hva er dette ? kristenmynt?

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Kjetil Kvist »

Du må gjerne sende dem til meg, det å dømme fra bilder er ikke optimalt.

Ellers må jeg si at det å kjøpe antikke myntet på nett er en risikosport, med mindre man kjøper fra en seriøs aktør.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by arnetech »

hvor mye skal du ha for å sjekke dem ut da?
Live long & prosper
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by arnetech »

egentlig så kjøper jeg ikke annet enn norske mynter og litt eldre sverige og danmark, men siden det har blitt så dyrt med porto osv så kjøpte jeg disse 2 antikk myntene liksom oppå "lasset" med annet. men jeg har en 4-5 gamle romerske mynter liggende men det er vel de vanligste og billige saker tipper jeg. slikt som A.G.Faustina ** E J Maesa ** Licinius I ** M Macrinus ** alle disse er ca 2000 år gamle. om dette er noe av interesse så si fra så kan jeg legge ut bilder.
Live long & prosper
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Olav K »

Slitne byzantiske kobbermynter er ikke dyre, og kr. 100 + porto er i den rimelige enden. Motivet på din mynt er ikke uvanlig på gullmynter, men såpass uvanlig på kobber at jeg ikke har finnet noe tilsvarende i Sear (men den boken er fra 1987 og meget er funnet siden.)
Men byzantiske mynter ble kopiert av bulgarere, venezianere, seljuk-tyrkere med mange fler - og for alt det jeg vet kan noen har kopiert en byzantisk gullmynt, men i kobber. I så fall kan mynten være omtrent like gammel som om den kom fra Byzants, men hverken mer eller mindre verdt.
Men - kjøper du to mynter for 100 kroner - kan du være rimelig sikker på at de ikke er mere verdt. "Varp" på nettkjøp begynner å bli historie.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Arve »

Kom med bildene, gamle romere er bestandig interessant. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by arnetech »

var ikke på utkikk på noe varp jeg. lite trolig at det skjer. men her er noen andre antikke jeg har
faustina a.jpg
faustina a.jpg (68.34 KiB) Viewed 1154 times
faustina b.jpg
faustina b.jpg (84.46 KiB) Viewed 1154 times
maesa a.jpg
maesa a.jpg (75 KiB) Viewed 1154 times
maesa b.jpg
maesa b.jpg (81.96 KiB) Viewed 1154 times
Live long & prosper
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Arve »

Vanskelig å si noe sikkert om disse. På den første går det an å lese FAVSTINA AUGUSTA, men leksten på den andre siden er for uklar til at jeg finner den hos Sear. Den andre kan du kanskje få noe mer ut av håndholdt, men teksten på bildet blir uleselig. Dette ser ut som ekte mynter, godt slitt fra en lot med romere og uten noen stor verdi i denne kvaliteten.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Kjetil Kvist »

Den nederste er en roman provinsional med Severus Alexander og Julia Maesa. Mulig det er en mynt fra Macrianopolis. Hygiea på baksiden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Olav K »

Det bør kanskje gis en forklaring på "roman provinsional" når trådstarter gir uttrykk for at han ikke er på hjemmebane med antikk mynt.
Romersk provinsmynt er mynter som er preget utenfor Romas kjerneområde, primært innenfor det som hadde vært styrt av Alexander den store og hans etterfølgere: Balkan med Grekenland,Lilleasia, Midtøsten og Egypt. Her var administrasjonsspråket gresk, og myntene fikk inskripsjon på gresk (med greske bokstaver) og valørene var gjerne i drakmer. Vanligvis var keiseren (eller familemedlem) avbildet på advers, mens forskjellige guddommer kunne prege reversen - her hadde provinsmyntene en større variasjonsbredde enn de "rene romerske" fordi også "lokale" (særlig egyptiske) guder også ble vist. Provinsmynten kunne slås i sølv, kobber,sølvbelagt kobber, eller "billon" en svært utvannet sølvlegering.
Det er slått provinsmynt allerede etter romernes erobring av hele Hellas/Makedonia rundt 150 f.Kr, men tar først virkelig av under keisertiden, før det avsluttes med Diokletians myntreform rundt 280 e.Kr.
Provinsmynt ble slått utrolig mange steder, og er et litt uoversiktilig område (David Sear har selvfølgelig også begått en bok om romersk provinsmynt ( også kalt "Imperial Greek" - "keiserlig gresk" av noen) men Sears bok er langt fra fullstendig). Provinsmynt er ofte slitt og relativt rimelige, men de som er gode begynner å bli dyre. Fordelen er jo at de er preget på en større blankett hvor det er plass til flere detaljer. Jeg legger ved et godt eksempel: En Hadrian mynt fra Tarsus i dagens Tyrkia,ved kysten nær Syria.
Hadrian, Tarsus 117.jpg
Hadrian, Tarsus 117.jpg (47.63 KiB) Viewed 1092 times
Mynten, en tetra(4)drakme er omtrent så stor som en femmer. Byen Tarsus må ha hatt høye tanker om seg selv; på reversen kaller den seg "metropol".
Dette er en uvanlig vakker provinsmynt, de fleste vil bære et betydelig preg av å vært i sirkulasjon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Olav K »

