Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Jeg tror jeg ville ha reagert på portrettet, som jeg synes virker noe "forskjønnet" i forhold til de Vitellusmynter jeg kjenner til. Men jeg kjenner jo langtfra alle, og portrettet på din mynt kan ha vært hentet fra en tilsvarende original, ikke ulik Sear 2206.
Skal man stole på Sear har det ikke vært noen as med PAX AVGVSTI på revers, men en sesterts (Sear 2205) - mens adverspåskriften AVITELLVS GERMA IMP AVG PM TRP er kjent fra en dupondius. Men Sear er ikke komplett, så noe endelig bevis er ikke det - bortsett at man kan anta at dersom den er hos RIC, men ikke i Sear ville den være skjelden, og derfor kostbar.
Du har ikke sagt noe om vekt og diameter.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Jeg tror jeg ville ha reagert på portrettet, som jeg synes virker noe "forskjønnet" i forhold til de Vitellusmynter jeg kjenner til. Men jeg kjenner jo langtfra alle, og portrettet på din mynt kan ha vært hentet fra en tilsvarende original, ikke ulik Sear 2206.
Skal man stole på Sear har det ikke vært noen as med PAX AVGVSTI på revers, men en sesterts (Sear 2205) - mens adverspåskriften AVITELLVS GERMA IMP AVG PM TRP er kjent fra en dupondius. Men Sear er ikke komplett, så noe endelig bevis er ikke det - bortsett at man kan anta at dersom den er hos RIC, men ikke i Sear ville den være skjelden, og derfor kostbar.
Du har ikke sagt noe om vekt og diameter.
Sear kan man ikke basere seg på. Alt for ufullstendig til det. RIC 146 er en dupondius har PAX AVGVSTI på revers. Dupondier og AS er vanskelig å skille på enkelte Vitellius bronser. Mynten er 28 mm og veier 14.6 gram. Altså korrekt vekt for dupondius. Har blitt avfeid som falsk pga advers omskriften: A VITELLIVS GERMAN IMP AVG P M T P P (skulle vært T R P til slutt). Men en denar med samme T P P til slutt er muligens ekte (RIC 112, se kommentar side 273). Dette er ikke enkelt, Spink solgte et stempelidentisk eksemplar som ekte for noen år siden.

Jeg synes evt at bokstavenes utseende ligner litt mer på PAUDUANERE enn de ekte bronsene. Portrettet er muligens litt for bra eller forskjønnet.

Her er linken: http://cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=267678
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Og sentreringen med prikkene (dotted borders) som markerer ytterkanten på stemplene er litt for perfekt kanskje?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Hvis mynten har en modell så er det vel netopp den du nevner, en dupondius, RIC 146, Sear 2211 - så CNG tar feil når de kaler den as.
Hadde mynten vært ekte hadde den vel blitt gradert til "nær EF", og kostet ti ganger det du betalte. tatt i betraktning at forfalskningen bare synes kjent i tre eller fire eksemplarer, synes jeg at du har fått den ganske rimelig, to i British Museum og to i privat eie - hvis det ikke er Spinkeksemplaret som har havnet hos deg? Siden Spink kunne ta feil, går jeg ut fra at den ikke er støpt?
Gratulerer - du har iallfall fått en "conversation piece".
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Hvis mynten har en modell så er det vel netopp den du nevner, en dupondius, RIC 146, Sear 2211 - så CNG tar feil når de kaler den as.
Hadde mynten vært ekte hadde den vel blitt gradert til "nær EF", og kostet ti ganger det du betalte. tatt i betraktning at forfalskningen bare synes kjent i tre eller fire eksemplarer, synes jeg at du har fått den ganske rimelig, to i British Museum og to i privat eie - hvis det ikke er Spinkeksemplaret som har havnet hos deg? Siden Spink kunne ta feil, går jeg ut fra at den ikke er støpt?
Gratulerer - du har iallfall fått en "conversation piece".
Takk Olav.
Her en en ekte dupondius fra Vitellius som ble klubbet til....hold dere fast....$75.000:
vitellius_dupondius.jpg
vitellius_dupondius.jpg (203.08 KiB) Viewed 1242 times
Bokstavene på den ekte mynten er mye tykkere og uregelmessige enn på min mynt. Det var bokstavene Cavino ikke klarte å etterligne, selv om han lagde veldig bra portretter. Men han var ikke ute etter å lure datidens samlere. Cavino var vel ansett og hjalp bare samlere med å supplere samlingen hvis de manglet en uoppnåelig eller ikke eksisterende mynt som f.eks en sestert fra Julius Caesar med veni vidi vici eller en Otho-sestert. Også flotte portrett-sesterter fra Augustus ,Tiberius og Vitellius laget han. Alle er vanskelige som ekte.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Å, hold på trusene for en mynt.... Og pen Paduan, peroenge! Eller, kaller vi den en Paduan, forresten?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

