Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Ble en mynt i dag og. Lot 1860 Venezia Giovanni Soranzo 1312-1328 grosso EX Olav K .
Attachments
Lot 1860.jpg
Lot 1860.jpg (262.06 KiB) Viewed 1900 times
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Grattis med flotte mynter, Karsten. Også litt middelalder!

ang.Osl-Myntg.auksj.21,22,23: Som Arve nevner gikk mange av myntene dobbelt av utrop, ja ofte mye mer.
Jeg hadde sett for meg 2 middelalder (viking mynt) obj.1786 dvs. Anglo-viking, dansk Northumbria.Jeg la inn bud på 13k, det holdt ikke, den gikk for 18k. Også Hiberno norse penny obj.1847 satset jeg opp til 12k den gikk for 13k :(
Må se lyst på det. sparte mye på å ikke.... :)

Men noe tilslag fikk jeg.
Dyreste var tetradrakme; konge av Syria Selevkide riket Antiochos IV Epiphanes 175-164 f.kr.

Litt om kongen wiki:
Som konge var han kjent for at han oppmuntret gresk kultur og institusjoner, og for sine forsøk på å undertrykke jødedommen som førte til makkabeernes opprør og til sist jødenes uavhengighet. Han klarte nesten å erobre Egypt, hvilket førte til en konfrontasjon med Romerriket som ble opprinnelsen til den metaforiske frasen «streker i sand»
SELEUKID KINGS of SYRIA. Antiochos IV Epiphanes (175-164 BC). AR tetradrachm (16,11 g)..jpg
SELEUKID KINGS of SYRIA. Antiochos IV Epiphanes (175-164 BC). AR tetradrachm (16,11 g)..jpg (129.21 KiB) Viewed 1890 times
Fra Bosboros en Æ. En enkel, men mynt med fine detaljer.
KIMMERIAN BOSPOROS, Pantikapaion. Circa 325-310 BC. ae (4,09 g)..jpg
KIMMERIAN BOSPOROS, Pantikapaion. Circa 325-310 BC. ae (4,09 g)..jpg (105.33 KiB) Viewed 1890 times
En tetrobol fra Hellas nest største øya Evvia eller Euboea.
EUBOEA, Hisitaia. Third to early second centuries BC. AR tetrobol (2,05 g).jpg
EUBOEA, Hisitaia. Third to early second centuries BC. AR tetrobol (2,05 g).jpg (132.12 KiB) Viewed 1890 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Det er hyggelig at mange myntene mine kom i gode norske hender. Det skjedde også med den dyreste, dekadrakmen fra Syracus, som kom til en norsk historieprofessor. Mange havnet i USA, og jeg har notert at en ble kjøpt av Brad Bowlin, guruen på nettstedet Ancient and Medieval Coins, den var unik. Det visste ikke jeg, men Lars Høytomt hos OMG som gjorde et formidabelt arbeide med katalogen, hadde nok en mistanke når han skrev at mynten ikke tidligere var beskrevet.
Godt Nytt År til alle!
Olav
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Godt nytt år til deg også Olav og til alle andre som er innom denne tråden. Jeg hadde et par bud inne på auksjonen din Olav, men jeg synes de ble for dyre siden de var på siden av min hovedinteresse. Uansett godt for deg at prisene ble høye, ikke ufortjent med mynt av så høy kvalitet. Nå har du noe å spe på pensjonen med. :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Takk det samme!
Jeg er nok ikke ferdig med mynter selvom jeg nå har solgt "antikken". Jeg var ved et vendepunkt, jeg hadde jo nesten "alt" og det jeg ikke hadde var så sabla dyrt. Og pensjonen er et poeng Arve. Jeg reinvester meget i eiendomsprosjekter, sentralt plassert med stat/kommune/banker o.l. som leietagere. Det gir en o.k. løpende avkastning, men ingen utsikt til eksplosiv verdiøkning.
Jeg har beholdt bøkene mine, og jeg skal fortsatt bidra i NNT. Og - jeg ser oftere på "mine" mynter i den fine katalogen til OMG enn jeg gjorde når de lå i safen.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Bra du ikke er ferdig med mynter Olav K. Vi trenger kunnskapen din både her og i NNT. Jeg bruker også kataloger (også "dine") som både oppslagsverk og for å øke kunnskapen.

