Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Praktfullt portrett på den Prusias tetradrakmen, men hvordan er det med matematikk-kunnskapene her? 238-183=55 i min bok. Hvordan dere får det til å bli 90 må dere nesten komme med en forklaring på. Ellers tror jeg ikke at de som foretrekker en norsk 20 kroning er blant de ivrigste leserne av denne tråden. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Askeladd »

Selv om jeg er en årgangssamler i utgangspunktet,så hadde også jeg valgt denne flotte mynten i stedet for 20 kr 1877 som jeg personlig synes er en oppskrytt mynt prismessig.
Joda Arve, jeg leser denne tråden og andre tråder her inne om antikke mynter. Har dessuten så vidt startet med en samling av antikke mynter med ørn som motiv. Hvorfor? Tja si det, et infall bare og det er mye å ta av har jeg sett.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Det er bra at flere får opp interessen for antikk mynt og ørner er det nok av. Her er et bilde av en av mine favoritt-ørner. Den ser ut som noe som er hentet rett fra Asterix og jeg kjøpte den fra Roma Numismatics for noen år siden.
sear1479.jpg
sear1479.jpg (42.73 KiB) Viewed 2582 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Beklager 90 år, fingerkrøll eller midlertidig svekkede sjelsevner? Men også 55 år var en anseelig tid...Men godt å se at noen er våkne :D

Lykke til med ørnesamlingen Ask! Det er nok et felt hvor det er tilnærmet umulig å bli komplett, men det er en særlig ørnetetthet rundt Antiokia (Antioch) i dagens Syria, tett fulgt av Egypt. Og så kan du lete etter de små, de som sitter på armen til Zevs, eller på toppen av romerske faner (den hos Arve ser ut til å ha forsynt seg av fanen.)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Askeladd »

Flott mynt dette Arve. :D Er det Sear 1479? Samme (lignende) mynt ligger for salg hos Numisma for 2750,- men i langt dårligere kvalitet enn din.

Olav K: Det er mulig Ask også samler Ørner, men det er Askeladd som så vidt har startet med dette. Forøvrig har din første melding i denne tråden også en fantastisk ørnemynt, men med en meget høy pris også ser jeg.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Askeladd! Sorry - jeg har riktignok av og til problemer med å sortere fingrene og å se at jeg får bokstavene riktig ned, men dette var ren manglende innenatlesning :oops:
Akragasørnen jeg begynte tråden med er utrolig, men også tilnærmet uoppnåelig. Selv med full pott i ordinær lotto tror jeg at jeg hadde avstått. Mulig jeg ville ha vurdert annerledes om jeg hadde fått lykkepotten i vikinglotto når den kommer over 100 mill....
Ellers må jo noe av det morsomme med ørner være at de finnes iallfall fra ca 400 f.Kr. og helt opp til vår tid - tyske Euro har ørn på ordinær sirkulasjonsmynt, i tillegg et utrolig utvalg av forskjellige ørner på sine"gedenkmünzen". Men ellers har jeg en følelse av at det ganske tomt for ørner fra ca år 300 og frem til Frederick IIs augusttalis rundt 1250 og selv etter det tok det litt tid før de ble vanlige. Men her kan jeg ta feil, og vil som alltid være glad for å bli opplyst :)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Askeladd »

