Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Flott mynt. Men Gordian II og III finner du ofte på store bronser i særdeles god kvalitet, og de er ikke spesielt dyre - iallfall hvis du bare går etter portrett og unngår sjeldne reverser.
Selv mistet jeg en mynt jeg gjerne skulle ha hatt på dagens Gitbud&Nauman:
middZürichBenedictav.Rechberg1410.jpg
middZürichBenedictav.Rechberg1410.jpg (40.36 KiB) Viewed 2921 times
En brakteat, preget ved et abbedi i Zürich så sent som i 1410. Klart en middelaldermynt, selvom man på den andre siden av alpene hadde begynt å lukte på renessanse.
Det spesielle er portrettet, ikke bare synes det uvanlig realistisk, men det forestiller en dame: Benedicta von Rechberg.
Jeg kjenner ikke til dameportretter på middelaldermynt (men det kan være min uvitenhet). Romerske keiserinner forekom til langt ut på 400-tallet, Byzants hadde keiserinne Irene rundt år 800, men deretter er det ganske tynt (hvis du ser bort fra jomfru Maria hos bysantinerne). Ikke vet jeg noe om Benedicta, og ca. 100 år etter skulle Zwingli avslutte klostre i kantonen Zürich (som Calvin i Geneve) om jeg husker riktig. Derfor tror jeg denne er ganske spesiell, en sluttsum langt over estimat kan tyde på at jeg ikke var den eneste som synes det!
(Og for purister: Jeg vet at dette ikke er en "antikk" mynt, men siden vi ikke har en egen tråd for middelaldermynt - og middelalderobjekter i enhver annen sammenheng oppfattes som antikviteter, så lar jeg det stå til..)
Endring: Googlet. Finner ikke mer om Benedicta utover at hun var abbedisse 1404-1413. Zürich var tydeligvis tidlig ute med å etablere kvinnekloster (Frauemünsterabtei) og de utstedte mynter fra 1100-tall, den første mynt som navngir og portretterer abedisse tilskrives Elizabeth von Wetzikon (1270-1298) men mynten med hennes portrett utgis i periden 1300-1330. I en Künkerauksjon (nr.130) over sveitsiske mynter synes Zürich å være ganske alene om dameklostre med myntrett, noen få klostre hadde myntrett,men på samme måte som dameklosteret øvrige mynter nøyde de seg med helgener. Nå er selvfølgelig en auksjonskatalog ikke komplett, så jeg tør ikke si at Elizabeth og Benedicta er de eneste middelalderdamer på mynt - men at de er spesielle kan det neppe være tvil om. Og portrettet av Benedicta fremstår som uvanlig realistisk. Skulle gjerne ha hatt den mynten, ja!
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by seuk »

Fra England er der Matilda (1102-67), men at omtale det hjælpeløse krimskrams på mønterne som et portræt, er vist en overdrivelse. Bedre er denne hvor hun optræder sammen med Stephen.
Stephen--Matilda.jpg
Stephen--Matilda.jpg (47.45 KiB) Viewed 2902 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Takk, da lærte jeg litt mer!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Om lotto feen slår til så har jeg lyst på denne http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=275339 + et dusin lotter US sedler hos Skanfil sin neste Storauksjon.
Attachments
26549.jpg
26549.jpg (272.89 KiB) Viewed 2830 times
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Kom i skade til å legge ut feil bilde.Her er riktig bilde.Den er i Hoover satt til sjeldenhet S(scarce) .60-200 kjente eks.
Attachments
SICILY, Syracuse. Agathokles. 317-289 BC. AR Tetradrachm.jpg
SICILY, Syracuse. Agathokles. 317-289 BC. AR Tetradrachm.jpg (173.3 KiB) Viewed 2791 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

