Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Mer republikansk går det egentlig ikke an for en romersk mynt å se ut. Men disse myntene hører allerede til prinsipatet. De ble slått i Roma under Augustus i år 16 før Kristus. I ( byen ) Roma var det stor mangel på skillemynt på den tiden. De siste asses , semisses og quadrantes var blitt preget ca 80 f. Kr. Sestersen var en liten sølvmynt som var såpass upraktisk å bruke pga sin ringe størrelse at den ble bare sjeldent laget.

For å bøte på skillemyntmangelen ble denne serien preget. Propagandasiden peker til Augustus . Dupondiusen forteller mannen i gata at Augustus var folketribun. Dermed innehadde an det embedet som opprinnelig ble opprettet for å sike plebejernes rettigheter. Sestertiusen viser en corona civiva og innskriften " For å ha reddet borgere ". Corona civica besto av ekeløv og ble utelt for sivile dåder. Selv om det høres flott ut betyr det nok bare at Augustus ikke tok av dage alle an mislikte ( og hvis formuer han trengte for å sikre sin makt ).

Særlig sestersen er også bemerkelsesverdig i et annet henseende. Ser vi bort fra en mynt på samme format som muligens viser Cæsar og Augustus og som under tvil oppfattes om sesters, er dette den første ordentlige sesters som er preget i en messinglegering. Jeg har lest et sted at Augustus fikk inspirasjonen til å skape en stor mynt i et uedelt metall på en reise gjennom østprovinsene der messing- og bronsemynter av en slik størrelse var i omløp.
Disse myntene sammen med noen denarer er også de siste romerske myntene som bærer navnet til myntfunksjonæren som sto ansvarlig for deres produksjon. Dette forteller legenden på den andre siden. Rund SC ( Senatus Consulto ) som forteller at det var senatet som var myntherren står deres navn. Dupondiusen ble dermed preget under oppsynet av C Asinus Gallus . Sestersen var det Licinius Stolo som var ansvarlg for. Foran navnet står begges titler: III VIR AAAFF som betyr " Tresviri aere argento auro flando feriundo " eller på norsk : " De tre mennene med ansvar for å støpe og prege bronse, sølv og gull ".

I teorien kan disse myntene ha vært i omløp i 300 år.

Dupondius
16 v Chr
RIC 372, K 2.107

III VIR AAAFF C ASINUS GALLUS rundt SC

AUGUSTUS TRIBUNIC POTESTAS

13,88g
P1090613.JPG
P1090613.JPG (257.79 KiB) Viewed 1842 times
P1090614.JPG
P1090614.JPG (299.6 KiB) Viewed 1842 times
Sesters
16 v. Chr
RIC 345, K 2.124

III VIR AAAFF LICINIUS STOLO rundt SC

OB CIVIS SERVATOS
P1090610.JPG
P1090610.JPG (440.17 KiB) Viewed 1842 times
P1090611.JPG
P1090611.JPG (398.16 KiB) Viewed 1842 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Ser nettopp at jeg har postet i feil tråd.Jeg skulle ikke bare ha hatt dem, jeg har dem jo heldigvis.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Bare litt OT, men det bør gå. Uansett så er det mange antikke mynter jeg gjerne vil ha på neste auksjon hos Artemide, https://www.artemideaste.com/auction/search/506. Jeg synes utvalget av republikkdenarer er bra og utropsprisene er nøkterne. For eksempel denne med utrop 200 EUR:
185D.jpg
185D.jpg (38.94 KiB) Viewed 1765 times
Ellers er det 4 Musa-denarer av god kvalitet som jeg kunne ha lyst på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Pen mynt jeg gjerne skulle hatt og som ble solgt på Roma XX i dag for 2,7 mill. GBP eller nærmere 40 mill. NOK. Estimatet var 500K GBP. Ikke rart prisen blir høy når det bare er 2 andre kjente eksemplar av denne mynten. En hos Deutsche Bundesbank og en utlånt til British Museum. Selv Bode Museum har ikke denne i samlingen. Dette er kanskje verdens mest berømte mynt.
9138_6_1_1.jpg
9138_6_1_1.jpg (336.66 KiB) Viewed 685 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by AMO Berg »

Hei, Arve. Er dette Brutus? Mener jeg så en utgave i sølv på "Pantelånerne i Las Vegas" for et par år siden. Ekskrementelt dyr den òg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Jo da, dette er Brutus. Navnet står over hodet på mannen. Som jeg skrev så finnes det bare 3 eksemplarer av denne aureusen, men av sølvdenaren finnes det 88 dokumenterte eksemplarer så den kan du finne til en pris som er overkommelig for mange. En dyr bil koster mer og det selges det jo mange av i Norge for tiden.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”