Antikke bibelske mynter

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Antikke bibelske mynter

Post by karstkri »

Fikk lyst til å dele en side som en mynthandler har laget en del videoer om antikke mynter .Det er en mynthandel som lager litt egenreklame for myntene sine.Han har både gull og sølvmynter, men her er en link der han har mynter med bibelske motiv/emner.

Link : http://www.ebay.com/gds/Ancient-Biblica ... 613/g.html

Selv om en ikke skal kjøpe er det moro å lære litt mer om antikke mynter :)
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Olav K »

"Bibelske mynter" er et stort samlerområde, og dekker et større tidsperspektiv en vist i den morsomme artikkelen karstkri viser til (og strengt tatt er vel ikke senromerske og bysantiske mynter "bibelske" selvom de utvilsomt illustrerer hvordan kristendommen etterhvert trengte seg frem i hverdagen, og - merk bruken av "hedenske guder" f.eks. Nike/Victoria sammen med kristne symboler.) Men Israel/Palestina var jo i gammeltestamentlig tid under såvel persisk, egyptisk og gresk/seleukidisk kontroll (før det - Babylon/Assyria med de laget ikke mynter). "Samlerbibelen" for bibelsk mynt er R. Hendon "Biblical Coins" som også har med de gammeltestamentlige mynter.
For dem som måtte ønske bibelreferanser til myntene er det synd at norske bibler har kuttet ut Makabeerbøkene. Rundt år 200 f.Kr. var Israel en del av det seleukidiske rike (Seleukidene, etter Seleukos 1 - en av Akexander den stores generaler som tiltok seg store deler av dagens Syria, Irak, Iran og dalstroka bortenfor, etter hvert med hovedbase i Syria). Under seleukidenes herredømme hadde jødene stort sett fått lov til å drive med sitt, men Seleukidkongen Antiokos IV (175-164 f.Kr) ville det annerledes. Han satte opp en Zeusstatue i tempelet i Jerusalem, og verst av alt må man tro - han red inn i templet aller helligste på hest. Det ledet til opprør ledet av en israelsk familie Makkabeus, og de lykkedes og Israel var et selvstendig rike inntil de måtte underordne seg romerne rundt år 60 f.Kr. Fortsatt i navnet selvstendig, men under stadig strengere romersk kontroll, inntil Hadrian etter Bar Kokba opprøret forviste jødene fra Palestina som den romerske provinsen het da. Men dette gir plass til bibelske mynter fra seleukidtiden og makabeertiden. Det er også vanlig å innkludere Vespasians og Titus' "Judea Capta"-mynter, foruten de israelske "bar kokba"-myntene sammen med samtidige Hadrian mynter.
(Off topic: hvorfor ble makabeerbøkene utelatt? Jeg ble i sin tid refset for å tro at det var en konsekvens av Martin Luthers ganske heftige jødehat, disse bøkene er en del av grunnlaget for jødens krav på det hellige land - men fader Martin oversatte også disse, og de er med i den latinske Vulgata (katolikkenes bibel) og de er med i King James Bible. De skilder et kortvarig jødisk kongedømme i det palestinske høyland, en slags renessanse for Davids og Salomos mytiske kongeriker tusen år før. For noen få år siden studerte jeg teologi ved UiO, med 30 studiepoeng tilsvarer det vel gammeldags grunnfag. Der lærte jeg: " I flere hundre år har mann lett etter spor av Salomos tempel med bibel i den ene hånd og teskje i den annen, men man har ennå intet funnet." Joda - man har funnet spor av bosetning i Jerusalem fra før Salomos tid, men tempel av bibelske dimensjoner - nei. Det vi vet er at perserkongen Kyros (historiens første humanist) etter å ha erobret Babylon , lot den jødiske diaspora få lov til å spasere hjem til Palestina og der etterhvert å bygge et tempel. Restene av det finnes (klagemuren). Fra et protestantisk , kristent synspunkt er makabeerbøken lite relevante. Historisk er de det. For interesserte er King James Bible tilgjengelig i Universitetsbokhandelen (Akademia) til ca. samme pris som pocketutgaven av den norske bibelutgaven.)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Askeladd »

Takk til karstkri for deling av fin og interessant video og ikke minst takk til Olav K for nok en gang å komme med med fyldig og lærerik kommentar.
Selv samler jeg antikke mynter i beskjeden grad, men det er alltid interessant å lese dine innlegg og jeg blir imponert over dine kunnskaper Olav.
Av videosnutten fra karstkri fikk jeg også vite at det var snakk om en av to mulige mynter som kunne være av de såkalte "30 sølvpengene". Den andre har jo et motiv av en stående ørn, og ørnemotiver på antikke mynter er mitt samlerområde innen antikken.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke bibelske mynter

Post by karstkri »

