Ny samler

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Ny samler

Post by supersamler »

Hei.

Har lenge hatt ønske om å begynne med samling av antikke/greske/byzantiske mynter.
Men starter helt fra "scratch" og ønsker derfor innspill.

Ønsker å starte med det området som er "enklest". Ikke i tilgjengelighet/pris, men i forhold til det å kunne starte nogenlunde umiddelbart uten å måtte lese bøker på størrelse med bibelen. Regner derfor med at byzantiske mynter bør vente en stund?
En kort oversikt over tidsperiode jeg bør fokusere på, hadde også vært til hjelp.

På forhånd takk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ny samler

Post by Olav K »

Hei, og velkommen til et spennende område.

Du vil begynne med det "letteste". Da er det i min bok liten tvil om at det er romersk keisertid. Myntene har tekst med "våre" bokstaver, og portrettene er realistiske.
Helt bokløs bør du ikke være. En oversikt over romerske keisere er grei å ha, og det finnes flere gode og undeholdende (men ikke for lange) bøker om romersk historie - særlig hvis du kan lese engelsk.
Hvordan du samler er opp til deg, din lyst og lommebok. Alle keiserne til ca. 235 laget denarer, sølvmynter med diameter 20-21 mm. De laget mange av dem, etterhvert mange steder - så de er ikke avsindig dyre så lenge du holder deg unna de svært sjeldne variantene. Gullmynter, aureuser laget de også - disse er dyre - fra ca. 10.000 for en alminnelig og litt sliten variant, til 50.000+ for de ubrukte og litt uvanlige. Så laget de kobbermynter, sesterts og as, som er større enn denarene, og derfor kan ha flottere bilder, men ofte litt slitne. De uslitte kan fort koste betydelig mer enn denarene. Etter Caracalla på 230 tallet, blir keiserne mange og myntene likeså - nå enten som kobber eller som antoninianer (forsølvet kobbermynt). Disse er ofte rimelige, men for å skille den ene ubarberte, snauklipte og tilsynelatende sure keiser fra den annen, blir behovet for bøker stort.
Det går an å samle én keiser. Hadrian f.eks. var reiseglad og feiret sitt reiseliv med mynter. Siste nummer av NNF-Nytt har en artikkel om å samle romersk mynt, spør hos nærmeste mynthandler om han fortsatt har ett eks. igjen. De "kjente" keiserne, Augustus, Tiberius, Nero osv. er populære å samle, og derfor sjelden billige.
Her i Norge har Numisma og Oslo Mynthandel romersk mynt i regulært salg. Utemfor Norge vil de fleste mynthandlere ha det, noen har bare antikk mynt. Ellers er det auksjoner, Oslo M's hver vår og høst, Skanfil har hatt noen på sine nett- og storauksjoner, Auction.no av og til. Ellers meget på auksjon i Europa og USA (CNG med nettauksjon hver 14 dag)
Byzantisk mynt: Gull, vakre mikroikoner, vanskelig å lese skrift, "upersonlige portretter". Kobber: ofte veldig slitent og vanskelig å lese. Min personlige oppfattning: Du bør kjenne byzantisk historie for å få full glede av å samle B. (Men å ha en gullmynt som"eksempel" til avslutningav en romasamling kan man jo godt unne seg.
Grekenland (Gresk) omfatter meget. Innskrifter , hvis noen, på gresk,og da ofte i "kode". Dekker en periode på 600 år, fra de første primitive mynter i Lilleasia, til de mest avanserte hellenistiske mynter til år 31 f.Kr, i et geografisk område fra Spania til dagens Afganistan. Veldig spennende, men krever definitivt tilgang til bøker for å gi full glede. neste nummer av NNF-Nytt vil ha et kapittel om å samle gresk.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Ny samler

Post by supersamler »

Takk for tips. Da gleder jeg med til neste NNF nytt.
Mye forfalskninger ute å går så vidt jeg vet. Er de like lette å sile ut som de norske kinakopiene, eller er det andre/bedre kopier på dette området?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ny samler

Post by Olav K »

