Markedet

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Markedet

Post by svessien »

Hei folkens

Jeg har ligget i dvale i noen år sånn numismatisk sett.
Nå har jeg begynt å se på auksjoner igjen. Jeg synes det er mye materiale og til dels lave utrop.
Er det kjøpers marked igjen?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Markedet

Post by Arve »

Fint at du dukker opp her igjen, det skjer ikke for mye her for tiden. Når det gjelder markedet så har jeg ikke inntrykk av at prisene på antikke mynter er så lave. Utropene kan nok være edruelige, men prisen på kvalitetsmynt blir ofte høy. Nå følger jeg stort sett bare med på romerske republikkmynter og mynter fra Magna Grecia. Jeg har blant annet vært ute etter mynt fra Sibari og Krotone, men jeg har hittil ikke greid å få noe til en veldig god pris. Her vil jeg ikke si at det er kjøpers marked.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Markedet

Post by svessien »

Hei Arve

Jeg ser at god kvalitet og sjeldne saker går høyt, det er jo for såvidt vanlig.
Likevel synes jeg at mer mainstream antikk mynt ser rimelig ut. Det ser også ut som at noen av de vanskelige romerske keiserne i borgerkrigstiden på 300-tallet virker mer tilgjengelige. Sitter med inntrykket at det enten har vært gjort mer funn, eller at det er færre samlere.
Republikkdenarene ligger vel der de har vært de siste årene? Det virker som det har blitt et område som har fått mer oppmerksomhet, forståelig og beklagelig nok.
Tror det blir litt bunnfiske på Naumann i morgen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K5
Posts: 6
Joined: 22 Apr 2020 09:52

Re: Markedet

Post by Olav K5 »

Hei begge,
Siden ovenstående ble skrevet har det vært en dramatisk endring i valutakursene. Antikk mynt er i et internasjonalt marked og det vil treffe oss som må tenker i kroner. Hvordan prisene vil arte seg internasjonalt er for tidlig å si i disse tider. Noen kan bli nødt til å selge, mens andre vil se supermynter som bedre investering enn aksjer og fast eiendom. (Gullprisen går jo opp som et tegn på noe av det samme.) Dernest Euro og dollar kan falle igjen. Når Trump trykker penger for å dele ut milde gaver i stedet for å bekjempe virus, kan det skape inflasjon i $. Jeg sitter på gjerdet og ser.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Markedet

Post by svessien »

Olav K5 wrote: 22 Apr 2020 15:12 Hei begge,
Siden ovenstående ble skrevet har det vært en dramatisk endring i valutakursene. Antikk mynt er i et internasjonalt marked og det vil treffe oss som må tenker i kroner. Hvordan prisene vil arte seg internasjonalt er for tidlig å si i disse tider. Noen kan bli nødt til å selge, mens andre vil se supermynter som bedre investering enn aksjer og fast eiendom. (Gullprisen går jo opp som et tegn på noe av det samme.) Dernest Euro og dollar kan falle igjen. Når Trump trykker penger for å dele ut milde gaver i stedet for å bekjempe virus, kan det skape inflasjon i $. Jeg sitter på gjerdet og ser.
Fornuftig.

Jeg har både kjøpt og solgt i det rushet som har vært. Nå avventer jeg også.
Det har vært omsatt MYE mynt de siste månedene. Mye har gått høyt, men jeg har også kunnet kjøpe bysantinske folliser i VF for under en hundrelapp. Det gjelder å ikke være for trendy på markedet. Mye av det som har gått urimelig høyt har vært ganske tilgjengelige mynter som man ikke trenger å gå i budkrig for å få tak i. Mulig isolasjonen har ført folk ut i numismatikk og det som verre er.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Antikke mynter”