Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Nye gamle mynter

Post by svessien »

Her er en tråd hvor vi antikke samlere kan vise de nye gamle myntene våre, og skryte av hvor "billige" de var :), hvorfor vi "trengte" den til samlingen, eller rett og slett bare dele i pur glede over et nytt kjøp. :mrgreen:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Og her er en av mine nye mynter, som får tjene som avatar i hvert fall en stund i år.

Image


Mynten ble kjøpt fra Stacks auksjon tidlig desember, og kostet 240 dollars, med provisjon.
Det som er interessant med denne mynten, er mannen avbildet på den, en virkelig imponerende skikkelse:
http://no.wikipedia.org/wiki/Marcus_Vipsanius_Agrippa
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Her er to andre nye gamle mynter. Begge er kjærkomne tilskudd til samlingen. Den første er fra samme auksjon som Agrippa mynten, og er fra regjeringstiden til Macrinus, en av de litt mer vanskelige keiserene å sette inn i samlingen. Den er min første (og antakeligvis siste) Macrinus-mynt.
Image
Fra wikipedia:
Marcus Opellius Macrinus (ca. 165-8. juni 218) var romersk keiser fra 217 til sin død. Han var ikke medlem av det Severanske dynasti, men både forgjengeren og etterfølgeren tilhørte dynastiet.

Hans bakgrunn er bare delvis kjent. Han var fra Afrika og utdannet sakfører, men var aldri senator. Han tjente som en prefekt med status som pretor. Han stod etter alt å dømme bak mordet på forgjengeren. Han ble den første til å bli keiser uten senatets støtte. Etter å ha kommet til makten opprettet han sitt senter i Syria, mens han overlot til folk i Roma å følge hans forordninger eller ikke. Imidlertid fikk han raskt de fleste imot seg og ble beseiret i et slag ved Antiokia og henrettet.


Den neste mynten er en oppgradering av en keiser jeg hadde fra før av, Marcus Aurelius. Denne ble kjøpt fra Numisma/auction, og har proveniens "Kvist", om jeg ikke tar feil.


Image


Fra Wikipedia:
Marcus Aurelius (Imperator Caesar Marcus Aurelius Antoninus Augustus, født 26. april 121, død 17. mars 180) var romersk keiser fra 161 til 180. Fram til 169 regjerte Marcus Aurelius sammen med sin adoptivbror Lucius Verus. Etter Verus' død var Aurelius enehersker over Romerriket.

Aurelius er kjent for å ha vært opptatt av filosofi. Han ser også ut til å ha vært meget religiøs. Allerede som åtteåring hadde han en tittel som en slags prest, og han interesserte seg for de såkalte eleusinske mysterier. Ofte avbildes han foran et alter. Han var også en dyktig kriger.

Hans regjeringstid var preget av mange problemer. Riket var hjemsøkt av oversvømmelser, jordskjelv, branner, insektplager og pest. Dessuten brøt det ut opprør og uro.

I hans første år som keiser brøt det ut krig mot Parthia. Krigsårsaken var at Vologaeses IV av Parthia hadde fått sin kandidat utropt til konge av Armenia. Armenia hadde lenge vært et stridsspørsmål mellom Romerriket og Parthia. Lucius Verus tok kommandoen over felttoget mens Marcus Aurelius ble igjen i vest. I 166 måtte Parthia kapitulere etter at hovedstaden Ctesiphon og flere andre byer hadde blitt brent. Verus vendte seirende tilbake til Roma.

To år senere brøt det ut krig på nytt da markomannere krysset Donau. Krigføring mot markomannerne eller andre germanske stammer fortsatte resten av Marcus Aurelius' levetid. Etter et år i felten skulle de to keiserne reise tilbake til Roma. Underveis ble Verus plutselig syk og døde ved Altinum. Som enekeiser fortsatte Aurelius krigen mot markomannerne, quadere og iazygene og klarte gradvis å presse dem tilbake.

