Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by peroenge »

Da har endelig en mynt jeg fikk tilslaget på dukket opp i Posten, en flott Nerva sestert med en god revers. Kjøpt hos Cayón Subastas. Utfordringen med denne handleren er at de legger på et gebyr for eksporttillatelse til land utenfor EU som tilsvarer omtrent den momsen vi sparer. Er myntene dyre (over 4000 EURO) så blir dette tillegget enda dyrere enn moms for EU borgere. Og eksporttillatelsen blir gitt på månedlige møter. Og det er ikke sikkert de når å behandle alt på første møte. Da må man vente en måned til (!) som i mitt tilfelle. Og de er flinke til å legge på gebyrer for ditt og datt. Hadde jeg visst dette så hadde jeg nok tenkt meg om en gang til. Men mynten er jeg fornøyd med selv med alle påslagene av gebyrer.
nerva_sest_c143.jpg
nerva_sest_c143.jpg (104.06 KiB) Viewed 1801 times
En historisk viktig revers, litt mer info om mynten sakset fra en annen auksjon:

Communication had always been a critical element in the maintenance and growth of empires, and all ancient civilizations struggled with its associated problems. Romans were famous as innovators in communication and transportation, and much of their success was predicated on their ingenuity in these regards. Augustus founded the imperial postal system as an eventual replacement for the traditional system of tabellarii, or private messengers. This was a bold manoeuvre, as the public postal system was meant to service the whole empire. However, the bulk of the traffic involved governmental communications, and Augustus did not provide for its full maintenance in the Imperial budget. With the passage of time these matters were not corrected, and were generally made worse.
A regular part of this system was the local requisitioning of vehicles, animals and provisions from the private sector. These frequent impositions were resented by those afflicted, as they obstructed citizens from attending to their own tasks, and in the end those citizens likely were not compensated or were under-compensated for the actual cost of the impositions. The system was administered, variously, by government officials, imperial contractors and local magistrates; abuses were commonplace. Apparently Domitian was especially abusive in this regard, so Nerva freed the people from this burden by assuring that the cost of the government’s communication network was assumed by the government. Nerva celebrates his popular reform on this sestertius, which is inscribed VEHICVLATIONE ITALIAE REMISSA. Later in the empire this system, the cursus publicus, became one of the largest governmental institutions of antiquity.
On this spectacular sestertius we see the mules and their accoutrements in rare detail. Most interesting, perhaps, is the high-wheeled cart behind the mules with its pole-and-harnesses trapping resting upright. The scene is placid, with the horses grazing and the vehicle out of commission. The decision to depict a rather idyllic scene, as opposed to showing a mule-cart on the move, is a perfect reflection of the inscription, which itself refers to the remission of the burden.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Artig sak med et fint portrett. Jeg er også svak for mynter som forteller en historie, det blir noe annet enn et kronestykke. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Vinner jeg topp-preimeien i viking lotto tror jeg kjøper denne , billigere en skilling 1553 også.

http://www.vcoins.com/en/stores/classic ... fault.aspx
Attachments
ArsinoeII.jpg
ArsinoeII.jpg (52.51 KiB) Viewed 1755 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Om du vinner i Lotto, ikke kjøp den - den er overpriset og så vidt jeg kan se med pregefeil på halsen. Nå kan myntmerket "^" t.v. for nakken gjøre den en smule mer skjelden enn de øvrige (jeg har ingen litteratur her jeg sitter) - men hvis du vil ha en pen Arsinöe II er det bedre eksemplarer der ute, og til rimeligere pris. Hvis du ikke er spesielt opptatt av myntmerker ( jeg tror theta - en "o" med en prikk/strek inni - og "k" er de vanligste) bør du kunne få en skarp EF for $10' eller mindre, og med lavere provisjon.
Men damen er flott -og har en spennende historie (jeg tror jeg har skrevet noe om det også her) - og mynten er avgjort en juvel i en antikksamling.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Her er en annen med omvent V , ikke noe billig den heller.

http://www.vcoins.com/en/stores/roma_nu ... fault.aspx

Og en med k , litt dårligere kvalitet og dyr den også- uansett er dette flotte mynter og noen av de tyngste antikke gullmyntene man kan få kjøpt.

http://www.vcoins.com/en/stores/klassis ... fault.aspx
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Alexandermynt fra Pergamon, meget sjelden (og utenfor økonomisk rekkevidde m.m. lottofeen slår til)
AlexPergmon334Palladion.jpg
AlexPergmon334Palladion.jpg (34.47 KiB) Viewed 1693 times
AlexPergPalladionRev.jpg
AlexPergPalladionRev.jpg (31.78 KiB) Viewed 1693 times
..men det er jo lov å sikle...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

