Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

En tetrark har hoppet inn i min samling:
Maximianus 285- 310
Follis
AQP = pregt i Aquileia ( AQ ) i den 1 . officina ( Prima > P )
25 mm
8,9 g
RIC IV 23b
Genius ser ut til å tilbringe sin fridtid med å pumpe jern :D
Maximianus RIC VI 23b Av – Kopi.JPG
Maximianus RIC VI 23b Av – Kopi.JPG (126.76 KiB) Viewed 1824 times
Maximianus RIC VI 23b Re – Kopi.JPG
Maximianus RIC VI 23b Re – Kopi.JPG (146.12 KiB) Viewed 1824 times
Maximianus RIC VI 23bRand – Kopi.JPG
Maximianus RIC VI 23bRand – Kopi.JPG (63.28 KiB) Viewed 1824 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Mitt siste kjøp er en Diocletian Sear nr. 12804 , grei kvalitet plukket opp hos Numisma. Kan legge til at det er en billion follis.
Attachments
DiocletianSear12804A-tile.jpg
DiocletianSear12804A-tile.jpg (476.7 KiB) Viewed 1740 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer, fin mynt. Også typisk for overgangen fra "realistisk" til "symbolsk" portrett. Alle tetrarkene ( de fire samkeisere) blir fremstilt med tyrenakke. Nå skal de se sterke ut.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Ja , gratulerer med en fin follis, som forøvrig ble preget i Alexandria ( ALE ). Hvordan må bokstavene i feltene rundt Genius tolkes. S, P og Delta.En av dem angir nok i hvilken officina denne mynten ble preget. Men var det den 1. (P- rima ), den 2. ( S- ecunda ), eller den 4. ( gresk Delta står også for det greske talltegnet 4 ). Jeg vil tippe på 4. officina, da en enkelt gresk bokstav ellers virker meningsløs, men hva står isåfall S P for ?

Mvh.Ask
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Også hos meg ble det noe nytt . En ny Trajan- denar ( RIC 188, 44 eks hos Woytek ) som minner om seieren over dakerne. Programmsiden viser en daker som kneler foran Pax, bare at stempelskjæreren klarte å la det se ut som om den lille dakeren prøver å hoppe opp i fanget til Pax. Men man kan lure på om det overhode var dakere igjen både til å hoppe og til å knele, etter at Trajan hadde gjort tabula rasa i Dakia, Trajan selv skal ha sagt at han ikke lot unslippe så mange som 60 dakere , og man kan vel trygt kalle dette et folkemord - som betalte for velgjerningene som Trajan gjorde seg udødelig med hos folket i Roma. To av bgningnene som ble betalt med dakernes gull står den dag i dag. Trajansmarkedet, et gedigent shoppingsenter for alle samfunnsklasser og Trajansøylen som viser relieffer fra den dakiske krigen.
Trajan RIC 188 Av.JPG
Trajan RIC 188 Av.JPG (198.71 KiB) Viewed 1692 times
Trajan RIC 188 Re.JPG
Trajan RIC 188 Re.JPG (178.81 KiB) Viewed 1692 times
Trajan RIC 188 Rand 2.JPG
Trajan RIC 188 Rand 2.JPG (72.65 KiB) Viewed 1692 times
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

Ask wrote:Ja , gratulerer med en fin follis, som forøvrig ble preget i Alexandria ( ALE ). Hvordan må bokstavene i feltene rundt Genius tolkes. S, P og Delta.En av dem angir nok i hvilken officina denne mynten ble preget. Men var det den 1. (P- rima ), den 2. ( S- ecunda ), eller den 4. ( gresk Delta står også for det greske talltegnet 4 ). Jeg vil tippe på 4. officina, da en enkelt gresk bokstav ellers virker meningsløs, men hva står isåfall S P for ?

Mvh.Ask
Det kan bety "Sacra Pecunia".

Mvh
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Ask gratulerer med ny flott Trajan denar. Vayavaya i Sear vol 4 står det : The meaning of S P is uncertain, but RIC suggests sacra pecunia as a possible expansion.Som da blir sacred money på engelsk.
karstkri
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

karstkri wrote:Ask gratulerer med ny flott Trajan denar. Vayavaya i Sear vol 4 står det : The meaning of S P is uncertain, but RIC suggests sacra pecunia as a possible expansion.Som da blir sacred money på engelsk.
Det er usikkerhet til hva SP star for. Men de fleste er vel enige i at Sacra Pecunia er ok.
Enkelte mener at den utvidede tolkningen stammere fra SM, Sacra Moneta som man kan finne pa andre follis mynter i exergue feltet.

mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

vayavaya wrote:
karstkri wrote:Ask gratulerer med ny flott Trajan denar. Vayavaya i Sear vol 4 står det : The meaning of S P is uncertain, but RIC suggests sacra pecunia as a possible expansion.Som da blir sacred money på engelsk.
Det er usikkerhet til hva SP star for. Men de fleste er vel enige i at Sacra Pecunia er ok.
Enkelte mener at den utvidede tolkningen stammere fra SM, Sacra Moneta som man kan finne pa andre follis mynter i exergue feltet.

mvh
Glemte a legge ved bilde:


Mvh
Attachments
SACRA MONETA.jpg
SACRA MONETA.jpg (68.39 KiB) Viewed 1632 times
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

vayavaya wrote:
vayavaya wrote:
karstkri wrote:Ask gratulerer med ny flott Trajan denar. Vayavaya i Sear vol 4 står det : The meaning of S P is uncertain, but RIC suggests sacra pecunia as a possible expansion.Som da blir sacred money på engelsk.
Det er usikkerhet til hva SP star for. Men de fleste er vel enige i at Sacra Pecunia er ok.
Enkelte mener at den utvidede tolkningen stammere fra SM, Sacra Moneta som man kan finne pa andre follis mynter i exergue feltet.

mvh
Glemte a legge ved bilde:


Mvh
Jeg kan jo ogsa tilkjennegi hva jeg oppfatter ordene Moneta og Pecunia, selv om jeg ikke har peiling pa latin.
Sa far evt. andre korrigere:
Moneta: Mynt.
Pecunia: Penger, kapital og rikdom

Mvh
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Moneta betyr opprinnelig myntverk og er avledet av Iuno Moneta, gudinnen som tempelet der myntverket befant seg var viet til. Senere , i etterromersk tid endret begrepsinnholdet seg, slik at moneta ble ordet for mynt. Romerne selv kalte mynt for nummus, som er avledet av det greske "nomos ", som egentlig har " lov " som sin grunnbetydning, et fint lingvistisk hint til at egenskapene til en mynt er definert ved lov.
Pecunia betyr som det allerede ble sagt, eiendom, rikdom, penger osv og er avledet av " pecus ", som betyr " fe", og dermed er vi i den førmonetære tiden.

Mvh. Ask
Last edited by Ask on 19 Sep 2016 19:11, edited 1 time in total.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

vayavaya wrote:
vayavaya wrote:
karstkri wrote:Ask gratulerer med ny flott Trajan denar. Vayavaya i Sear vol 4 står det : The meaning of S P is uncertain, but RIC suggests sacra pecunia as a possible expansion.Som da blir sacred money på engelsk.
Det er usikkerhet til hva SP star for. Men de fleste er vel enige i at Sacra Pecunia er ok.
Enkelte mener at den utvidede tolkningen stammere fra SM, Sacra Moneta som man kan finne pa andre follis mynter i exergue feltet.

mvh
Glemte a legge ved bilde:


Mvh
Takk for forklaringen.
For en super follis !
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

Det ble mange innlegg om en liten sak,
Men avsluttet med a kommentere innlegget til karstkri, Sear, mm den ekspanderende tolkningen av
Pecunia. Pecunia ekspanderer fra ordet Moneta. Altsa fra mynt til penger.
Slik tolker jeg det.

Mvh
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

vayavaya wrote:Det ble mange innlegg om en liten sak,
Men avsluttet med a kommentere innlegget til karstkri, Sear, mm den ekspanderende tolkningen av
Pecunia. Pecunia ekspanderer fra ordet Moneta. Altsa fra mynt til penger.
Slik tolker jeg det.

Mvh
Jeg vil nok tro at ordet " pecunia " er eldre enn "moneta " , da mynten som verdimåler er yngre enn f. eks buskap.
Jeg synes det er spennende hvilke spørsmål sm kan dukke opp når man betrakter en ( tilsynelatende ) liten detalj. Jeg har aldri sett en mynt med S P før ( men nå er jeg nok heller ingen fullbefaren Roma- samler, jeg føler vel heller at det er helst masse hav og lite land i sikte ). Men heller ikke andre plasser var det så mye å si : http://www.forumancientcoins.com/board/ ... c=107028.0

" And then just guess "
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Nye gamle mynter

Post by vayavaya »

Jo. Tesorillo.com benevner det som: "Betydningen av bokstavene SP er ikke helt bestemmelige, det kan vare "Sacra Pecunia" i analogi med "Sacra Moneta", som ble benyttet med andre myntverk i denne perioden."
SP ble myntet i 304-305 Alexandria og SM i bla. 305'306 Sardica osv....
Slik at noen mener en ekspansiv tolkning andre en analogisk tolkning. Og andre igjen hvem vet?
Interessant mynt denne karstkri.

Mvh
Post Reply

Return to “Antikke mynter”