Tollvesenet beslaglegger mynter fra Bulgaria

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Tollvesenet beslaglegger mynter fra Bulgaria

Post by Kjetil Kvist »

Bulgaria er et land gjennomsyret at korrupsjon, og etterhvert skiftende praksis rundt eksport av gamle greske- og romerske mynter. Dessuten den fremste eksportøren av forfalskninger av gamle mynter.

Jeg har snappet opp en melding om at Tollvesenet i november tok beslag i en sending med romerske mynter fra Bulgaria. Myntene er nå i Universitetets Myntkabinett.

Er det noen som flere opplysninger, eller har hørt om lignende saker?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Tollvesenet beslaglegger mynter fra Bulgaria

Post by Olav K »

Jeg vet jo ikke mer enn deg, men slik jeg forstår det reier det seg om ca 60 mynter, en solid forsendelse. Nå kan det jo hende at en samler har solgt hele samlingen sin, eller en som har gjort ett funn selger store bolker etter å ha kjørt dem i vaskemaskinen, men hva om det er 6o nyproduserte, dyktig ettergjorte, likevel falske mynter? Har kjøper krav på å få dem utlevert? Skal tollvesenet/kulturdepartementet (som nå er på saken) eller KHM si at falske mynter er helt greit?? Slippe dem løs på norske samlere som ikke fortjener bedre? Levere dem tilbake til Bulgaria? (Gi produsenten en ny sjanse til å lure de godtroende på e-bay, qxl eller andre arenaer uten kavalitetskontroll? Her er det masse morro!
Post Reply

Return to “Antikke mynter”