En for meg ukjent mynt fra Trakia:
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg
Trakia,AinosTD372-369HermesADV.jpg (93.17 KiB) Viewed 2750 times
Et uvanlig sterkt portrett, det er sjeldent å se et så direkte blikk. Guden skal var Hermes, han som romerne kalte Merkur, budbringeren som også er handelsstandens gud, og børsenes: Utenfor Oslo Børs står en statue av en spenstig Merkur.
Reversen er ikke så spektakulær:
Trakia, ainosTD Rev.jpg
Trakia, ainosTD Rev.jpg (97.86 KiB) Viewed 2750 times
Geita er vel et bysymbol, og kanskje har "Ai.." noe med geit å gjøre; Aigai i Aeolia i Lilleasia, Aigai i Pellopones og Aigai i Makedonia har alle geit som bysymbol. Mynten finnes som Sear 1568, hvor det hevdes at Hermes ser mot venstre - ikke ser jeg blikket her slik.
Denne mynten er på Harlan Berks "Buy or Bid sale 193" som er ute nå, men er ganske så dyr - men faktisk til lavere pris enn hos Sear.
Sear beskriver byen Ainos som en rik handelsby (derfor Hermes/Merkur?) ved utløpet av elven Hebros (som renner ut i Egeerhavet, se kart s. 130 i Sear Europa) men lite om allianser eller tilhørighet. Var de underlagt en persisk satrap, eller hadde makedonerne rukket dit innen 370 f.Kr? De må ha hatt en viss autonomi, skriften er gresk og dette er ikke en mynt utgitt i en filialstat.
Her er det masse å finne ut av, og lysten brenner - hvis jeg får solgt noen mynter kan det kanskje bli noe av. Det blikket er sjeldent!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Flott og spennende mynt Olav K , men 8500$ synes jeg virker litt mye :?: Harlan B er ikke akkurat kjent for å selge billig.Jeg tror jeg ville googlet og skjekket om du kunne få den billigre andre steder.Men face rett forfra er uvanlig og (3/4 venstre ser jeg ikke)
Mener jeg har sett tilsvarende mynt før-lurer på om det er en av Roma num. sine auksjoner.Skal gå gjenom katalogene mine og komme med tilbake melding hvis jeg finner noe.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Har nå gått igjennom Roma num. Auction nr. III til og med VIII(siste hovedauksjon ) fant dessverre ingen tilsvarende mynt.Mulig jeg har sett den et annet sted.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Jeg har lagt inn et bud på et betydelig lavere beløp. Disse HB auksjonene er spesielle, du kan legge inn lavt bud og krysse fingrene. Du risikerer at noen byr full pris og da er mynten solgt, men byr noen over deg - men under "buy"-prisen, kan du legge inn høyere bud. Det dumme er at du ikke kan legge inn "maksbud", det høyeste du legger inn er det du byr. Jeg dummet meg ut sist høst, jeg overbød meg selv som "sikring" dagen før slutt - men selvom jeg var eneste byder var det mitt høyeste bud som gikk inn.
Opp til 8.500 går jeg ikke på denne mynten.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

ROMA_IX_438.jpg
ROMA_IX_438.jpg (45.35 KiB) Viewed 2686 times
Det er kanskje flere enn meg som har lyst på denne? Men heldigvis finnes det også oppnåelige godbiter på Roma IX.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Mynt misset på CNGs onsdagsauksjon:
RomØ-Aelilia Pulcheria (Val3).jpg
RomØ-Aelilia Pulcheria (Val3).jpg (208.04 KiB) Viewed 2657 times
Estimat $750, verdi hos
Sear (bind V, 2014) over $2000,selv som Vf, men her var det "grafitti". Med 1 dollar lik kr. 8, turde jeg ikke følge,men angrer litt (hun gikk for 1300).
Aelia Pulcheria er nemlig en spennende dame. Hun var datter av Arcadius, den første østromerske keiser. 15 år gammel blir hun utropt til Augusta, og de facto formynder for sin yngre bror Theodosius II, som formelt var østromersk keiser fra 402 til 450. Men selv etter at han ble myndig var hun den reelle sjefen. Mens vestriket var plaget av svake keisere og gotere, var det ordning och reda i øst - msteparten av tiden. På slutten kom en plagsom mann som het Attilla ned i Balkan, og Aelia var fysisk forhindret fra å være hærfører og broder Theodosius var ikke så egnet. Resultatet ble noen ydmykende avtaler med Attilla, men kanskje en grei pris nå vi vet at han deretter vendte seg mot vest?
Da Theodosius døde i 450, var det Aelia som utnevnte etterfølgeren Marcian, han var av "humble origins" og det var mulig at hun for å få ham godkjent, formelt lot seg gifte med ham - og for å markere styrkeforholdet mellom dem, selv kronet ham. Marcian regnes som en av de gode keisere i Øst-riket og religionshistorikere bør vite at han foresto det viktige kirkemøtet i Chalkedon i 451. Det er slått 3 solidustyper med hennes portrett, 2 under Theodosius og denne under Marcian, alle sjeldne - men denne den vanligste.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

