Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Denne mynten har jeg hatt en stund, og det er en av de fineste jeg har. Ingen ualminnelig mynt, men denne er i særdeles bra kvalitet:
AntigonosDoson229-21Amphipol92000305.jpg
AntigonosDoson229-21Amphipol92000305.jpg (100.7 KiB) Viewed 2541 times
Antigonos Doson ble valgt som regent over Makedonia da den "ekte" tronarvingen Philip V var mindreårig. Dette var mens Alexanders etterfølgere fremdeles sloss om makten, Seleukidene hadde plassert seg i Syria og dalstroka innafor som omfattet Irak og Persia, ptolemeerne i Egypt, med Kypros og mens makedonerne ville ha det vi idag kaller Grekenland ( som atenere og spartanere likte lite, sloss de alle om dagens Lilleasia. Doson som bare fikk regjere i ni år, konsoliderte Makedonia, han slo ned opprørere i Illyria (det vi en gang kalte Jugoslavia), knuste en albansk opprørsgruppe og brakk ryggen på Sparta. Det gjorde at han fikk tittelen Bazileos, konge, som vi ser på denne mynten. Den er imidlertid laget etter et slag ved Salamis, som ikke er det samme Salamis (sør for Pireus) vi kjenner fra perserkrigene, men et sted ved kysten av Kypros. Kypros = kobber på gresk, og her hadde man hentet kobber i uminnelige tider. Av for meg ukjente grunner hadde Kypros aldri etablert seg som noe stat av betydning - det var et sted andre gikk i land, hakket i fjellet og tok med seg det de ønsket av kobber. På Dosons tid var det ptolemeerne (Egypt) som hadde kontrollen. Det ville han ha slutt på, og gjorde det ved slaget ved Salamis. Seieren ble feiret med denne mynten. Advers viser Neptun med tang i håret ( ja, det var et sjøslag) adversen Apollon, med lyren på en skipsbaug, ikke kan jeg si om det er en trireme eller direme ( tre - eller to roerlag over hverandre). Jeg er fascinert av såvel kraften i Neptunportrettet som realismen i Apollofiguren. Til sammeligning kan jeg jo vise en mer alminnelig utgave av samme mynt, jeg tror den gikk for $2.000 mens jeg trakk pusten dypt og hostet opp 5.000 for min. Når jeg ser på dem angrer jeg ikke. Ikke dårlig kvalitet på den andre heller, men Neptun er bare en pen eldre mann og Apollo er kanskje rakere i ryggen, men av min mynt (øverst) ser du at slaget har kostet, seierherren er ydmyk.Uansett, mynter med historie, og dette er mynt som er 2.200+ år gamle!
Antigonos Doson AMNG_4cf.jpg
Antigonos Doson AMNG_4cf.jpg (61.99 KiB) Viewed 2541 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Snart OL og så har jeg en Olympisk drømme mynt.Med en prislapp på 37.500 Euro så får det bli med drømmen men fin er den fra de riktig gamle Olympiader.Link : https://www.vcoins.com/en/stores/tradar ... fault.aspx
Attachments
Olympamynt.jpg
Olympamynt.jpg (42.87 KiB) Viewed 2509 times
karstkri
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Posthornet »

Denne har jeg meget lyst på og vurderer sterkt å by på. Nå har jeg alle Sear böker om romerske mynter. Greske mynter har jeg dog bare lest til meg litt på webben. Jeg har stor tiltro tl Bruun Rasmusen som vurderer denne til 13000,-dkk. (estimate)
http://www.bruun-rasmussen.dk/maximized ... l&view=osd
[image]http://img.bruun-rasmussen.dk/g/BRFull/ ... 24x224.jpg[/image]
revers: = engel
samlerf.jpg
samlerf.jpg (24.83 KiB) Viewed 2457 times
PS. Jeg er på et surfebrett med begrensede muligheter derfor denne noe amputerte melding.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Dette er en relativt vanlig mynt og du går vel ikke helt feil hvis du får den til estimat. Jeg for min del ville nok ha sjekket med Hoover bind 3 før jeg kjøpte. Dette er ikke mitt område så det bindet har jeg ikke. Du finner ikke denne mynten på wildwinds.com, det har jeg sjekket. BR pleier å være trygge å kjøpe fra og jeg skal ikke konkurrere med deg. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Som Arve sider er mynten vanlig - men den finnes i mange varianter, varierende med de mange myntsteder, "lifetime" eller "posthum" - utgave. Jeg har sett på Coin Archives, der er et 30+ tall ute i siste året. Priser/estimat varierer fra 1500 euro til 4-5.000. Prisen hos BR høres ikke avskrekkende ut, jeg fikk ikke opp tekst nå jeg sjekket linken din, så jeg vet intet om myntsted/pregetid, men estimatet tyder på at det ikke er en av de mest eksotiske variantene. Jeg orker ikke å gå og hente Price (katalog med mer enn 4600 Alex varianter), men myntsted/tid vil kunne la seg grovbestemme ved at ALEXANDER står til venstre for NIKE, og bokstavene OE. (har katalogteksten hos BR referanse til Price skal jeg finne det). Tror ikke du gjør mye galt ved å kjøpe mynten, men jeg ville ikke ha gått veldig mye høyere enn estimatet.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by vayavaya »

Er enig med Arve.
Sjekk den litt mere.....
Pa reversen ser jeg at det skal vare preget ΒΑΣΙΛΕΩΣ (Gud) ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (Aleksander).
Det ser for meg ut som ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ikke er blitt preget/kom med. Hvilket enkelte nok vil mene er mangelfult opptil ja kanskje meget mangelfult. Ved prisvurdering.
Legger ved 2 linker som skal reflektere P 3710, BR sin referanse:
http://numishamatics.org/pella/id/price.3710

http://numismatics.org/pella/results?q= ... 2&start=80
Myntverket er Pella.