To stk på CNG 94: $ 65.000 + salær, jeg hadde allerede ruinert meg så dermed ble det ikke meg...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Samme mynt ligger utrolig nok ute på CNGs "elektroniske" (les nett-) auksjon 312 som avsluttes onsdag. At tre like mynter, vurdert som "very rare" hos CNG legges ut i løpet av noen få uker, må i seg selv antas å være "sjeldent". Når to til så dukker opp på Nomos' auksjon i Zürich 22. oktober, kan man nesten bli mistenksom. Jeg fikk ikke med meg fra hvilken samling de to på CNG 94 skrev seg fra, den på e-auksjonen kommer fra "the Clearwater collection" og de to på Nomos fra "an American collection".
De tre Syracusiske dekadrakmene på CNG 94 kom aller fra Clearwater,en serie med høykvalitetsmynter derfra inngår i e-auksjonen og for alt det jeg vet kan Nomos' eksemplarer også skrive seg derfra. Jeg har prøvd å google "Clearwater Collection" og har bare truffet et engelsk juvelerfirma og en baderomskjede i USA. Et lite gjett er at det er juvelerfirmaet som synes at tiden er inne til å realisere en verdifull samling som er litt opp topic for firmaet - samlingen som bys ut på CNG e-312 vises bare i England. Det er også påfallende at alle de tre nevnte auksjonene har utbud av flere oktodrakmer (store gullmynter) fra ptolemeisk Egypt, ingen Syrakusiske dekadrakmer på e-312, men 2 hos Nomos i tillegg til de tre på CNG 94.
Neppe heldig for selgeren at så mange topp-mynter drysser ut på markedet samtidig, men en mulighet for kjøperne er det kanskje. Billige er jo ingen av disse myntene - men- lån penger til en Audi A3 og kjøp en Golf som er dønn lik under panseret - og en av disse myntene kan bli din.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Har du $45.000 er denne tilsalgs hos Harlan Berk i Chicago.
Pentekaidecadrak(15dr)BerenikeII(Ptole2)52,68gr..jpeg
Pentekaidecadrak(15dr)BerenikeII(Ptole2)52,68gr..jpeg (34.91 KiB) Viewed 1575 times
Pentekaidekadrakme skal være 15 drakmer, vekten er 68 gr., det tilsvarer vel sånn omtrent en dobbeldaler.
Damen er Berenike II, g.m. Ptolemeus III og i hans fravær myndig regent. Forgjengeren Arsinoe II var også en sterk dame, og den siste kvinnelige regent i det ptolemeiske Egypt, Kleopatra VII var jo også en dame det sto respekt av. Men Kleopatra hadde ingen beundrende ektemann som slo praktmynter med hennes portrett, Arsinoe og Berenike derimot fikk sine portretter på noen av antikkens flotteste mynter. Berenkes oktodrakme i gull er heller ikke å forakte, men den er jo "vanlig" i forhold tilmynten ovenfor, som omtales som "very rare".
Her oktodrakmen:
OktodraBerenikeII(Ptole3)27.66gr.jpeg
OktodraBerenikeII(Ptole3)27.66gr.jpeg (30.7 KiB) Viewed 1575 times
Den koster "bare" $ 34.500, som etter mitt skjønn er grov overpris. Mynten er riktignok mindre vanlig enn Arsinoes tilsvarende, og det kan være noe spesielt med myntsted e.l. som jeg ikke ser - men likevel..
For ordens skyld - dette er fastpris, sammenlignet med auksjonspriser må salær legge til disse.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Hammerpris på £ 1800 ( Roma Numismatics Ltd. | Auction VII | 22 - 23 March 2014 ) virker direkte smårimelig for en slik skjønnhet, dette må være et av de peneste eksemplarer av denne typen.
Cæsar denar.jpg
Cæsar denar.jpg (477.85 KiB) Viewed 1519 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Må¨si meg helt enig Ask , fulgte spesielt med på den men synes den ble dyr og siden jeg har en Julius Caesar fra før så lot jeg være å by .Det var 3 eks.av den jeg har på samme auksjon som alle gikk for over 7000kr +salær og alle til samme kjøper ? Jeg ga ca. 5300kr for min kjøpt hos Roma netthandel ,ikke auk.Bilde under.
Attachments
14535LG.jpg
14535LG.jpg (54.51 KiB) Viewed 1492 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Jeg er enig med Ask at det var en ualminnelig pen elefant, men det er jo en av antikkens mest alminnelige mynter. Interesserte vil finne en helt grei cæsar-elefant i disken hos en mynthandler i Oslo til en mer moderat pris (hvis de ikke har jekket opp prisen pga dette salget da).
Det er alltid smak og behag, men selv synes jeg Karstkris mynt mer spennende. Familien Julius mente de stammet fra Venus, som pryder forsiden av mynten - hun var stammor til Aeneas fra Troja, som kom seg unna trojanerkrigen i tide, og etter et mellomspill hos dronning Dido i Kartago steg han i land i Italia for å grunnlegge Roma, han bærer på sin far Ankises på skulderen når han vasser i land. Hvordan Aeneas' etablering av Roma stemmer med legenden om Remus, Romulus og ulvinnen husker jeg ikke, men Ovid har en forklaring. Dette er jo en klassisk propagandamynt, her forteller Cæsar om sin edle opprinnelse og viser romerske dyder som å akte sine foreldre hvor Aeneas' omtanke for faren fremheves. Elefantmynten er også propaganda: Elefanten (cæsar som herfører) tråkker på den ekle slangen (fienden, så lengt sleipe uvaskete gallere) og samtidig viser offerredskapen på reversen at han også er yppersteprest. Et interessant aspekt ved elefanten er også at den ble laget ved et ambulerende myntverksted, som fulgte Cæsars legioner. Her hamret man ut soldaterlønn på stedet. Kanskje man ventet til slaget var over, slik at opplaget kunne avpasses antallet overlevende?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Denne har jeg prøvd å få tak i lenge. Den er stadig på auksjon. Jeg byr - men hver gang blir den dyrere enn hva jeg var villig til å betale, og langt over estimatene fra auksjonshuset.
basilBulgardreper977.jpg
basilBulgardreper977.jpg (264.37 KiB) Viewed 1464 times
Myntmotivet er ikke så spesielt, det var mange før og etter Basil II som hadde Jesus på adversen. Men myntheren, Basileos II var spesiell. Etter år med tilbakegang utvidet han og sikret øst-romerriket mot fiender i alle kompassretninger. Tilnavent "bulgardreper" fikk han etter å ha knust bulgarernes fremmarsj på Balkan. I det avgjørende slagtok han 15 tusen bulgarske fanger. For hver 100 blindet han 99, og lot nr. 100 være veiviser hjem. Han døde i 1025 og da hadde vel ikke Harald, den senere Hårdråde, ennå nådd frem. Men grunnlaget - at Konstantinopel var stedet for en ambisiøs soldat, hadde Basileos lagt.
Myntene hans er ikke skjeldne, de er nesten hver uke på auksjon et eller annet sted - så en dag får jeg vel trekke pusten dypt og betale det jeg må.
En liten kuriositet: Navnet hans betyr "konge", og siden de bysantiske herskere bruke "basileos" også som tittel, kan vi kalle ham "kong kong", eller kanskje "king kong". Kanskje han var inspirert av perserne, deres keiser kalte seg "shan n' shah" = kongenes konge, en tittel de bar til Khomeyni avsluttet det persiske kongedømme og gjorde landet til en religiøs republikk.
Men bulgardreperen er et hull i min bysantiske kongerekke.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Jeg var en kort tur innom det arkeologiske museet i Taranto, bedre kjent blant antikksamlere som Taras, i formiddag og tittet på en skatt de hadde funnet som besto av 1536 mynter fra Taranto fra noe før 200 BC. Det var et godt utvalg av valører fra statere til semioboler. De fleste med det klassiske motivet med Taras ridende på en delfin. Det som var spesielt var at alle så ut som de var nyslått og med myntglansen i behold. Det var et interessant syn og jeg må vel ha en didrachme med Taras selv etterhvert. Dette var tross alt den viktigste byen i Magna Grecia.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