Her er det ihvertfall jeg som blir opplyst, Olav K. :D
Takker for info og setter alltid stor pris på dine gode og ikke minst utfyllende svar og kommentarer til svært mye her på forumet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Ørn er fortsatt et viktig symbol i Roma. Helt OT, men allikevel; et bilde av ørna til Lazio:
aquila-lazio.jpg
aquila-lazio.jpg (153.94 KiB) Viewed 2488 times
Og så skal jeg love at mitt neste innlegg blir om mynter. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Dagens Gitbud&Naumann:
KappArkelaosPhilopatria36BC-17Ad,Dr16BCak.jpg
KappArkelaosPhilopatria36BC-17Ad,Dr16BCak.jpg (45.62 KiB) Viewed 2354 times
Dette er en mynt fra Arkelaos Philopatria (fedrelandselsker). Han var den siste konge av Kappadokia. Forgjengeren sto ikke først i køen når vårherre delte ut hjernegrøt, men var lydig nok overfor den romerske overmakt. Men så hadde det seg slik at Markus Antonius som Kappadokia sorterte under, hadde en elskerinne i Cæsarea, og hun hadde en sønn. Så Markus besørget et tronskifte hvor elskerinnens sønn ble innsatt i stedet. Noen år senere kom Markus Anotinus nederlag ved Actium, men Arlealos var snar til å ærklære sin lojalitet til Augustus og fikk forbli konge. Da ha døde i år 17 ble Kappadokia som det siste "greske" kongerike i Lilleasia gjort til romersk provins. Etter å ha reist i Kappadokia (dette underlige landskap som fra 2-300-tallet skal spille en stor rolle i kristendommens urtid ( her finner vi "søylene" som huset søylehelgnene, de tidligste klostre m.m.) har jeg en liten Kappadokiasamling, med et overkommelig antal av greske konger fra 280 f.Kr. til Tiberius lager sin første kappadokiske mynt og inntil Gordian III lager de siste. Felles for dem er at de ikke koster en formue, med noen unntak. Denne hadde et pent estimat, jeg hadde lagt inn et romslig bud - men det holdt ikke. Mynten er ikke omtalt som sjelden, men dette er annen gang jeg har sett den - og annen gang jeg har misset. So it goes.
Jeg legger ved et bilde av forgjengeren også, er realistisk bilde av en svak konge?
KappAriarX Cng2660179.jpg
KappAriarX Cng2660179.jpg (87.6 KiB) Viewed 2354 times
Denne har jeg, og jeg synes den tydelig viser en enkel sjel, men ikke nødvendigvis lett å styre. Han har blikket til en som tviholder på at jorden er flat. Etterfølgeren ser mer ut som en grei speidergutt, han har gjort som mor sier (og det var vel hva Markus Antonius forventet), men hadde likevel vett til å skifte side når han så seg tjent med det. Til beste for fedrelandet, utvilsomt, så han fortjente tittelen sin.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Frem til og med den første puniske krig var Sicilia delt mellom karthagere (punere avledet av fønikere) og grekere. Mens grekerne lik sine brødre hjemme i Grekenland var organisert i selvstendige byer, som brukete megen tyd og store ressurser på å bekjempe hverandre, holdt karthagerne sammen. Når de kom i krig med sine greske naboer engasjerte de leiesoldater fra en konkurrende bystat. De skulle ha betalt, og ble betalt med mynter som var til forvekksling lik de greske, særlig myntene fra Syrakus. Disse myntene kalles gjerne "sigilo-puniske", med Entella som viktigste myntsted. Vanligvis er disse puniske mynten "enklere" enn forbildene, men der er unntak: og dette er ett av dem:
Sic Pun AretusaTanit portrett Prakt.jpg
Sic Pun AretusaTanit portrett Prakt.jpg (102.59 KiB) Viewed 2305 times
Den er tilsalgs hos Harlan Berk, Buy or Bid sale 195 . men til en pris jeg synes er vel heftig. Kanskje vente til siste dag og se om den kan fås til minstepris (selv den er heftig)?
Mynten er R 2, dvs. færre enn 25 kjent, tetradrakme, slått i Entella mellom 350 og 320 f.Kr.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