For at trådstarter ikke skal få den gale oppfatning at det bare er 1+ eller bedre mynter som gjelder, har jeg lyst til å si noe om nettopp provinsmynten med Severus Alexander og Julia Maesa. Bestemor med barnebarn på mynt, men det er barnebarnet som er keiser. Mor Julia Mamea er ikke med - men hun kunne godt ha vært det. Sev.Alexander var gift med Orbiana, men når hun begynte å te seg som keiserinne sprakk det for mor og bestemor som også hadde keiserinne (Augusta-) tittel. Den arme Orbiana ble først tvangsskilt, og tilsist landsforvist til Libya (som nok var et triveligere sted dengang enn idag). I følge legenden skal Sev.Alexander ha vært glad i sin Orbiana, men å opponere mot mor og bestemor var mer enn han maktet.
Til hans forsvar må det sies at han i all fall ikke var gærn, som sine forgjengere Caracalla og Egalaballus. Jeg legger ved et bilde av bestemor: Julia Maesa - du forstår lett at hun ikke var en dame du kranglet med når du ser portrettet. Mest sannsynlig sørget hun for at den gale Egalaballus adopterte Sev.Alexander, for straks deretter sørge for gærningen ble drept.
Så - det er ingen likegyldig dame du har bilde av på mynten din Arnetech - og kombinasjonen streng bestemor/ung keiser på mynten antyder jo et familiedrama.
JulMaesa(realist)2750122.jpg
JulMaesa(realist)2750122.jpg (89.91 KiB) Viewed 1081 times
Antikke mynter har ofte saftige historier med seg! Gled deg over din.
PS. Jeg vet ikke hvilken Faustina den andre mynten viser. Er det "den eldre" er det Gemalinnen til Antonius Pius, en klok og prektig og mektig dame sier historien. Datteren Faustina den yngre var gift med Marcus Aurelius, men visstnok med stor sans for andre menn - på noen av myntene hennes kan hun anes som en femme fatale.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by arnetech »

da kan jeg fortelle at de begge var falsk, jeg sendte de til kjetil kvist og fikk beskjed tidlig i dag at de var falske.
Live long & prosper
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hva er dette ? kristenmynt?

Post by Olav K »

Det var synd. For selvom myntene var slitne kunne du jo ha en morsom historie å fortelle: om sveigermor og svigerbestemor fra helvete. Jeg kan j bare tiltre det Kjetil sier: å kjøpe antikk mynt på QXL er en risikosport, for meg er det å kjøpe mynt der av andre som jeg ville ha oppfattet som skikkelige f.eks. fra forumet - uansett en risikosport, enten det er moderne eller antikk eller midt i mellom. Jeg ser jo andre tråder med undergraderinger og hva vet jeg. Du må betale noen kroner mer hos mynthandleren, over disk eller på auksjon - men da betaler du også for sikkerhet. (PS. Jeg er ikke mynthandler - bare samler og med store hull i min numismatiske kunnskap - det er defor jeg trenger de proffe.)
Post Reply

Return to “Antikke mynter”