Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

82D.jpg
82D.jpg (116.88 KiB) Viewed 3187 times
82R.jpg
82R.jpg (120.15 KiB) Viewed 3187 times
Jeg fikk napp hos Artemide på lørdag. En klassiker fra Krotone. En svært hyggelig by med masse god mat, jeg var der noen dager i fjor. For øvrig også hjembyen til Pytagoras. Fra før har jeg Taranto og Metapontum så da mangler jeg bare Sybari av de gamle byene rundt det joniske hav. Der er det et meget interessant arkeologisk museum hvor noe av rikdommen som lå til grunn for begrepet sybarittisk er utstilt. Turforslaget mitt er som følger; noen dager i Krotone og en dags kjøring via Sybari og Metapontum etterfulgt av et par overnattinger i Taranto. Der finner du det beste arkeologiske museet i Magna Grecia.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med kjempefin mynt Arve.I dag fikk jeg takk i 2 til av de 12 .En Augustus og en rå Tiberius.Begge skal frigjøres fra et liv i "slabb"
Attachments
Augustus.jpg
Augustus.jpg (52.65 KiB) Viewed 3177 times
Tiberius.jpg
Tiberius.jpg (114.62 KiB) Viewed 3177 times
Tiberius2.jpg
Tiberius2.jpg (69.68 KiB) Viewed 3177 times
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Helt enig Karsten, flott Tiberius Denar. Ganske så fin Augustus denaren og. I perfekt stand blir prisen m. høy.

Meget pen mynt Arve, Går ut fra det er en såkalt inkus Stater. Enda klassiker man gjerne skulle hatt i samlinga.
Har vært mye i Italia men helst i nord. Får ha det som mål å ta en tur når man engang går av med "AFP".
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

E auksjon hos Roma num. idag.Ble et fint fangst med 3 mynter.

.Calabria, Tarentum AR Nomos. Circa 240-228 BC. Olympis, magistrate. Warrior on horseback to right, brandishing spear in right hand and holding reins with left; wreath behind, OΛYMΠIΣbelow / Taras astride dolphin to left, holding kantharos and cornucopiae; tripod to right, TAPAΣ below. Vlasto 942; HN Italy 1055. 6.46g, 21mm, 6h.

Near Extremely Fine.
Q. Antonius Balbus AR Serrate Denarius. Rome, 83-82 BC. Laureate head of Jupiter right; S•C behind / Victory in quadriga right, holding reins, palm-branch and wreath; I below, Q•ANTO•BALB PR in two lines in exergue. Crawford 364/1d; BMCRR Rome 2758; RSC Antonia 1. 4.01g, 18mm, 6h.

Near Mint State; beautiful old cabinet tone.

Ex Alan J. Harlan Collection.
Romanus III Argyrus AV Histamenon Nomisma. Constantinople, AD 1028-1034. +IҺS XIS RЄX RЄςNANTIҺM, Christ enthroned facing, wearing nimbus crown, pallium and colobium, and holding book of Gospels / ΘCЄ bOHΘRƜMAҺƜ, the Virgin on right, and Romanus, bearded to left, both standing facing; the Virgin nimbate wears pallium and maphorium, and with her right hand crowns the emperor, who wears saccos and loros, and holds globus cruciger in left hand; MΘ between their heads. DOC 1; Sear 1819. 4.42g, 25mm, 6h.