Mvh
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Price 3710 i følge BR og myntsted Babylon.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Vi kommer nok ikke nærmere enn dit vayavaya har brakt oss; nå har jeg hentet ned Price og han sier ikke mer om denne mynten enn det som fremgår av linken ovenfor. Preget i Babylon, 317 til 311 BC, altså posthum - som gir lavere pris enn en "life time issue". Mynten er ikke perfekt, men hadde den vært det hadde nok estimatet ligget nærmere 5000 Euro. En liten korreksjon til melding ovenfor: bazileos = konge. Når øst-romerne under Heraklios (610-644) innførte gresk som administrasjonspråk, erstattet de tittelen Augustus med Bazileos, så hos dem betyr det også keiser. Ivan (den grusomme) som med kirkens påskyndelse mente å være rettmessig keiser i det "tredje Roma" ( etter at Roma og Konstantinopel var falt) misforstå dette med titlene og kalte seg derfor Cæsar eller Tsar som det ble hetende på russisk. Den bysantiske keiser (bazileos) var nærmere Gud enn selv patriarken, men gud var han ikke.
At Alexander følte seg guddommelig (spesielt etter besøket i Egypt) er en annen historie.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by vayavaya »

Hei.

Mynten ble preget 317 - 311 for jesus ble fodt.
Da var Aleksander den 3. dod, og det var sonnen Aleksander den 4. som var konge i denne perioden.
Som Olav K nevner da en posthum mynt.

En tilsvarende mynt ble solgt av Ira og Larry Goldman 27. januar 2015 lot 3016 for USD 6.169.
http://www.goldbergcoins.com/content/?page_id=3145
Denne mynten er da preget mye bedre med tanke pa navnet til Aleksander er med pa reverssiden.
Med tanke pa pris..... det blir jo interessant a se hva markedet vil betale for Aleksanders utelatte navn....???
Iflg. BR ca. 1/3 del?

Som Olav K. nevner, er tittel ΒΑΣΙΛΕΩΣ/bazileos konge og ikke gud (beklager villedelsen).
Myntstedet er selvfolgelig Babylon og ikke Pella. Aleksander den 3. ble fodt i Pella.

Mvh
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Posthornet »

Selv om jeg har fulgt med noe med angående denne gullmynt mynt med "Head of Athena right wearing Corinthian helmet" så har jeg hatt lite kjennskap til pregningene på reversen. Jeg tror jeg står over denne gangen og ser hvor mye markedet vil betale for denne.

Takk for all informasjon. Nå vet jeg så mye mer.

Angående ref: "Price 3710". Uvitende som jeg er på antikke mynter så lurer jeg på om henvisningen går til denne boken skrevet av "Martin Jessop Price". Er det kanskje en bok jeg bør anskaffe meg?
amlerf77.jpg
amlerf77.jpg (29.42 KiB) Viewed 2318 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Riktig forfatter, men feil bok.Det er et 2 bindsverk-jeg fikk låne det av bibeloteket gjennom bibsys.
Det er en gammel tråd her : viewtopic.php?f=49&t=9013

Det er ikke noen billige bøker , du må ha begge, for plansjene er i bok nr.2

En på Amazon : https://www.amazon.com/coinage-Alexande ... 3908103002
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Posthornet wrote:Selv om jeg har fulgt med noe med angående denne gullmynt mynt med "Head of Athena right wearing Corinthian helmet" så har jeg hatt lite kjennskap til pregningene på reversen. Jeg tror jeg står over denne gangen og ser hvor mye markedet vil betale for denne.

Takk for all informasjon. Nå vet jeg så mye mer.

Angående ref: "Price 3710". Uvitende som jeg er på antikke mynter så lurer jeg på om henvisningen går til denne boken skrevet av "Martin Jessop Price". Er det kanskje en bok jeg bør anskaffe meg?

amlerf77.jpg
Nei, ikke bruk masse penger på Price. Hvis du skal bruke penger på litteratur om antikk gresk mynt så kjøp deg det nye standardverket til Hoover. http://cngcoins.com/Coins.aspx?CATEGORY ... IEW_TYPE=0
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Min siste mynt, er en kopi, men en fin en .Dekadedrakme fra Syracuse på Sisilia. Med den ønsker jeg en riktig god og fredelig jul til alle venner på forumet.
Attachments
Dekadrakme4.jpg
Dekadrakme4.jpg (454.36 KiB) Viewed 2222 times
Dekadrakme3.jpg
Dekadrakme3.jpg (468.1 KiB) Viewed 2222 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Originalen er jo rimelig dyr, og kopien gir jo et inntrykk av det kunstverk denne mynten er, selvom den aldri vil ha det suset ved seg som en 2.400 år gammel mynt vil gi.
God jul til deg og dine!
Post Reply

Return to “Antikke mynter”