Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer med fin mynt! Mynten er slått i Siscia (Sisak i dagens Kroatia) - google "siscia mint". Myntherre er Contantinus, men jeg kan i farten ikke finne om det er "den store" eller junior, men på første halvdel av 300-tallet er vi nok.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Nye gamle mynter

Post by aashild123 »

Mynten kom meg i hende som en glede og en livslykke.

Hva representerer kvinnen på den andre siden?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Jeg er redd det ikke er noen dame, men Jupiter med "sixpack" på magen, i hånden holder han seiersgudinnen Victoria og ved foten en ørn. Mynten er antagelig en variant av nr. 3862 i Sears ettbindsutgave (den røde) - en follis, teksten på baksiden er IOVI (=Jupiter) CONSERVATORI AVGG, som nok kan utlegges "Jupiter bevarer keiseren". Litt spesielt, når man antar at Konstantin 1 (altså "den store" og mynten er hans) var kristen, og etter legenden skal ha fått malt kors på soldatenes skjold før det avgjørende slag ved Milvian-broen (hvor han seiret). Men det var en litt flytende overgang, for å si den sånn, Solguden - Sol Invictus - opptrer på de første myntene med kristne kors. Det er all grunn til å tro at kristendommen ble "solgt inn" til de brede lag ved å identifisere Jesus (iallfall den oppstandne/himmelfarende) med den uovervinnelige solgud. Og avstanden mellom Jupiter og Sol Invictus var liten, på myntene fra første halvdel av 300-tallet ser de ganske like ut. Det kan se ut som (men her har jeg undersøkt for lite) at figuren betegnes som IOVI i Europa, men som SOL i de asiatiske delene av romerriket. Og så må vi også huske at det var noen år frem til kirkemøtet i Nikea (forøvrig ledet av den samme Konstantin) og det skulle forsatt gå noen år og mange kirkemøter før man ble enige om "Jesu sanne natur" - det var fortsatt innen kirken en sterk bevegelse for at Jesus var junior i forhold til sjefen, treenighetstanken lå et stykke frem. Følgelig kunne man nok være litt friskere i fremstillingen av Junior - portrett var ulovlig etter 2.bud slik det dengang ble forstått, men en som "lignet" antagelig kan være greitt.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Nye gamle mynter

Post by aashild123 »

Hva skal jeg si?
Herregud, er det eneste jeg kommer på.

Takk for informasjon, Olav K.

Er livet blitt bedre etter disse gale keiserne?

å
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Har oppgradert litt blant de Julio-Claudiske keiserne.

Først en ny Nero-sesterts: Janustemplet med lukkede dører - utgitt for å feire fred i hele Riket.
032a.jpg
032a.jpg (204.51 KiB) Viewed 1473 times
Så en Nero-denar, før myntreformen.
032b.jpg
032b.jpg (121.49 KiB) Viewed 1473 times
Så overlater jeg ordet til Olav K. for opplysende foredrag. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Kjetil Kvist wrote:Har oppgradert litt blant de Julio-Claudiske keiserne.

Først en ny Nero-sesterts: Janustemplet med lukkede dører - utgitt for å feire fred i hele Riket.
032a.jpg
Så en Nero-denar, før myntreformen.
032b.jpg
Så overlater jeg ordet til Olav K. for opplysende foredrag. :wink:
Gratulerer med en meget flott Nero-denar. Den var nok ikke billig. Drar ikke umiddelbart kjensel på dette eksemplaret. Da ville jeg ha vurdert å legge inn bud. Nero-sesterten kjente jeg igjen. Ikke noe dårlig kjøp!
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer Kjetil med to flotte mynter-har du sluttet med micro mynter? Når vi er inne på Nero mynter med Janustemplet med lukkede dører så er det en på OMG4, en aurelius som har skjevdt preg og som har vært anhengt, med utrop 12K er det litt i overkant ?
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Nero aureus m/Janus tempel: En god VF/nær EF med litt off centre preg, gikk for USD 15000 på heritage i April. En betydelig mer sliten, F i min bok, gikk for USD 2400 på CNG 318 tidligere i vinter. Anhengsspor er vel ikke så drepende for en antikk mynt som for en årgangsOscar?
Kjetil Kvist wrote:Så overlater jeg ordet til Olav K. for opplysende foredrag.
Jeg gir bare til trengende, Kjetil - du kan historien selv. :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Kjetil, Janus mynten: er du sikker på at det er en sesterts? Om jeg ikke blingser har alle Janus-sestertsene referert hos Sear, høyrevendt portrett (nr. 1958-60), mens en av dupondius'ene har venstrevendt portrett (nr.1964). På den annen side er det ikke lett å se noen "strålekrans" på hodet, men det er det heller ikke på den dupondiussen som er avbildet som Sear 1962.
Nå vet vi jo at Sear ikke er komplett, men jeg har regnet med at han har hovedvariantene og et venstreorientert hode blandt de høyreorienterte ville fortjent et eget nummer?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

To herlige mynter. Særlig denaren, jeg hadde fælt lyst tl å by på den jeg og. Godt du fikk den. Gratulerer!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Olav, så sant CNG vet hva de gjør, så er det en sesterts. Gleder meg til å få den i hus. Den har akkurat den fargen jeg liker best på antikke bronsemynter.

