjonalgalleriet, men det vil kanskje frigjøre plass i Frederiksgate for mynt? De sitter jo på så meget. Ikke bare norsk mynt, men antikk mynt, kinesisk mynt ( Schødts samling, kanskje den største privatsamlingen i verden, katalogen hans er fortsatt en basisreferanse. Antikkamlingen er betydelig, på tidlig 1800-tall fikk man et betydelig antall dubletter ra Møntsamlingen i København, som fortsatt har en av de betydeligste ( om ikke DEN betydeligste) samling av antikk mynt i verden. Pga plassmangel er det meste i skap, og plassmangel gjør det ikke lett å tillate utenforstående å studere det som p.t. er i magasiner.
Om Tullinløkkaalternativet blir realisert, får vi håpe på bedre tider (og plass!) for Myntkabinettet, men også plass for dem som vil studere kabinettets skatter. Og i mellomtiden får vi være glad for at de publiserer skrifter om sine samlinger.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Arve »

Ask wrote:Fikk en hyggelig mail fra kulturhistorisk museum i dag. For tiden jobbes det med en katalogisering av de romerske myntene som er funnet i Norge. Overikten skal foreliggei 2017. Til nå er det kjent ca 200 mynter, hvorav mesteparten denarer fra 1. og 2. århundre, fikk jeg vite. Jeg lurer på om dette kunne bli en spennende samling, og sikkert nokså greit å gjennomføre, det er jo rimelig å anta at brorparten av disse myntene vil være vanlige typer som er lette å skaffe.
Relativt greit å gjennomføre er det nok, men du må nok regne med å betale mellom 500 og 1000 NOK pr. mynt i nokså vanlig kvalitet. Skal du bare ha førsteklasses mynter så vil dette fort koste noen hundre tusen NOK. Jeg hadde nok valgt å bruke pengene noe annerledes, men det er min oppfatning.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Fullt så ille som Arve beskriver er det ikke. Tidsrommet 1. og 2. århundre omfatter riktignok Svetonius' tolv keisere (inkl. Cæsar som ikke var keiser) og det gjør dem dyrere. Gullmyntene (aureus) er riktignok uforskammet dyre, men denarene er oppnåelige for +/- 10.000 (enn så lenge: rimeligere i Norge) for området 1+/01. For de store bronse/kobber-myntene kan du gjøre "kupp" i Norge.
Mynter fra republikkens tid (Arves spesiale) er ikke så dyre, men for de morsommere etter 100+ BC, er prisene på vei oppover for gode eksemplarer.
Trajan og Hadrian, som kommer etter de 12, hadde en enorm myntproduksjon, og de vanlige er ikke dyre. Her kan du også lage særsamlinger: Den reiseglade Hadrian laget "minnemynter" for alle steder han hadde vært, i gull, sølv og bronse - mens Trajan gjorde Romerriket større enn noen annen keiser før eller siden - lot sine erobringer marker på mynt. Også etterfølgerne var ivrige myntprodusente. Litt vanskeligere blir det etter Konstantin den store. Bronsemyntene finnes i store opplag, gullmyntene er ikke sjeldne - men gull er gull - men sammenlignet med aureusene fra tidligere keisertid er de billige. Sølvmynt, argenteus, millaresion eller hva de nå ble kalt, er relativt sjeldne, men uten at dert reflekteres i pris. Jeg mener at sen-romersk/bysantisk sølvmynt er undervurdert. Men det er min mening. Den brutale sannhet fra loven om tilbud og etterspørsel, er at etterspørselen ikke er stor nok.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Arve »