Jeg samler bredt, kanskje litt for...
Uten om antikken er hoved samler-området viking og middelalder tid.
Derfor slår jeg et slag for middelalder mynter!
Begge mynter fra Bruun Rasm.

Første mynt er fra den norrønne Kongen (Dublin) Sigtrygg Silkeskjegg.

Sakset og oversatt fra nettet.
Myntpregingen i Irland begynte like før år 1000 da den hiberno-norrøne kongen av Dublin, Sihtric III Olafsson, godkjente å slå sølvmynter til å betale for byens forsvar. Disse myntene kopierte direkte fra samtidens angelsaksiske utgaver av Æthelred II (979-1016) og Cnut (1016-1035) og bærer navnet Sihtric eller Æthelred på forsiden, og pengene og myntnavnet Dublin på baksiden. I tillegg til disse myntene ble en serie avledede typer, basert på Æthelreds Long Cross-mynttype, så populære at de fortsatte å bli slått til minst 1150.
Sihtric Silkeskjegg Hiberno norse.jpg
Sihtric Silkeskjegg Hiberno norse.jpg (90.82 KiB) Viewed 1615 times
Omtrent 100 år seinere regjert kong Niels i Danmark.

Fra "Store norske":
Niels var dansk konge i perioden 1104–1134. Han var sønn av Svend Estridssøn og gift med Magnus Berrføtts enke Margrete Fredkulla.

Niels skildres som en fredelig hersker. Senest i hans tid ble tienden innført i Danmark. Niels satte sin brorsønn Knud Lavard som hertug i Sønder-Jylland for å vokte landet mot venderne. Knud ble myrdet av Niels' sønn Magnus, og Niels ble drept av borgerne i Slesvig i den feiden som fulgte.

ang. mynten. se http://www.danskmoent.dk/tidl2/niels09.htm
kong Niels Penning.jpg
kong Niels Penning.jpg (75.88 KiB) Viewed 1615 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Fine mynter Harald, særlig den fra Dublin. Fin by som har masse fra vikingtiden du kan se mellom pub-besøkene. Den delen av historien er fortsatt viktig der. Som du ser noe lenger opp i tråden så er heller ikke jeg fremmed for å kjøpe en og annen middelaldermynt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Takk for det Arve!
Leste en bok av Øystein Morten; Jakten på Sigurd Jorsalfare.
Han har ett kapitel om det du nevner om Roger d.andre av Sicilia. Der Snorre skriver i Heimskringla at Sigurd er på Sikiløy og gir hertug Roger II kongsnavn. (sommeren 1100 da Roger kun er 14 år). Dette er ikke bekreftet i andre annaler. Vi norske "stoler" på Snorre.

Blir litt det samme om de "norske" viking kongene i Dublin og nord England. Det står ofte norse. Det kan jo ofte vare dansk, norsk eller svensk. Men fakisk en dane kunne også være enten dansk, norsk, eller svensk, mange usikre momenter. De skilte ikke mellom nasjoner som vi gjør nå.

Forskerne er f.eks. ikke enige om Dubgaill og Finngaill. Hva Irer kalte forskjellige vikinger. Tradisjonelt er det en forestilling som følger: Dubgaill er dansk herkomst eller også mørk. Mens finngail er norsk herkomst eller lys. Men de er ikke enige...