En annen "gjerne skulle ha hatt", en mynt "tremissis" som kommer på Triton i januar 2016:
RomGallaPlacidiaTremiss440-55.jpg
RomGallaPlacidiaTremiss440-55.jpg (116.51 KiB) Viewed 2252 times
Hvorfor det? Damen ser ikke spesielt pen ut, men hun hadde et dramatisk liv og må ha vært en sterk dame.
Hun ble født i år 388, datter av keiser Theodosius I, og halvsøster til de senere keisere Honorius og Arcadius, som i 395 arvet hver sin halvdel av Romerriket. Men i 410 ble Roma plyndret av goterkongen Alarik, Galla ble tatt til fange og brakt til Spania hvor vestgoterene nå hadde etablert seg. Her ble hun i 414 gitt bort til Ataulf, Alarics svoger (og tronfølger). Med ham fikk hun en sønn, Teodosius, og den store planen var nok nå å forene det vest-gotiske rike med vest-romerriket. Men lille Teodosius døde, og Ataulf ble drept like etter. Etterfølgeren, kong Wallia, mente nok at han kunne få mer ut av Galla ved å selge henne. For 600.000 mål korn ble hun utlevert til Roma i 417. Halvbroren, keiser Honorius syntes hun passende kunne giftes bort til hans fremste general Constantius, og når denne i 421 utnevnes til medkeiser som Constantius III blir hun "Augusta". De får to barn, en datter i 418 og en sønn Valentinianus i 420, senere keiser Valentinian III. Så dør ektemannen like etter at han har blitt keiser (hjulpet av Honorius?) og deretter strides de lærde om hvorvidt hun frivillig eller tvungent blir halvbrorens elskerinne, uansett skar det seg fort - og Galla flyktet med sine barn til Konstantinopel, hvor Theodosius II regjerer og tas vel i mot. Men da er Honorius død, styrtet av opprøreren Johannes. Denslags var utålelig for øst-riket, Theodosius utruster en arme, erobrer Roma og avslutter Johannnes. Istedet innsettes Gallas mindreårige sønn som keiser Valentinian III i 425, med sin mor som regent, og først nå aksepterer øst-riket henne som "Augusta". I vel ti år er hun Romas reelle hersker, men når sønnen blir myndig lytter han mer til sin general Aetius enn på mor, som etterhvert parkeres. Hun vier seg i stedet til kirkebygg og får tilsist et mausoleum i Ravenna, idag på UNESCOs verdensarvliste. Her ble hun begravet i 450.
Mynter etter henne er ikke vanlige - hvilket reflekteres i prisen, så det blir nok med ønsket...
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

På Triton XIX er det en mynt jeg godt kunne tenke meg, Okse og løve face to face i gull. Men for en pris , og med dollar over 8,5 gangeren så blir det en vikinglotto mynt. Link : http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=300419

OMH solgte en i usedvanlig god kvalitet for noen år siden for 96.000kr så det er et stort prishopp.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Nå er dette "heavy standard" ca 10 gram, den ble raskt erstattet av "light standard", ca 8 gram. OMHs versjon var nok den lette standarden, som er relativt vanlig - eller i allfall betydelig vanligere enn den "tunge". Dernest fortsatte perserne etter erobringen av Lydia å slå løve/okse mynter i lett standard flere år etter at Krøsus ble avsatt av Perserkongen Kyros. I praksis er det vanskelig å skille mellom Krøsus' og Kyros' "lette" gullstatérer. At de lette derfor bare oppnår 1/10 av prisen for de tunge forbauser ikke - de lette er jo ansett heller ikke billige.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Mynten karstkri viser gikk for $ 70.000 (5000 lavere enn estimat), mens den som kom etterpå: "en standardvariant", men klar EF gikk for 120.000 med estimat på 50'. Heftige bud og heftige priser på Triton. Referat kommer i NNT. Moro å være der, de dyre myntene ( med estimat over $30.000) gikk stort sett for 3x estimat eller mer. Krøsus-prototypen som karstkri viser til ovenfor var ett av meget få unntak.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Som noen vet, ligger Baktria under gresk/makedonsk meg nær. På Triton XIX var det flere fristende mynter som falt utenfor mitt budsjett, men dette er en av dem:
Bac Au Eukratid I Stater.jpg
Bac Au Eukratid I Stater.jpg (109.93 KiB) Viewed 2107 times
Eukratides laget den største gullmynten i antikkens tid den er på museum i Paris. Denne, en statér, 20 mm diameter. er ikke helt i samme liga som den største, men likevel....
Sjelden, første gang jeg har sett den på auksjon. Del av Adams Collection, og $ 40.000 var utenfor min rekkevidde.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”