Olav, her er det noe med mitt regnestykke du har misforstått. I utgangspunktet var det snakk om 200 denarer fra det 1. og 2. århundre. Jeg vil si det ikke er mulig å skaffe disse for 50 kroner stykke. Det er prisen hvis summen skal bli 10 000 NOK som du sier. For kvalitet 1+/01 må du regne med minst 1000 NOK pr. mynt og da blir totalsummen 200 000 NOK. Les det første innlegget mitt en gang til. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Ja, jeg har nok misforstått deg som du misforstår meg. Jeg trodde "noen hundre tusen" refererte seg til enkeltmynt (og de finnes!) jeg vil roe ned med at du kan få veldig gode objekter fra de 12 "store" til +/-10.000 pr. stk. Og for ordens skyld, du kan få utmerkede objekter også rimeligere enn det.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Arve wrote:
Ask wrote:Fikk en hyggelig mail fra kulturhistorisk museum i dag. For tiden jobbes det med en katalogisering av de romerske myntene som er funnet i Norge. Overikten skal foreliggei 2017. Til nå er det kjent ca 200 mynter, hvorav mesteparten denarer fra 1. og 2. århundre, fikk jeg vite. Jeg lurer på om dette kunne bli en spennende samling, og sikkert nokså greit å gjennomføre, det er jo rimelig å anta at brorparten av disse myntene vil være vanlige typer som er lette å skaffe.
Relativt greit å gjennomføre er det nok, men du må nok regne med å betale mellom 500 og 1000 NOK pr. mynt i nokså vanlig kvalitet. Skal du bare ha førsteklasses mynter så vil dette fort koste noen hundre tusen NOK. Jeg hadde nok valgt å bruke pengene noe annerledes, men det er min oppfatning.
Nei, det er noe i det du sier, det kan jo tenkes at forfedrene bare har tatt med seg uinteressante mynter. som man egentlig ikke har lyst til å ha i samlinga. Det skal bli spennende å se hvilke typer denne oversikten representerer. 200 enkeltmynter betyr på ingen måte 200 forskjellige mynter. Selv om vi snakker om enkeltobjekter som ble oppbevart enten tilfeldig ( restbeholdning etter at det nye langhuset var betalt ) eller fordi eieren syntes dem var tiltalende på den ene eller andre måten ,er det jo en rimelig antagelse at myntene vil representere et gjennomsnitt gjennom det som var i sirkulasjon i store mengder. Med andre ord : sikert en del Caius Lucius og " Tribute Penny " .
Dersom det derimot skulle vise seg at en slik " norsk romersamling " omfatter en del interessante mynter kan det jo tenkes at en slik kolleksjon som støtter seg på en dokumentasjon fra museet kan bli spennende, ikke minst fordi myntene vil kunne settes inn i funnkonteksten som museet vil ta opp i sin dokumentasjon
Uansett, bare én av mange spennende måter å nærme seg tematikken romersk mynt på.

Mvh. Ask
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Myntkabinettet gjorde meg også oppmerksom på denne artikkelen a Svein Gullbekk som kan lastes ned gratis fra academia.edu. Siden den er alment tilgjengelig er det sikkert ok at jeg laster den opp direkte her. I artikkelen er " Gokstad- mynten " avbildet. Artikkelen selv er skikkelig påskekrim for myntfrelste.
Claudius_Gokstadhaugen_Viking_artikkel.pdf
(924.17 KiB) Downloaded 122 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by ramazotti »

Du finner noen få norske funn her :
http://nmf.nu/museum/funnkategori/mynte ... -romerske/
Jeg vet ikke hvorfor så få er avbildet, men det er gjort mange funn av romersk mynt av foreningens medlemmer, med stor geografisk
spredning.Jeg vil tro Myntkabinettet sitter på de aller fleste.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

ramazotti wrote:Du finner noen få norske funn her :
http://nmf.nu/museum/funnkategori/mynte ... -romerske/
Jeg vet ikke hvorfor så få er avbildet, men det er gjort mange funn av romersk mynt av foreningens medlemmer, med stor geografisk
spredning.Jeg vil tro Myntkabinettet sitter på de aller fleste.
Takk for lenken. Ifølge mailen fra kulturhistorisk museum er det til i dag kjent ca 200 romerske funn i Norge, hvilket betyr at funnsamlingen der må være større en hva som er avbildet på nettsiden fra metalldetektorforumet.
Myntene som er avbildet der peker derimot på et problem som kan dukke opp dersom man setter seg som mål å rekonstruere en slik samling. Tilstanden til funngjenstandene er gjerne såpass dårlig at det ikke alltid er lett å bestemme mynttypen.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Antikke mynter”