Baktria -Agatokles

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Baktria -Agatokles

Post by Olav K »

Dette er en mynt jeg har ønsket meg lenge. Et hull i rekken. Agatokles er sjelden på auksjon, de fleste myntene fra hans korte regjeringstid, er faktisk penere enn denne, men betydelig dyrere. Nå var den der. Ikke billig, men overkommelig. Det finnes Baktriakonger jeg ikke har, men enten er de avsindig dyre, eller så er myntene deres mindre interessante fordi de er kopier av andres, og de satte aldri spor i historien. Baktria, et gresk kongedømme i et område som omfatter nær alle "stanene", Afghanistan, Usbekistan, Tadschikistan m.m. er et spennende møte mellom øst og vest. Baktria var et veikryss, der silkeveien fra Kina møtte krydderveien fra india, og man tok toll fra karavanene . Agatokles var en opprører, som styrte i ti år og tapte, men han laget flotte mynter, dette er en tetradrakme.
BakAgatokles185-75.jpg
BakAgatokles185-75.jpg (171.94 KiB) Viewed 1587 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Baktria -Agatokles

Post by Arve »

Fin sak det der, gratulerer. Jeg regner meg også hørende til den sære lille menigheten av norske numismatikere som kan kalle seg Baktria-samlere selv om jeg har langt fra så mange konger som du har. Noe av det interessante med baktriske konger er jo at en ikke har noen skriftlige kilder om dem, alt en vet er basert på myntene. Det er vel først Menander som gjennom sin interesse for buddhismen har satt spor etter seg i litteraturen, men han ble jo konge over et mye større område enn Baktria.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”