https://en.wikipedia.org/wiki/Dubgaill_and_Finngaill

Hva som er sannhet og ikke, er ofte hva du selv tenker og ønsker eller hvor du leter....
Det er møe å ta tak i når man samler mynt :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Øystein Mortens bøker er meget lesverdige. "Jakten på Olav Trygvasson" kommer på mammutsalg nå. Alle "jakten på..."-bøkene er sterke korrektiver til Snorre og Morten er nok en mer objektiv forsker enn Snorre var. Vi skal ikke desavuere Snorre, men skrev det han trodde var riktig ut fra sine kilder, og for å underbygge at Olav Digre virkelig var en helgen.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da er årets første to mynter erverved Romanus IV fra Byzantine. Keiser fra 1 jan. 1068 til 19 aug 1071 . Histamenoen nomisma Au Sear nr litt usikker men 1859-1861 og en ny Sassadinsk Drakme Ubayd Allah ibn Ziyad 675-6 AD guvernør av Irak Sijistan 3,16 gram EF
Attachments
36321_Bysants_Romanus_IV_Histamenon_nomisma_1068-1_4.jpg
36321_Bysants_Romanus_IV_Histamenon_nomisma_1068-1_4.jpg (239.58 KiB) Viewed 1439 times
36321_Bysants_Romanus_IV_Histamenon_nomisma_1068-1_3.jpg
36321_Bysants_Romanus_IV_Histamenon_nomisma_1068-1_3.jpg (237.4 KiB) Viewed 1439 times
UbaydAllahibnZiyad2.jpg
UbaydAllahibnZiyad2.jpg (673.15 KiB) Viewed 1439 times
UbaydAllahibnZiyad1.jpg
UbaydAllahibnZiyad1.jpg (780.92 KiB) Viewed 1439 times
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Ble en til idag, det er jevlig kald og <Korona så hva kan en myntsamler gjøre ? A SUPERB BILLON POST ABDICATION FOLLIS OF DIOCLETIAN, TRIER, AD 305-307.
Obverse: D N DIOCLETIANO FELICISSIMO SEN AVG, Laureate bust of Diocletian facing right, wearing consular robes and holding branch and mappa.
Reverse: PROVIDENTIA DEORVM QVIES AVGG, Providentia standing right, extending right hand to Quies standing left, holding branch and resting on sceptre, PTR in ex. S-F in field.
RIC VI: 676a. Sear: 12928. [Trier, AD 305-7].
Diameter: 29 mm. Weight: 9.0 g.
A stunning post-abdication follis of Diocletian, struck in Trier, circa AD 305-7. Following the joint abdications of Diocletian and Maximian on May 1st AD 305, coins continued to be struck in their names for several years. Unlike Maximian, Diocletian never resumed imperial power. A gorgeous coin - perfectly centred with sharp details and an attractive toffee brown patina.
Attachments
DIOCLETIAN, TRIER,2.jpg
DIOCLETIAN, TRIER,2.jpg (157.87 KiB) Viewed 1435 times
DIOCLETIAN, TRIER,1.jpg
DIOCLETIAN, TRIER,1.jpg (149.66 KiB) Viewed 1435 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Helt klart en pen mynt. Det er godt du holder standarden oppe Karsten. Det er viktig i disse krisetidene. :D
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Denne skjønheten kom i posten idag. Fra Syracuse på Sicily. Hoover vol. 2 Nr.1436 fra 375-344 BC takker til Marius for flott Mynt. Head of Athena in Corinthian helmet left.Rev. Sea-star between two dolphin Struck under Dionysios I and Dionysios II
Attachments
DSC_0020.JPG
DSC_0020.JPG (377.8 KiB) Viewed 1301 times
DSC_0019.JPG
DSC_0019.JPG (382.11 KiB) Viewed 1301 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Interessant mynt med flott patina dette Karsten. Fint å ha en mynt fra Archimedes` hjemby og det er vel Siracusa som har de flotteste ( og dyreste ) myntene i Magna Greca. Jeg for min del holder meg til fastlandet. Ellers er det mye snadder på Roma XXI i mars. Vi får vel katalogen i posten snart.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Katalogene er på vei Arve tror det blir to etter hva jeg har sett på hjemmesiden til Roma.Katalogene er samleobjekter i seg selv med veldig fine bilder.Har blitt en ny mynt siden sist. SUPERB BILLON FOLLIS OF CONSTANTINE I:
TICINUM, AD 319. RIC: 90.
Obverse: IMP CONSTANTINVS MAX AVG, Laureate and cuirassed bust of Constantine facing right, wearing high-crested helmet.
Reverse: VICTORIAE LAETAE PRINC PERP, Two Victories, winged, draped, facing each other,
holding a shield inscribed VOT / PR supported by a column inscribed C, mint mark T in ex.
Preceded by officina mark T (=3).
RIC VII 90. Sear: 16300. [Ticinum, AD 319].
Diameter: 19 mm. Weight: 2.96 g.
A beautiful example of this classic type struck in Ticinum in AD 319. Extremely fine condition with much incipient silvering remaining.
Attachments
Constantinus Sear16300B.jpg
Constantinus Sear16300B.jpg (128.15 KiB) Viewed 1221 times
Constantinus Sear16300A.jpg
Constantinus Sear16300A.jpg (115.41 KiB) Viewed 1221 times
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”