Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
Øyvind B
Posts: 5
Joined: 11 Sep 2016 19:22

Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by Øyvind B »

Hei! I familien har vi noen mynter, jeg er lang unna en ekspert så spør her om litt mer detaljer. Hvor er de fra, Ca verdi osv.

Denne har jeg ikke peiling på hva er i det hele tatt, veldig ujevn i formen. Klarer ikke å tyde hvilket språk heller, er det latin?
ImageImage

Denne 20mark gullmynten har jeg googlet meg frem til at ligger ute for rundt 3000kr, helt fantastisk tilstand på denne ihvertfall, tviler på at den har vært i sirkulasjon.

ImageImage

Så har vi en rar gammel 10 øre som det også står 3sc på, hva er det? Skilling?
Image
Image

Til slutt en gammel 5øring også som jeg regner med ikke har så mye verdi.
ImageImage

Jeg håper det er noen eksperter der ute som hvertfall vet hva den første er for noe.
På forhånd takk :)



Sent from my iPad using Tapatalk
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by vn2hare »

Hei.

Den første er helt klart romersk. Jeg er ingen spesialist på dette området, og bildet er litt lite, så jeg klarer ikke å tyde hvilken keiser det er fra, men det er nok en antoninian fra 200-tallet, en typisk masseprodusert mynt. Det kan også være en såkalt "barabarian radiate", en etterligning laget av germanske eller keltiske stammer. Det kan i så fall forklare problemene med lesbar tekst. Men som sagt, jeg er ingen ekspert.

Nr. 2 er en nydelig tysk gullmynt fra kongeriket Preussen. Prisen du skriver kan sikkert stemme.

Den tredje er da en norsk 10-øre med dobbel valørangivelse, 3 skilling. Kort fortalt er bakgrunnen at da Sverige og Danmark i 1873/1874 innførte kronemynten fulgte Norge kun halvhjertet etter. Vi forsøkte å opprettholde speciedaleren samtidig, satt lik 4 kroner. Dvs at 1 speciedaler = 120 skilling = 400 øre, og 10 øre var da lik 3 skilling. Etter to år ga vi opp dette og sluttet oss til den skandinaviske myntunionen, men i 2 år (1874 og 1875) finnes det mynter med slik dobbelvalør. En mynthandler vil kanskje ta rundt 200 kroner for denne, men ved salg vil du nok ikke få mer enn ca. halvparten av dette.

Den siste er svensk, 5 öre 1872. Svenskene hadde öremynt helt fra 1855, men da lik 1/100 riksdaler riksmynt. Denne ser nok så slitt ut at den har begrenset verdi. Bildet er litt skjevt, men for meg som er interessert i varianter kan denne se ut til å ha ujevnt årstall, der 2-tallet er hevet i forhold til de andre sifrene. Jeg ville gjerne sett et bedre bilde av denne. :)
Øyvind B
Posts: 5
Joined: 11 Sep 2016 19:22

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by Øyvind B »

Hei! Takk for et intressant svar.
Har googlet litt bilder av romerske mynter nå og selv om mynten er veldig uklart ligner bildet der på mynter av Marcus Arelius tror jeg, men vanskelig å se.

Bildene er tatt med IPad kamera så ikke den beste kvaliteten på de, skal se om jeg får til noen bedre bilder i morgen med bedre lys.


Sent from my iPad using Tapatalk
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by vayavaya »

Hei.

Dette er en mynt utstedt av Diocletian.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diocletian

Myntenheten er Antoninianus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Antoninianus

Jeg har 3 bildehenvisninger til deg.

1. Wildwinds.
http://www.wildwinds.com/coins/ric/diocletian/t.html
Her ma du skrolle deg nedover til RIC V 171. Og du finner en mynt som ligner.

2. Coin project.
[urlhttp://coinproject.com/coin_detail.php?coin=287030][/url]

3. Coin project.
http://coinproject.com/coin_detail.php?coin=288327

Det som kjennetegner din mynt er reverssiden hvor gudinnen Laetitia
https://en.wikipedia.org/wiki/Laetitia_(goddess)

For en perfekt identifikasjon trenger man kanskje et bedre bilde av reversen (gudinnesiden),
spesielt hoyre side og nederste del av mynten. Der kan man kanskje finne myntsted.

Verdi er ikke stor, mener jeg.

Mvh
Øyvind B
Posts: 5
Joined: 11 Sep 2016 19:22

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by Øyvind B »

Hei!
Fantastisk imponert over kunnskapen her inne :)
Meget intressant å lese om myntene, verdien er mer en kuriositet i mine øyne :)
Takker for fantastisk hjelp!


Sent from my iPad using Tapatalk
Øyvind B
Posts: 5
Joined: 11 Sep 2016 19:22

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by Øyvind B »

Et lite tilleggsspørsmål om Antoninianus mynten, ser det var masseproduksjon av disse. Vet dere om alle er like eller er det forskjell på de? Jeg regner med at utstyr og presser i den tiden ikke var så nøyaktige som dagens utstyr?


Sent from my iPad using Tapatalk
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by vn2hare »

Igjen uten å være ekspert på dette området. :)
Du kan regne med at det er forskjeller på "samme" mynt. Her er det håndpreging som gjelder og både ulike stampstilling og forskjeller på utformingen av stampene er helt vanlig. Når jeg skrev om masseproduksjon tenkte jeg egentlig mest på at det finnes et stort antall ulike typer av denne myntvaløren, preget av ulike keisere, tronpretendenter og opprørere gjennom det meste av 200-tallet. Husk også at i siste halvdel av århundret ble jo Romerriket splittet gjennom at både Britannia og Gallia (Frankrike, men også hele eller deler av Spania) hadde egne keisere i tillegg til keiseren i Roma. Det var i det hele tatt en omskiftende tid. Antoninianusen var på denne tiden den vanligste mynten i Romerriket og ble derfor preget i stort antall og i mange versjoner. I tillegg kommer som sagt også "barbarous radiates", dvs etterpregninger laget av germanske og keltiske stammer.
Øyvind B
Posts: 5
Joined: 11 Sep 2016 19:22

Hva er dette for noen mynter? Verdi?

Post by Øyvind B »

Hei! Da har jeg fått tatt et par bedre bilder av 5øringen fra 1872 vn2hare som du ønsket, samt bedre bilder av den gamle Antoninianus mynten fra Ca år 285 også, ikke lett å få til bra bilder av den siden den er liten og ganske mørk.

ImageImageImageImage

I tillegg fant jeg en 5øring fra 1876, denne er vel norsk vel siden den er fra etter overgangen du nevnte og uten særlig verdi regner jeg med.
ImageImage


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply

Return to “Antikke mynter”