svessien wrote:Å, hold på trusene for en mynt.... Og pen Paduan, peroenge! Eller, kaller vi den en Paduan, forresten?
Takk! Hva som er korrekt norsk betegnelse vet jeg ikke. Det er jo et noe smalt samlerområde blant norske samlere vil jeg tro. Om mitt eksemplar er en original fra Cavino vet jeg ikke (og heller ikke CNG).
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Nero-denar. Usirkulert. Med skjegg og full sveis.
Attachments
051e.jpg
051e.jpg (211.26 KiB) Viewed 1193 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Praktfull mynt til tross for noe uregelmessig blankett og skjev sentrering. Den er vel mer sjarmerende sånn enn hvis den hadde vært perfekt i formen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Nyyyydelig. Får man spørre hva herligheten kostet? Er det duket for en versjon av "Nero fiddled while Rome burned"; Kvist kjøpte mynter, mens husleien forfalt? :D
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

svessien wrote:Nyyyydelig. Får man spørre hva herligheten kostet? Er det duket for en versjon av "Nero fiddled while Rome burned"; Kvist kjøpte mynter, mens husleien forfalt? :D
Kostet en hel del, men jeg følger et klart samlerråd: Dersom du ikke kan spise lunsj en uke for å kjøpe en mynt; spis lunsj. :wink:
Og Arve har rett i at det er litt av sjarmen som holder den unna helt tipp-topp kvalitet, men med bedre sentrering og jevnere blankett, så ville denne nok ligget langt unna hva jeg ville bruke på en mynt.
Last edited by Kjetil Kvist on 17 Sep 2014 15:59, edited 1 time in total.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:
svessien wrote:Nyyyydelig. Får man spørre hva herligheten kostet? Er det duket for en versjon av "Nero fiddled while Rome burned"; Kvist kjøpte mynter, mens husleien forfalt? :D
Kostet en hel del, men jeg følger et klart samlerråd: Dersom du ikke kan spise lunsj en uke for å kjøpe en mynt; spis lunsj. :wink:
Og Arne har rett i at det er litt av sjarmen som holder den unna helt tipp-topp kvalitet, men med bedre sentrering og jevnere blankett, så ville denne nok ligget langt unna hva jeg ville bruke på en mynt.
"Lunsj" :?:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Myntkjøp på tom mage og lavt blodsukker er absolutt ikke å anbefale.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye gamle mynter

Post by rega65 »

Nå er denne laget leenge før mitt "samle-område" var påtenkt en gang...Men denne var virkelig lekker :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Må gratulere Kjetil med en usedvanlig pen Nero denar. Tilsvarende mynt på Numismatica Ars Classica Auction 40 - May 16th, 2007 Tilslag 3.000chf. kvalitet About extremely fine / extremely fine , men Kjetils mynt har et mye bedre portrett- men litt svakere rev. Gratis.
Attachments
Neromedskjegg.jpg
Neromedskjegg.jpg (61.59 KiB) Viewed 1087 times
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”