Marcus Aurelius brøt med tradisjonen å adoptere lovende menn som arvinger. I stedet utpekte han sin egen sønn Commodus til sin etterfølger. Han skrev et verk, Tanker om seg selv, (utgitt på norsk under tittelen Til meg selv), som trolig var ment som en veiledning for sønnen. Marcus Aurelius døde 17. mars 180 ved Vindobona.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Det er virkelig en fryd for øye å se disse bildene Svein. Ønsker meg en ny digitalt speilrefleks.Den jeg har er over 25 år og bruker film :) . Jeg regner med at du bruker et kamera hvor du styrer blender og lukker selv. På ditt kamera bruker du oppladbare batterier ? Har et eldre digitalkamera Kodak DC215 det egner seg ikke til myntbilder , men det spiser batterier, så jeg lurer på hvordan de nye kamrane er på det område ?
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Takk for det, Karsten.

Mitt Sony kamera har, i likhet med alle moderne speilrefleks, et oppladbart batteri.
Det varierer hvor mye strøm et kamera bruker. Noen kamera har bedre innstillinger i forhold til å gå på strømsparing fort. Mitt Sony Alpha 700 skrur seg raskt over på sparebluss, og våkner til liv med en bevegelsessensor nær viewfinderen (kult, ikke sant? :) )
Dette fører til at jeg trenger å lade dette kameraet skjeldnere enn det gamle kameraet mitt (Alpha 100). Jeg tror bruksanvisningen sier at jeg har to timers brukstid, eller noe. Husker ikke helt.
Autofokus som ikke slår seg av, er den største strømslukeren, forresten.
Uansett vil jeg si at nødvendig ekstrautstyr til et moderne speilrefleks, er et ekstra batteri. Det er for kjipt å gå tom for strøm akkurat når regnbuen står over Vøringsfossen, eller brudeparet kysser på kirketrappa. Oppladbare batteri er uansett forbruksvare, de mister effekt med tiden, og behovet for backup blir større.

Jeg bruker som sagt Sony. Både kamerahus og linser. Jeg er godt fornøyd, men har ikke eid et Nikon eller Canon til å sammenligne med. Flere av forummedlemmene som har slått seg på numismatografi, bruker Canon (totto, jba, norway5 ?)
Larry bruker et Nikon D300. PCL bruker også et Nikon. D3000?
Uansett: Å gå for digital speilrefleks er en kostbar investering, og det forutsetter at man tenker å ta opp foto som hobby, il jeg si. I tillegg til kamerahus (4000<) og normalobjektiv (1000<), må man ha en makrolinse til myntfotografi (2000<).

Og spør du meg: Selvfølgelig er det verdt det :mrgreen:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Jeg regner med at du bruker et kamera hvor du styrer blender og lukker selv.

Ja, bildene her har blender F13 og lukkertid 1,5-2 sekunder
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Nye gamle mynter

Post by Torashe »

Ikke kan jeg ta bilder av mynt(men har et sony kamera på gang),men en annen ting jeg må si er at uansett hva du kjøper av tv,foto osv så må det bare være sony 8) Ellers som vanlig fine bilder,utrolig bra preg på myntene.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Takk for svar. Drev en del med foto for mange år siden. Brukte en Yarsica med 50mm og 135mm og brukte mellomringer når jeg tok blider ev f.eks mynter ,veldig tungvint i stede for macro. Jeg tror jeg vill gå for et kamra med optik fra 18-ca 60mm og da klare meg med bare en linse. Og et stativ er et must.
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

karstkri wrote:Takk for svar. Drev en del med foto for mange år siden. Brukte en Yarsica med 50mm og 135mm og brukte mellomringer når jeg tok blider ev f.eks mynter ,veldig tungvint i stede for macro. Jeg tror jeg vill gå for et kamra med optik fra 18-ca 60mm og da klare meg med bare en linse. Og et stativ er et must.
Du vil klare deg med en 18-60 linse. Canon og Nikon har 18-55, Sony 18-70 som kitobjektiv.
Jeg begynte med kitobjektiv, men gikk fort over på makrolinse, etter hvert som hobbyen tok fatt :)
Du kommer heeeeeelt sikkert ikke til å få lyst til det samme :lol:

Torashe: Kult med Sony. På digital speilrefleks er de imidlertid regnet for litt svakere enn Nikon og Canon.
Sony kjøpte gamle Minolta, hvis du husker de. Det første Sony speilrefleks, Alpha 100, var så godt som et Minolta produkt.
De har kommet seg kraftig siden det!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Nye gamle mynter

Post by ramazotti »

Her er en "hjemmerenset" liten tass av en mynt. 1 uke i olivenolje,og en liten vask i varmt vann.
Mindre enn en ettøring,men mye artigere !

