Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Disse myntene er katalogisert som greske, men etter min mening er dem romerske. For det første betegenes de som denarer, for det andre var Mauretania som ikke har noe med dagens Mauretania å gjære et romersk lydrike, opprettet av Augustus for å danne en buffer mellom de romersk kontrollerte områdene og stammene lenger sør.
Som hersker utpekte Roma Iuba II, sønnen til den siste numidiske kongen Iuba I. Han ble giftet med Kleopatra Selene, datteren til Kleopatra og Marcus Antonius. Begge hadde kommet til Roma som gisler .
Iuba II regjerte mellom 25 før og 23 etter Kristus. Mest sannsynlig giftet han seg en gang til etter at Kleopatra Selene døde.
Den første denaren viser et portrett av Iuba på den ene siden og en halvmåne ( selene = måne på gresk ) på den andre. Legenden lyder REX IUBA - ΒΑCΙΛΙCCΑ ΚΛΕΟΡΑΤΡΑ ( Kong Iuba - Dronning Kleopatra ). Dette syntes jeg var spesielt spennende med denne mynten, Bruken av både latin og gresk viser at herskerparet var hjemme i både romersk og hellenistisk kultur.

Den andre denaren viser personifiseringen av Afrika med elefanthjelm og to spyd bak, en hemmelighetsfull mynt som vitner om en annen verden.
P1100190.JPG
P1100190.JPG (115.51 KiB) Viewed 2838 times
P1100192.JPG
P1100192.JPG (148.47 KiB) Viewed 2838 times
P1100239.JPG
P1100239.JPG (134.4 KiB) Viewed 2838 times
P1100237.JPG
P1100237.JPG (166.31 KiB) Viewed 2838 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Det ble en feil på mynten med Janushode det er ikke en denar men en Quadrigatus eller didrachm. Gratulerer med spennende mynter Ask . Elefanthjelm har jeg sett på mynter fra Baktria . Luba II satt lenge da, 48 år på tronen i den tiden er veldig lenge.
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Spennende mynt med artig historie Karsten.

Leeenge siden jeg har postet her. Fortsatt er jeg like ivrig på middelalder og antikke mynter.
vant en "Stater" 7,39 gram fra Luciania Metapontion ca.540 f.kr. Bruun Rasmussen Køben. Altid hatt lyst på en "inkus" antik mynt fra området Metapontion. Den har størelse som en tetradrakme, men tynn med kun halve vekta.
MET.jpg
MET.jpg (872.31 KiB) Viewed 2793 times
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

:oops: Selvfølgelig ASK som hadde historien (myntene) om datter til Kleopatra og Marcus Antonius og sønn av Luba I. Historie som jeg ikke visste om. :)


OMG auksjon 16,17. Hadde ingen mulighet til å være i salen:

Fra Carl Henrik Størmers samling. Sen romersk og Bysantiske mynter.
Hadde inne bortimot 12 bud. Fra 250,- til bud på norsk middelalder (22k) som ikke slo til.
Myntene jeg vant hadde god og tydelig proviens, som alltid er artig og viktig for antikke mynter.
Bysantiske mynter passer også godt inn i min samling med overgangen mellom antikken og middelalderen.




Victorinus 269-271, antoninian.jpg
Victorinus 269-271, antoninian.jpg (144.03 KiB) Viewed 2765 times
Justin I Æ.jpg
Justin I Æ.jpg (99.04 KiB) Viewed 2765 times
Constantin IV Æ Follis.png
Constantin IV Æ Follis.png (713.93 KiB) Viewed 2765 times
Andronicus II & Michael Æ.jpg
Andronicus II & Michael Æ.jpg (105.48 KiB) Viewed 2765 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Til ASK:
Mauretania, maurernes land - var et rike før romerne kom, og de laget mynter med innskrifter lik dem du finner på karthagisk, punisk mynt. De var allierte med punerne, men ble slått av Scipio etter at han hadde gitt karthagerne juli i slaget ved Zama som endte den 2. puniske krig. Riket fortsatte likevel, men vi finner ikke mynt mellom 202 f.kr. og 49 f.kr. hvor en kong Bogud II regjerer i vest Mauretania og broren Bocchus III i øst M.
Bocchus slår Bogud som skal ha vært alliert med Julius Cæsar. Bocchus blir drept i år 33 f.kr. og Mauretania blir en romersk provins inntil Augustus gjenoppretter kongeriket i år 25 f.Kr slik som du skriver.

Hvorfor "gresk mynt"? Det er åpenbart en tradisjon som katalogene har fulgt i mange år, alt "før-romersk" regnes som gresk, således karthagisk, keltisk, fønikisk, arabisk osv mynt. Sear og mange andre kataloger bruker så begrepet "Greek Imperials" for "provinsmynt" preget i romersk keisertid. Juba I's mynt er regnet som "gresk" hos Sear, mens mauritansk mynt preget under Juba II (helten i din historie) er regnet som "greek imperial".
Man kan forstå begrepet "greek imperial" når myntene er slått i de områder hvor gresk var administrasjonsspråk og påskriftene var på gresk, men logikken blir borte når begrepet brukes på provinsmynt i Nordafrika, Spania (og en tid også sør-Frankrike (Marseilles). Selv foretrekker jeg begrepet romersk provinsmynt, "greek" er villedende. Men jeg lager ikke kataloger. Men så må jeg innrømme at jeg har Juba II i min "greske" samling, men det har sammenheng med at jeg a) ikke lenger har noen romersk samling og b) forbindelsen til Ptolemeerne i Egypt, som jo var greske. Men i en annen sammenheng ville jeg glatt lagt dem inn i en "romersk" provinsmyntsamling.
Jeg kan jo legge til at Kleopatra VII, mor av fru Juba, var den første av de ptolemeiske herskerne som kunne snakke egyptisk, gresk var selvfølgelig hennes morsmål.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Har startet et nytt prosjekt.Det består av å skaffe en av hvær av de såkalte 12 ceasar .1 stk. denarer i god kvalitet. I dag fikk jeg tak i nr. 2 har Domitian fra før i dag Galba i kvalitet 1+/01 Sear2102
Attachments
Galba2102B.jpg
Galba2102B.jpg (29.89 KiB) Viewed 2697 times
Galba2102A.jpg
Galba2102A.jpg (31 KiB) Viewed 2697 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer og lykke til med de 10 neste. Jeg har en viss tilknytning til Galba siden jeg har hus i fødebyen hans. Jeg kom hjem derfra for et par dager siden. Det er fortsatt mulig å se restene av villaen hans.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Tar den friheten og poster middelalder mynt her...