Her må forfalskningseksperter som Kjetil Kvist eller andre supplere. Jeg har ikke hørt om kina-kopier (annet enn for kinesisk mynt) - men derimot er "turistkopier" vanlige i land som Italia, Grekenland og Tyrkia - for alt det jeg vet også ellers rundt Middelhavet. De jeg har sett, har for meg sett ut som åpenbare kopier, men det er kanskje fordi jeg har sett bilder av noen tusen originale. De tre nevnte land har strenge eksportrestriksjoner, så du kan gå ut fra at alt du blir tilbudt på "gaten" (eller i basaren i Istanbul) er falsk. I høst var jeg på vestkysten av Tyrkia, bl.a. i Efesos - alle steder ble jeg uten unntak tilbudt "romersk" mynt. Disse har jo en jevnere blankett og "flatere" trykk, og er vel lettere å gjenskape. Men dette er mynter som ikke er veldig dyre som originale heller.
I den andre ende av skalaen finner du de virkelig dyre grekerne, Atens dekadrakme og noen Sicilianere - originalene ligger fra $ 500.000 og oppover. Her snakker vi ikke om turist- eller kinakopier, men kopier som kan være laget på 1800-tallet av dyktige håndverkere.
Holder du deg innenfor et "vanlig" prisleie, ville jeg følt meg trygg på kjøp gjennom reputerte mynthandlere i Norge, Vest-europa og USA. Billig romersk kobber koster mindre enn en forfalskning produseres for. Jeg vil aldri tørre å kjøpe antikt sølv på QXL e.l., men jeg er en forsiktig greker.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny samler

Post by Kjetil Kvist »

Olav har helt rett i at det er enklest å starte med romerske keisertidsmynter. Dersom du ønsker en samling som ser enhetlig ut, og som du alltid kan finne nye og rimelige mynter til, så går du igang med romerske denarer. Da kan du først samle portretter av de ulike keiserne, og deretter spesialisere deg på ulike baksider på myntene. Du vil finne mynter fra 100 kroner og oppover.

Når det gjelder forfalskninger av disse myntene, så vil jeg anbefale å handle av anerkjente handlere. Det finnes en hel rekke forfalskninger i varierende kvalitet, og det er ikke bare dyre mynter det lages forfalskninger av. Helt ordinære denarer er produsert i tusentall i dagens Bulgaria, og solgt sammen med ekte mynter. Du bør holde deg langt unna eBay, QXL og Tradera før du er helt sikker på at du kan skille en falsk fra ekte.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Ny samler

Post by peroenge »

Siden du nevner NNF Nytt så går jeg ut fra at du er medlem. Da er også klubbauksjonen en fin kilde for en nybegynner. Jeg startet med å kjøpe romerske mynter hos NNF til gunstige priser. Jeg kan anbefale førstkommende møte som er omtalt i annen tråd med tilhørende auksjon. Og en spennende gjest fra Kunker, en handler som selger masse romerske mynter på auksjonene sine.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ny samler

Post by svessien »

Dette er en veldig grei bok å starte med. Billig også:
http://www.amazon.com/Handbook-Ancient- ... 030709362X
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Ny samler

Post by supersamler »

Takk for fine tipsog innspill. Da gyver jeg løs på nytt samleromårde :)
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Ny samler

Post by peroenge »

Kjetil Kvist wrote:Når det gjelder forfalskninger av disse myntene, så vil jeg anbefale å handle av anerkjente handlere. Det finnes en hel rekke forfalskninger i varierende kvalitet, og det er ikke bare dyre mynter det lages forfalskninger av. Helt ordinære denarer er produsert i tusentall i dagens Bulgaria, og solgt sammen med ekte mynter. Du bør holde deg langt unna eBay, QXL og Tradera før du er helt sikker på at du kan skille en falsk fra ekte.
Jeg er enig i at man som nybegynner bør være varsom med å kjøpe romerske mynter av privatpersoner man ikke kjenner. Har selv solgt noen antikke mynter på auction.no med varierende resultat. Prisene som oppnås er som regel i kjøpers favør. Det er risikosport å legge ut antikke mynter med lav minstepris her. Ser at også Numisma sjelden legger ut antikke mynter på Auction.no. De fleste omsetninger av antikk mynt i Norge skjer foreløpig over disk virker det som.

Men jeg kjøper gjerne antikke mynter direkte fra andre samlere jeg kjenner, blant annet fra Kjetil før han ble proff :D
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ny samler

Post by Olav K »

Når det gjelder forfalskninger har jo Peroenge lagt inn en egen tråd rett nedenfor: Hvordan avsløre...
Litt rare oversettesler når du klikker på det engelske flagget på åpningssiden, men du får med deg det du trenger. Nyttig side (og litt skremmende).
Post Reply

Return to “Antikke mynter”