Takker til Olav K for utfyllende kommentarer :) .Når det gjelder de 30 sølvpengene har jeg alldrig hørt at det var to mulige typer som det var snakk om.Har alltid hørt at det var den med ørnen/Melkart som ble brukt , mulig noen andre av dere vet noe om det ?
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Antikke bibelske mynter

Post by vn2hare »

Askeladd wrote:Takk til karstkri for deling av fin og interessant video og ikke minst takk til Olav K for nok en gang å komme med med fyldig og lærerik kommentar.
Selv samler jeg antikke mynter i beskjeden grad, men det er alltid interessant å lese dine innlegg og jeg blir imponert over dine kunnskaper Olav.
Akkurat som om jeg skulle sagt det selv! Det er tråder og innlegg som dette som virkelig gjør det interessant å være inne på dette forumet. :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Olav K »

karstkri wrote:Har alltid hørt at det var den med ørnen/Melkart som ble brukt
Ja, jeg tror de fleste er enige i det. Men det er et poeng at inget vet. Romersk mynt var gangbar i det romersk-okkuperte Israel, som på Jesu tid ikke hadde egen sølvmynt. Når jesus sier "Gi keiseren det keiserens er" er "alle" enige om at det var en denar med bilde av Tiberius. (Fortellingen taper jo noe av poenget om det skulle ha vært en mynt bilde av en hellenistisk gud.)
Den gildeste sølvmynten i Palestina på Jesu tid var den fønikiske tetradrakme med Melquart på forsiden og ørnen på revers. (Melquart var forøvrig identisk med Herakles/Herkules, akkurat som Baal var et annet navn på Zevs/Jupiter).
Templet i Jerusalem ville ha offer i hard cash, og det de godtok var nettopp disse tetradrakmene. Det kom jo jøder fra mange steder i verden, med seg hadde de lokal valuta. Det ville tempelet ikke ha, derfor tillot de pengevekslere i tempelet som kunne veksle pilegrimmenes ymse mynter til edle tetradrakmer fra Fønikia.(Sikkert til grisete kurs.) Det var forøvrig disse pengevekslerne Jesus gikk løs i sin siste påske.
Det at Melquartmyntene var tempelets "gode" mynt, og det var prestene som betalte Judas, er et sterkt argument for at nettopp disse utgjorde de 30 sølvpenger. Det var også nok til å kjøpe en åker, hva 30 denarer neppe ville ha vært.

Ellers takk for hyggelige ord. Jeg liker å fortelle, men det er jo hyggelig å se at noen liker å høre. Takk.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Antikke bibelske mynter

Post by grenl.har »

Jeg også henger meg på hva Askeladd og vn2hare skriver.
Har selv en samling av såkalte bibelske mynter, dvs. gammeltestamentet og nytestamentets tid. Man får i pose og sekk "Gresk-antikke", romersk republikk og romerske Keisere.

Skal jo ikke drive reklame, men Numisma har mynt som på en måte blir beskrevet da perserne styrer i Israel, tempelet blir bygd opp igjen.
En litt dyr sak. Gull mynt såkalt Dareik. Har selv sølvmynt med "samme" hoved motiv.
https://www.numisma.no/shop/view.php?id ... y=42&stq=0

I bibelen står ett eller annet i Esras bok om betaling av tempelet. Dette er jo også veldig tidlig i den numismatiske historien.
Er på jobb fortsatt noen dager, så boka jeg har lest om den har jeg hjemme.
https://www.amazon.com/Money-Bible-Kenn ... le_ext_tmb

Vi har vært inne på det ofte, det er en sjøl som definerer sin samling.
Eks. Samler norske konger på mynt. Da regner jeg med blant andre Knut den Store, Magnus den Gode, Erik av Pommern +++
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Olav K »