Av og til er det historien som trigger mer enn mynten. Dette er tilfelle ved denne anskaffelsen.

Når det gjelder de såkalte 12 Caesar i denar valør, ja da har du både kvalitet i mynten og historien!

En Penny fra Eadred, konge i England år 946-955.
Ifølge anglisaksiske Krønikere og fra Snorre sagaer kjempet Eadred mot Eirik Blodøks i Northumberland (det er noe forskjell i historien fra Snorre og Krønikerene)
Siste norrøne kongedømme i Britannia. Eirik var jarl, muligens konge over Northumberland i 2 perioder ifølge noen annaler 947-948 og 952-954. Stadig kjempende mot Eadred.

Det er ikke siste gang Northumberland blir styrt av en nordmann.
Ladejarl Eirik Håkonsen hadde nært forhold til danskekongene. I ca. 1014 slo Eirik Håkonson seg sammen med Knut den mektige som da hersket over England, Danmark og muligens Norge. (Olav den hellige vant slaget ved Nesjar i Langesundsfjorden nær Mølen i 1015. På den måten tok over Norge, men det er en annen historie). Ladejarl Eirik Håkonsen var Jarl i Northumbria fra ca. 1015 til hans død ca. 1024.
England, Eadred, Penny, portrait type.jpg
England, Eadred, Penny, portrait type.jpg (60.66 KiB) Viewed 2630 times
England ca. år 1000.png
England ca. år 1000.png (118.41 KiB) Viewed 2630 times
Northumberland den gang, er mye større enn det er idag.
Område York (jorvik) ligger også innenfor grensene i Northumberland den gang.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Helt greit med middelalder mynt her Harald.Det er et spennende område men langt unna min kompetanse.Det er veld et område der det ikke er lett å få tak i mynter fra, ialfall Norske, er ikke mange på auksjoner hos OMG
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Helt klart Karsten. Det er ikke hvert år man handler norsk middelalder mynt. Og de man ønsker er det andre som også ønsker...
Derfor blir det litt antikk og da helst gresk. Men de vakre greske er ikke billige de heller.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

I går var det igjen duket for E auksjon hos Roma num.jeg hadde sett meg ut 3 av de 12 Caesar .Men en Nero RIC69 Sear 1943 ble for dyr Estimat 150£ men 900£ i hammerslag.Men fikk en Vespasian RIC 703 Sear 2299 og en Titus RIC 108 i tillegg en republikk denar :
Anonymous AR Denarius. Rome, 179-170 BC. Helmeted head of Roma right; X behind / The Dioscuri riding right; ROMA in linear frame in exergue. Crawford 167/1; RSC -; Sydenham 311. 4.00g, 19mm, 7h.

About Good Extremely Fine; old cabinet tone.

Ex Andrew McCabe Collection, collector's ticket included;
Ex Richard B. Witschonke Collection duplicate;
Privately purchased from Charles Hersh, June 1985.
Når det gjelder Dioskurene leste jeg i NNT 2 2019 at de står sentralt i både den greske og romerske gudeverden .På romersk heter de Castor og pollux og er tvillingsønner av zevs.
Attachments
VespasianSear2299.jpg
VespasianSear2299.jpg (375.85 KiB) Viewed 2456 times
TitusRIC108.jpg
TitusRIC108.jpg (332.51 KiB) Viewed 2456 times
Crawford167.jpg
Crawford167.jpg (345.77 KiB) Viewed 2456 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Pene keiserportretter det der og Dioskuri bør man helt klart ha på sin side i livet. Jeg er født i stjernetegnet deres og har noen mynter med dem. Keiserserien din bør du klare uten de store problemene. Du har allerede Galba og da er det vel bare Otho som kan være vanskelig og Gaio Giulio Cesare som er dyr. Lykke til!
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Gaius Lucius Cæsar Germanicus i sølv er også ganske heftig. Jeg har foreløpig nøyd meg med denne sestertius. Ligner på en viss US- president.
Caligula RIC 37 Av.JPG
Caligula RIC 37 Av.JPG (72.15 KiB) Viewed 2433 times
Caligula RIC 37 Re.JPG
Caligula RIC 37 Re.JPG (83.96 KiB) Viewed 2433 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Jo, jo. Jeg glemte ham i farta siden jeg har en asse med ham. Kanskje best å satse på 10 ag og to ae hvis en vil ha hele settet til en overkommelig pris.:lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Arve , jeg vill helst ha alle som denarer , men ser at f.eks Claudius som denar kan bli dyrt .De har en på neste E auksjon hos Roma med estimat 2500£ , blir litt for dyrt. Link : https://www.romanumismatics.com/204-lot ... tail&year=
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”