Pen mynt det der og en interessant dame. Prisen ble fornuftig når vi tar med graffittien. Den vil passe godt i en samling av "damer bak tronen." Doktrinen om Kristi to naturer fra 451 har nok skapt mer krøll enn velsignelse. Jeg er ikke sikker på om vi skal takke Marcian for det initiativet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Arve wrote:Doktrinen om Kristi to naturer fra 451 har nok skapt mer krøll enn velsignelse. Jeg er ikke sikker på om vi skal takke Marcian for det initiativet.
Tja? Hva hadde kunsthistorien vært om det ikke etter Chalkedon ble lov å avbilde "Kristi mennesklige natur"? Inntil renessansen var jo ikke-religiøse bilder tilnærmet tabu, og man hadde som muslimene vært nødt til å innskrenke seg til ornamenter. :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Nok et bud som ikke gikk inn - dagen Gitbud & Naumann.
BityniaPrusias1Td.jpg
BityniaPrusias1Td.jpg (35.11 KiB) Viewed 2548 times
Tetradrakme fra Prusias I av Bithynia.
Hvem var så Prusias, og hvor var Bithynia?
Bitynia er den nordvestre del av Lilleasia, rett over sundet fra dagens Istanbul. Besatt av en trakisk stamme, som synes å ha overlevd som realtivt autonom under perserne, men har vært diplomatisk nok til ikke å bli most av Alexander den store når han rykket over Bospurus. Området synes heller ikke å ha tatt sterkt parti i kampen mellom Alexanders etterfølgere. Rundt 270BC synes de å ha vært akseptert som eget kongedømme, og Nikomedes I grunnlegger byen Nicomedea, og ekspanderer mot syd og øst. Prusias I er etterfølger, regjerer fra 228 til 182(183?) BC, en lang karriere i de tider. Han må ha vært litt av diplomat, tross "gale" valg med romerske øyne. Han ga Hannibal fra Karthago asyl når denne rømte fra Sør-Italia, uten at romerne straffet ham for det. Da romerne og seleukidkongen Antiochos III sloss om Lilleasia klarte han å være nøytral. Han klarte å holde det Roma-beskyttede og ekspansive Pergamon i sør på avstand. Han var kanskje viktigere enn Attalus i Pergamon med å bekjempe gallerne i Gallatea, og selvom han allierte seg med Philip V av Makedonia unngikk å bli kontrollert av Roma nå de de facto tok styringen i Makedonia.
Den som skulle knekke Bithynia ble Mithradates, mannen som i opprør mot Roma prøvde å gjenskape Alexanders rike. Da Roma knuste Mithradates, ble den siste bithyniske kongen, Nicomedes V gjeninnsatt, men han testamenterte sitt land til Roma og Bithynia ble en romerske provins. Her finner man ellers noen av kristenhetens viktigste byer, Chalkedon og Nikea, de er fra Prusias tid eller før, men da hadde ingen hørt om Jesus. Prusias grunnla forøvrig sin egen by, Prusia - i dag Bursia i Tyrkia.
Jeg har en mynt av Prusias fra før, men denne var så meget flottere - dessverre også meget dyrere. Portrettet er flott, vi kan vel ane et maktmenneske, som samtidig er litt "rund" eller kanskje sleip? Å holde kongemakten i 90 år i de tider må ha krevet talenter utover det vanlige.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by signum »

Flott mynt med portrett av en kar med "ben i Nesen". Men 90 års kongemakt …!?
Forresten pris. Vet hvilken jeg ville ha valgt om valget sto mellom denne og en norsk 20 kroner fra 1877.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”