Jeg har forsøkt å finne maken,uten hell,men tror jeg vet hvilken keiser den er under.
Attachments
DSC02995.JPG
DSC02995.JPG (174.77 KiB) Viewed 12283 times
DSC02998.JPG
DSC02998.JPG (159.36 KiB) Viewed 12283 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Her er linken du trenger, Ramazotti:

http://www.tesorillo.com/aes/home.htm
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Fine mynter du har kjøpt Svessien. Legger ved bilde av en ganske slitt Augustus denar som jeg har hatt noen år. Jeg synes den er morsom, Augustus markerer seieren over Kleopatra og Marcus Antoninus med teksten "AEGYPTO CAPTA". Dyret er en Nil-krokodille. Jeg ønsker meg et finere eksemplar, men da må jeg nok spare en god stund. Relativt sjelden mynt, og veldig populært motiv.
aegypto capta.jpg
aegypto capta.jpg (78.9 KiB) Viewed 12071 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Hei
Her er nokre av mine favorittar frå mi samling. Håper dei er til inspirasjon for nokon. Om det er spørsmål, så berre fyr laus. Eg har for det meste satsa på greske sølvmyntar. No i det siste har eg sikta meg inn på utgåver frå Lycia.
Attachments
SICILY, Messana. Circa 425-421 BC. AR Tetradrachm (17.17 gm). Charioteer driving biga of mules right, holding reins; Nike walking right on reins, crowning mules; olive leaf in exergue / Hare springing right; dolphin right below. Caltabiano 491 (D200/R196); SNG ANS 359 (same dies); Weber 1425 (same dies).
SICILY, Messana. Circa 425-421 BC. AR Tetradrachm (17.17 gm). Charioteer driving biga of mules right, holding reins; Nike walking right on reins, crowning mules; olive leaf in exergue / Hare springing right; dolphin right below. Caltabiano 491 (D200/R196); SNG ANS 359 (same dies); Weber 1425 (same dies).
Messana tetradrachm.jpg (120.34 KiB) Viewed 11909 times
Kartago tetradrakme.jpg
Kartago tetradrakme.jpg (54.69 KiB) Viewed 11905 times
Lycian Stater 2.jpg
Lycian Stater 2.jpg (91.27 KiB) Viewed 11910 times
Aegina. Sølv Stater 19mm 12.31 gram. 456-431 f.Kr
Aegina. Sølv Stater 19mm 12.31 gram. 456-431 f.Kr
Aegina. Circa 456-431 BC. AR Stater (19mm, 12.31 gm)..jpg (21.73 KiB) Viewed 11905 times
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Skakke - en meget pen Messana-tetradrachme du har der. Saerlig er varianten med Nike over mulldyrene flott. Jeg regner med at du kjenner til en stempelstudie over disse tetradrachmene fra NNF-nytt en del aar tilbake?

Stiig
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Hei Stiig

Nei, den har ikkje eg fått med meg. Er ikkje abonent av dette tidsskriftet. Har kun eit eksemplar liggjande etter at Jack Antonsen skreiv om speciedalarmedaljen eg laga for nokre år tilbake i forbindelse med eit kunstprosjekt.
Ligg denne artikkelen på nett?

Tok fram Bind 1 av Gulbenkiankattalogen i dag og lott blikket gli over dei fantastiske eksemplara han klarte å skaffa seg i løpet av eit svært innholdsrikt liv.

Heldigvis er det ein og annan bra sak å finna for oss andre med litt mindre på kontoen :-)

Legg ved eit par tre ekstra bilder her, for dei som likar å sjå slikt.
Attachments
Metapontum Stater.jpg
Metapontum Stater.jpg (52 KiB) Viewed 11658 times
Kyzikos Hemidrachm.jpg
Kyzikos Hemidrachm.jpg (38.42 KiB) Viewed 11659 times
Alex gold Stater.jpg
Alex gold Stater.jpg (82.46 KiB) Viewed 11655 times
Post Reply

Return to “Antikke mynter”