Et lite tillegg til Dareik-myntene. Kong Kyros av Persia, grunnlegger av akademidedynastiet, erobret det meste av midt-østen - herunder Babylon. Her satt en israelsk diaspora (Nebudkanesar hdde erobret Israel og tok med seg "Israels folk" til Babylon. Det var nok de han kunne bruke, sauegjeterne og olivendyrkere gjorde best nytte for seg der de var( i Israel). Fangene i Babylon fikk lov til å spasere hjem, det tok noen år. Men han erobret også Lydia, vest i Lilleasia, hvor Krøsus var konge - og hvor man hadde utviklet et avansert pengesystem med gull og sølvmynt i forskjellige valører. Etter erobringen fortsatte Kyros og hans etterfølger Darius I å slå mynt etter Krøsus' mønster. Derfor er det vanskelig å skille lydiske statérer fra Krøsus eller Kyros/Darius. Eksempel:
Krøsus, Stater.jpg
Krøsus, Stater.jpg (58.63 KiB) Viewed 3276 times
Jeg kan ikke si om denne er fra Krøsus eller hans persiske etterfølgere. Men under Darius ble enten de gamle Krøsus-stempler slitt ut, eller så syntes Darius at det var på tide med en ny mynt. Resultatet ble Daric'en - som grenl.har har vist til. Han lot også slå sølvmynt, siglos, med samme motiv.
Darius til Xerxes, Siglos CNG88000525.jpg
Darius til Xerxes, Siglos CNG88000525.jpg (14.96 KiB) Viewed 3276 times
En løpende konge med spyd, faktisk kunsthistorisk viktig - et av de første forsøk på å fremstille en person i fart, et uttrykk for dynamikk - som bør være en kongelig egenskap.
Når det gjelder utbredelse har jeg fått motstridende meldinger. Var de i bruk i hele det persiske riket? Det strakk jo seg fra Tessalonika i dagens Hellas til Indus i øst. Noen mener at disse mynten kun var i bruk der man allerede hadde tatt i bruk "gresk" mynt, dvs. lydisk, og etterhvert mynt fra Aegina og Aten, dvs. Lilleasia og kanskje også den fønikiske kyst. Andre mener at det ble spredt over hele det persiske riket. Jeg har ikke svaret. Men vi kan tro at bruken av mynt spredte seg til steder hvor man hadde handelsutveksling, altså knutepunkter for karavanene fra Kina (silke m.m.) og India (krydder m.m.) "Hvermannsen" brukte ikke mynt, og vi har ikke historisk dekning for bruk av myntbetalte soldater før Alexander den store (som knuste akademidenes rike). Men Alexander slo også daricer, tilpassningevnen var stor.
Daric under Alexander. Babylon.jpg
Daric under Alexander. Babylon.jpg (32.33 KiB) Viewed 3276 times
Denne slo han i Babylon etter å ha beseiret Darius II, her har han vel ha hatt et behov for "lokal" valuta - hvilket tyder på at daricene hadde utbredelse utover Lilleasia.
Var de bibelske, i den betydning at de ble brukt i Israel? Jeg vet ikke. Transportveien, handelen, gikk langs Palestinakysten, Fønikia. Philisterland (Philistine=Palestine) områder som aldri var judeiske, til Egypt.
Ett er sikkert: Midt-Østens mynthistorie er særdeles spennende - og - det er masse vi ikke vet, men mange teorier.

Nok en kommentar til grenl.har: Norsk mynt, jeg har også Magnus den gode og Knut den store, Erik av Pommern og Christoffer av Bayern. Olav Tryggvasson og Olav Haraldsson har jeg bare i kopi, og jeg mangler noen andre før vi kommer til Erik av Pommern. Sikkert ikke stuerent for puristene, men det er bare jeg som bestemmer hva jeg vil samle på - det jeg selv har glede av.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Posthornet »

Takk!

Det var mye interessant og lærerikt informasjon på en gang. Jeg hadde tenkt å gjøre Bibelske Mynter til spesialområde, men sitter foreløpig bare med boka Guide to Biblical Coins av David Hendin samt noen få mynter som jeg erobret den gang jeg bodde nær området i Jerusalem hvor mynter og annet antikt ble ut gravet.

Inspirerende lesning som gjør meg lysten på å ta opp dette samleområdet igjen.
Last edited by Posthornet on 30 May 2016 17:17, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Olav K »

David Hendin er navnet - jeg skrev feil overfor. Hans guide er i allfall kommet i fem utgaver, den jeg har er fra 2010 og er avgjort omfangsrik. Han gar en vid definisjon av bibelsk mynt, men som har sirkulert, eller kan ha sirkulert i det bibelske Israel, og mynt som er nevnt i bibelen. Siden daric'en er omtalt i Krønikene, hos Ezra og Nehemia, er den kvalifisert som bibelsk selvom det ikke skal være funnet noen slike i Israel.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke bibelske mynter

Post by karstkri »

grenl.har wrote:
Skal jo ikke drive reklame, men Numisma har mynt som på en måte blir beskrevet da perserne styrer i Israel, tempelet blir bygd opp igjen.
En litt dyr sak. Gull mynt såkalt Dareik. Har selv sølvmynt med "samme" hoved motiv.
https://www.numisma.no/shop/view.php?id ... y=42&stq=0
Her er en tilsalgs hos Denarius, billigere og jeg synes den er bedre : http://denarius.no/index.php?id_product ... &id_lang=2
karstkri
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Antikke bibelske mynter

Post by Posthornet »

Det er vel ikke noe å si på den prisen. En av samme type gikk idag for 1500.- Euro + salær på en auksjon hos Pecunem. Mynten hos Denarius får karakteren ny?
Post Reply

Return to “Antikke mynter”