Karstkri, ja småmyntene går på auksjon hos Pecunem i morgen. Nå skifter jeg fokus til julio-clauderne, og ser hvor det bringer meg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Da jeg så på Pecunems auksjon tenkte jeg: Synd for Kjetil at han har slutter med småmyntene sine - for her var det jo riktig mange. Auksjonen der slutter forøvrig i morgen.
Ellers hører jeg jo med til dem som stoler på CNG, har du et RIC nummer?
Nå fant jeg den - du behøver ikke lete. CNG har ingen merknader til at hodet er venstrevendt. Ser også at det var et godt kjøp, under estimat hos CNG er jo bare topp - gratulerer!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Og så var Pecunem over. De har en forunderlig praksis ( se innlegg under auksjoner) som gjør at du kan få lotter til minstepris/lav pris ved å legge inn store maksbud som nestemann må matche for i det hele tatt å få lagt inn bud. Jeg så det litt sent, men det ble for mange mynter likevel.
Basil2BulgardreperMiliaresion.jpg
Basil2BulgardreperMiliaresion.jpg (46.31 KiB) Viewed 1325 times
Jeg skrev i går at jeg ønsket meg en mynt av bulgardreperen, gullet ble for dyrt, men en stor sølvmynt i EF er ikke å forakte.
Julia Paula er den eneste av de severanske julier (de syriske prinsessene som styrte Roma) som jeg ikke hadde:
JuliaPaula219-20Den.jpg
JuliaPaula219-20Den.jpg (45.72 KiB) Viewed 1325 times
Pen mynt, og pen dame.
Trajan som dakerdreper har jeg fra før, men dette var en annen variant - og når jeg kunne få den til 1/3 av prisen for den jeg fikk hos OMG (og mente var et godt kjøp) - kunne jeg ikke la være.
TrajanRytterDacSesterts.jpg
TrajanRytterDacSesterts.jpg (48.54 KiB) Viewed 1325 times
Tilsist ble det noen tyske brakteater, denne fra Fredrik II som på samme tid laget gullmynter på Sicilia i romersk stil.
MiddBrakFredrik2DonauworthCa1230.jpg
MiddBrakFredrik2DonauworthCa1230.jpg (41.98 KiB) Viewed 1325 times
Nå får jeg bare håpe at de myntene jeg har til salg hos OMG drønner inn til minst to ganger utrop!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da ble det en tur til Oslo i helgen og etter bursdagfeiring til et barnebarn til min bedre halvdel fikk jeg lurt meg til et besøk på OMG4 på søndag og fikk med meg antikkdelen.Det ble ikke den store fangsten men fikk med meg er republikk denar .
L. AEMILIUS LEPIDUS PAULLUS 62 f.Kr., denarius. Hode av Concordia mot høyre/L. Aemilius Paullus og kong Perseus med to sønner stående på hver sin side av et krigstrofe. Skrape på advers/scrape on obverse Myntmesteren var en eldre bror av Lepidus kjent fra 2. triumvirat. Lot 1164

Ble og så en ny keiser Julian II en siliqua fra konstantinopel Lot 1209

Tilslutt på impuls en Dansk kurantdukat fra 1760 lot 1266.Moro også å hilse på noen forummedlemmer .Alt i alt en bra helg.
Attachments
OMG4lot1164.jpg
OMG4lot1164.jpg (96.39 KiB) Viewed 1297 times
OMG4lot1209.jpg
OMG4lot1209.jpg (102.43 KiB) Viewed 1297 times
OMG4lot1266.jpg
OMG4lot1266.jpg (97.18 KiB) Viewed 1297 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer med tre morsomme mynter!
Julian "den frafalne" ville gjeninnsette gamle guder, som var "avsatt" etter Konstantin og kirkemøtet i Nikea, og har av den grunn fått et dårligere omdømme enn han fortjener. Litt artig at siliquaen har kors, som i andre sammenhenger, på andre mynter er tolket som kristenkors.
Lepidusmynten er morsom. Min avatar er den samme Persevs som er avbildet som krigsfange på mynten. Han var den siste konge av Makedonia, som under Philip V hadde måttet inngå en ydmykende fred med Roma. Det ble en vanskelig balansegang, og Roma ville gjerne har bedre tak i Makedonias rikdommer. En skjærmyssel med Romas allierte - Pergamon, var det som skulle til, og myntmester Lepidus forfader fikk det påskuddet han trengte. Litt som Putin overfor Ukraina ( "er du slem mot vennene mine, kommer jeg og tar deg!". Makedonia ble en romerske provins og Persevs måtte naken gå i triumftoget i Roma. Men så sier sagaen at han fant seg vel til rette i det romerske selskapsliv, som sikkert var lettere enn å være konge i et land omgitt av fiender. Han døde to år etter at han kom til Roma, men om han døde av naturlige årsaker eller ble kastet ut fra den tarpeiske klippe - har jeg ikke funnet ut av.
Var ducaten en mynt, eller spillebrikke/jetong hos den drikke-, spille- og leveglade Frederik V? De lærde strides, men et morsomt tidsbilde er den.(Dvs. jeg er usikker på om det lenger er en strid etter at Jørgen Sømod kom til Valhall).
Post Reply

Return to “Antikke mynter”