Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Lightere, piper og lignende.
Post Reply
Laluna
Posts: 9
Joined: 26 Mar 2015 19:30

Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Laluna »

Hei dere.
Jeg har en eske sigaretter fra Tyskland. Åpnet dessverre men over halvparten
av sigarettene er fremdeles inni boksen. Tipper esken er fra krigens dager
da den har et papir stempel med the German Eagle på.

Esken er en 25 pakning
Echt Orient No.5'.
Produsert av
Waldorf Astoria
Hamburg.

Det eneste jeg klare å finne ut av er at de produserte
10 pakkninger og
20 pakkninger.

Er det noen som vet noe om dette?
:?: :?: :?: :idea: :arrow: :?: :!: :D mange takk
Attachments
image.jpg
image.jpg (96.28 KiB) Viewed 2580 times
image.jpg
image.jpg (2.57 KiB) Viewed 2580 times
image.jpg
image.jpg (76.02 KiB) Viewed 2580 times
image.jpg
image.jpg (93.29 KiB) Viewed 2580 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Ask »

Bandolæret med ørnen er skattebandolæret som viser at denne esken var ment for skattepliktig salg i Tyskland. Da Adolf var kaputt forsvant hakekorset igjen, men i prinsipp ser disse avgiftsmerjene likedan ut den dag i dag. Jeg vet ikke når ettrr 33 det nye statsvåpenet ble tatt i bruk, men de gamle bandolærene ble sikkert brukt opp. Slik var det f.eks med passblankettene, pass med hakekors dukket først opp rundt 1940.

Mvh. Ask
Laluna
Posts: 9
Joined: 26 Mar 2015 19:30

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Laluna »

Ask wrote:Bandolæret med ørnen er skattebandolæret som viser at denne esken var ment for skattepliktig salg i Tyskland. Da Adolf var kaputt forsvant hakekorset igjen, men i prinsipp ser disse avgiftsmerjene likedan ut den dag i dag. Jeg vet ikke når ettrr 33 det nye statsvåpenet ble tatt i bruk, men de gamle bandolærene ble sikkert brukt opp. Slik var det f.eks med passblankettene, pass med hakekors dukket først opp rundt 1940.

Mvh. Ask
Det er hakekors inni det symbolet. :)
Laluna
Posts: 9
Joined: 26 Mar 2015 19:30

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Laluna »

Tror dette bilde viser bedre.
Attachments
image.jpg
image.jpg (371.36 KiB) Viewed 2502 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Ask »

Som jeg sa, produsert mellom 1933 og 1945, muligens nærmere 1945 enn 1933, da man sikkert brukte opp skattebandolærene med den republikanske ørnen uten hakekors først. Da jeg søkte litt på Waldorf Astoria fant jeg bare opplysninger om 10- og 20- pakninger, men nettet vet ikke alt.
Hva gjør man med noe slikt ? Legge seg i en tysk ryggsekk fra krigens dager, fyre opp en Echt Orient og fundere over språket på okkupasjonstidens pass- stempler ? Kanskje litt nerdete, men hvem vet :D

Mvh. Ask
Laluna
Posts: 9
Joined: 26 Mar 2015 19:30

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Laluna »

ja det var kanskje det jeg skulle ha gjort. 8) :D
Takk for svar. Jeg har heller ikke klart å spore opp annet enn ti og tyvepakninger :roll: .
God helg :D
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sigaretteske fra Tyskland 2verdens krig. info søkes.

Post by Ask »

Jeg har tent litt mer. Automatsalget var allerede nokså utbredt i Tyskland på 30 - og 40- tallet. 1 sigarett av dette merket her kostet 4 pfennig, slik at 25 x 4 blir 1 mark. På den annen side var 1 mark mange penger den gangen, automatsalg forbinder jeg heller med lavere summer. Atomater som selger snop, sigaretter el. hadde eller har klengenavnet " Groschengrab ", hvilket hentyder til 10- pfennigmynten som ble kallt " groschen " helt til euroen utslettet både mynten og begrepet.
Jeg har googlet litt videre og funnet både et bilde av en gammel sigarettautomat(dessverre umulig å tyde hvilke valører den slukte ),samt bilder av røykpakker på 6 og 12 stk. Slike pakningsstørrelser får jeg heller til å rime med automatsalg enn en stor 25er.
Men jeg vil nok anta,at stykkprisen er forklaringen på pakningsstørrelsen.

Mvh.Ask
Post Reply

Return to “Tobakkseffekter”