BacAntiokosNikator, %22ny%22konge av Baktria.jpg
BacAntiokosNikator, %22ny%22konge av Baktria.jpg (102.51 KiB) Viewed 1393 times
Baktria har mange spennende mynter, og et "problem" er at områdets kompliserte historie må tolkes ut fra myntfunn. Denne mynten har tidligere vært tilordnet kongeriket Baktrias "grunnlegger" Diodotos, fra den tid han var satrap under Antiokos av Seleukidia. Nå mener noen at det er en ny konge av Diodotos dynastiet, rundt 230 f.Kr.
Jeg holder foredrag om Baktria i NNF den 26. august.
Her vil jeg legge vekt på at området var et veikryss - her passerte silkeveien øst/vest og eneste landevei til India tok av fra denne over Hindu Kush, ned i Kabul-dalen og Khyberpasset. Legg til kampglade grekere/makedonere og folkevandringer og du får en frodig historie illustrert med mynt. (Hvem vet at hunerne laget mynt i Kabul, samtidig som Attilla herjet i Europa? Hvorfor har pashtunstammen i dagens Afghan- og Pakistan greske ord i sitt språk? - Jeg har ikke svarene , men mange spørsmål.)

Alle er velkomne! Melding kommer på NNFs klubbside i neste uke.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”