Near Extremely Fine; well struck, with almost untouched surfaces.
Attachments
RomanusIII.jpg
RomanusIII.jpg (410.5 KiB) Viewed 3080 times
Balbus.jpg
Balbus.jpg (333.22 KiB) Viewed 3080 times
TarentumNomis.jpg
TarentumNomis.jpg (325.34 KiB) Viewed 3080 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med vakre mynter! Jeg må si jeg misunner deg den Balbus-denaren, den har jeg enda ikke i samlingen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da er Roma XVIII over for min del hadde 5 forhåndsbud med fikk kun ett .C. Vibius C. f. C. n. Pansa Caetronianus AR Denarius. Rome, 48 BC. Mask of bearded Pan right; PANSA below / Jupiter Axurus (or Anxurus) seated left, holding patera in right hand, sceptre in left; C•VIBIVS•C•F•C•N downwards to right, IOVIS•AXVR upwards to left. Crawford 449/1a; BMCRR Rome 3978-9; RSC Vibia 18. 3.79g, 18mm, 1h.
Good Extremely Fine; pleasant old cabinet tone.Kan legge til at det er sear 420.
Attachments
PansaSear420.jpg
PansaSear420.jpg (369.22 KiB) Viewed 2648 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med en praktfull Pansa og velkommen i klubben! Dette er en mynt jeg har et spesielt forhold til på grunn av lokal tilknytning. Jeg har vel et halvt dusin av disse. Jeg bor i via Anxur i Terracina og statuen på mynten står i museet rett opp i veien her. Jupitertempelet hvor statuen stod er på toppen av bakken. Denne statuen ble funnet når de gravde ut tomt til en bensinstasjon rett her nede. Bildet er slik statuen av Jupiter ser ut i dag.
giove.jpg
giove.jpg (104.94 KiB) Viewed 2643 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Morsomt Arve, synes statuen ligner på reversen på mynten,Blir mer og mere fasinert over mynter fra republikken.Veldig stor variasjon av motiver :D
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Siste mynter var på Roma num. e-auksjon 62. Kjøper ikke så mange bronsje men falt for kvalitet og et helt rå revers motiv .Estimatet var 300£ men måtte strekke meg til 800£ + salær for å få den. Constantius II Æ Centenionalis. Antioch, AD 348-350. D N CONSTANTIVS P F AVG, pearl-diademed, draped and cuirassed bust right / FEL TEMP REPARATIO, helmeted soldier to left, shield on left arm, spearing fallen horseman who is bearded with extended arm and turns to face soldier; star to left, ANB in exergue. RIC 122. 5.03g, 23mm, 6h.

Fleur De Coin; a perfect example of this iconic type.

Ex Dr. Klaus Berthold Collection;
Privately purchased from Gerhard Hirsch in 1982.

Theodosius II AV Solidus. Constantinople, AD 409-420. D N THEODOSIVS P F AVG, helmeted, three-quarter facing bust, holding spear over shoulder and shield decorated with horseman / CONCORDIA AVGG I, Constantinopolis seated facing, holding sceptre and Victory on globe, resting her foot on prow; star in left field, CONOB in exergue. RIC 202; Depeyrot 73/2. 4.48g, 21mm, 7h.

Near Extremely Fine; untouched surfaces.
Attachments
Constantius.jpg
Constantius.jpg (350.98 KiB) Viewed 1728 times
Theodosius2.jpg
Theodosius2.jpg (349.61 KiB) Viewed 1728 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Det er bare en ting å si om dette, vakkert! Og kvalitet koster.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Ble et ektepar på Roma numismatic i dag Antonius Pius med gemal.Antoninus Pius AR Denarius. Rome, AD 148-149. ANTONINVS AVG PIVS P P TR P XI, laureate head right / COS IIII, Salus standing facing, head left, holding patera and rudder on globe, feeding serpent entwined around altar. RIC 167; BMCRE 622; RSC 280. 3.26g, 18mm, 6h.

Near Mint State.

From a private European collection.


Diva Faustina I (wife of A. Pius) AR Denarius. Rome, AD 141-146. DIVA FAVSTINA, draped bust right / AVGVSTA, Ceres, veiled, standing left, holding corn ears and torch. RIC 360 (Pius); RSC 78. 3.77g, 18mm, 1h.

Extremely Fine.

From a private European collection.
Attachments
Antonius Pius.jpg
Antonius Pius.jpg (373.5 KiB) Viewed 1608 times
FaustinaI.jpg
FaustinaI.jpg (355.91 KiB) Viewed 1608 times
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

På søndag var det på tide med en tethradracme, fra Denarius.com. Kassander 315-316 e.kr i god kvalitet.
Attachments
KassanderPrice129b.jpg
KassanderPrice129b.jpg (280.18 KiB) Viewed 1608 times
KassanderPrice129a.jpg
KassanderPrice129a.jpg (294.28 KiB) Viewed 1608 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer! Jeg ser at du satser på kvalitet, det kan nok lønne seg i det lange løp. Jeg for min del har ikke kjøpt nye mynter på en stund, men jeg har tenkt å rette på det. Jeg har lagt inn noen bud, men jeg har vært for gjerrig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Veldig flott mynt med topp kvalitet Karsten!

Ser på en interressant youtube video ancient coins. Amerikansk.....man må god tid, 45minutter.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Et morsomt intervju og mange fine mynter. De som liker hunder og katter blir heller ikke skuffet :D . Håper del 2 kommer snart.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”