En raritet med historie

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

En raritet med historie

Post by Olav K »

Sicilia. Guglielmo II (1166-1189) Follaro-CNG2650473.jpg
Sicilia. Guglielmo II (1166-1189) Follaro-CNG2650473.jpg (96.87 KiB) Viewed 941 times
Fra gårsdagens CNG auksjon. Sicilia (Messina mint) Guglielmo II il Bueno, eller for oss Wilhelm II den gode(1166-1189) med normannerblod i årene.
Mynten er en Æ follaro, aner vi en latinisering/italisering av byzantisk follis?
Wilhelm brukte store deler av sitt voksne liv på å sloss med Friedrich Barbarossa om makten i det sydlige Italia, og allierte seg gjerne med enhver som ikke likte rødskjeggen. Han var gift med Joan, søster av Richard Løvehjerte, og bidrog til at sistnevnte kom seg til Palestina i det 3. korstog. Han var også i krig med Byzants og Fatimidene (Egypt).
Det hindrer likevel ikke at mynten har innskrift på arabisk. Jeg har ennå ikke funnet ut hvorfor: Handel? (lav nominasjon rimer dårlig), arabiske leiesoldater? Å lete etter svar er jo moro i seg selv.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En raritet med historie

Post by Olav K »

Å finne de første svarene var lettere enn jeg hadde trodd. Google: William II + coins + Sicilia.
Follera var som antatt latinisering av follis.
Da normanneren Roger erobret Sicilia var arabisk lokalspråket. Normannerne var få, og ikke religiøst fanatiske. Så arabisk var den naturlige skrift på mynten. Dessuten ble deler av Nord-Afrika delav kongeriket Sicilia, er der var definitivt arabisk tale- og skrivemål på 1000-1100 tallet. Fatimidherskeren Saladin tok nordafrika tilbake fra Wilhelm II. Mens Sicilia hadde avstått fra deltagelse i korstog 1 og 2, fikk Saladins erobring Wilhelm II til å bidra til det 3. med skip og mannskap.
Wilhelm lot gifte bort sin tante til Henrik av Swabia (senere keiser Henrik IV - han som måtte spassere til Canossa) og i ekteskapskontrakten skulle hun gjøres til arving av Sicilia, hvis han døde barnløs. Det gjorde han, og det var begynnelsen til slutten på det normanniske rike på Sicilia.
Mye moro i en liten mynt!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: En raritet med historie

Post by Arve »

Fint at noen tar seg tid til å skrive litt om historien bak myntene. :) Sicilia er fascinerende på flere måter og mynthistorien der er lang. Fra de første greske myntene ca. 400 BC og frem til 1816 under Ferdinand III av borbon. Det blir omtrent 2200 år med mynter. Dette er heller ingen dyr mynt, et eksemlar i "god samlerkvaltet" kan kjøpes for 50 tl 100 euro. Den arabiske innflytelsen er fremdeles merkbar på Sicilia, både i arkitekturen, i maten og ikke minst i gatemarkedene. Anbefales som feriemål. Her er en link til arkeologiske museer med mynter på Sicilia. http://www.numismaticadellostato.it/reg ... codice=019
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En raritet med historie

Post by Olav K »

Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg tror jeg kommer til å poste "nye" mynter i denne tråden, istedet for "siste kjøp". Da behøver ikke mynten være så ny heller, og ikke vil jeg be om gradering.
Siden du åpenbart har rede på middelhavshistorie kan du kanskje ha glede av en side jeg fant på letingen etter Wilhelms mynt: quantara-med.org
Det synes å være et projekt hvor middelhavsland (nord og sør for Middelhavet) utforsker sin felles kulturarv og nettopp interaksjonen nord/syd i tidligere tider. Bare det jeg leste om "William II - follis" imponerte.
Mvh
Olav K
Post Reply

Return to “Antikke mynter”