Piper

Lightere, piper og lignende.
Post Reply
Kdale
Posts: 5
Joined: 01 Mar 2016 17:06

Piper

Post by Kdale »

Er det kanskje noen her inne som vet noe om disse pipene her
Pipe 1
Image[/url]ImageImageImage

Pipe 2
Image

Pipe 3
ImageImage

Pipe 4
ImageImage

Pipe 5 er inngravert med mount blanc master piece
ImageImageImage

Pipe 6
Image
Image
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Piper

Post by Askeladd »

Pipe nr 1 er fra G.Larsens Pipefabrikk på Lillehammer. Fabrikken ble nedlagt i 1979.
Den avbildede pipa ser ut til å ha hode av merskum og munnstykke av kunstrav, noe som også står i pipe-etuiet.
Når denne pipa er laget vet jeg ikke, men tipper på 1950-60 tallet, kanskje tidligere.

De andre pipene er vanskelig å se hvem som har produsert da merker/navn er for små til å leses. Du har jo pipene og kan google navn så tipper jeg du finner noe.
Se forøvrig disse linker:
https://snl.no/merskum
https://nbl.snl.no/Guldbrand_Larsen_%E2 ... n%E2%80%9D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Piper

Post by tho »

Piper er gjerne merket. Du får skrive ned det.

Jeg har selv en liten samling med gamle piper.

Dunhill er populært, Josef Stalins favorittmerke.

G. Larsen, spesielt de som er merket Best Make.

Det er stor variasjon i pris.

Piper kan renses og pusses. Munnstykket kan gnis med'
olivenolje, ev. pusses med sandpapir 1000-2000 finhetsgrad.

Piperenser fuktet med sprit, osv.

Merskumspipen kan bli fin. Har også esken.
dunhill.PNG
dunhill.PNG (127.85 KiB) Viewed 4115 times
Pipen merket mount blanc master piece er interressant.
Jeg har fyllepenner med dette merket.
Kdale
Posts: 5
Joined: 01 Mar 2016 17:06

Re: Piper

Post by Kdale »

Eg ser at på pipe 4 så står det H.W.&S LtD i ein ruter på siden av pipa like ved metallbeslaget.
På pipe 2 står det TV på ei side og HAND CUT på motsatt side av tjukke enden på munnstykket, der pipehodet er festa.
Pipe 3 er merka med MESNA LILLEHAMMER og NORRØNA samt nummer 1282.
Pipe 6 er utan merker eller tekst.
Dette er gamle piper som farfar til kona har hatt, han er fødd i 1908 og er død for mange år sidan.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Piper

Post by Olav K »

Med mulig unntak for merskumpipen og langpipen, tror jeg nok at disse pipene har beskjeden samlerverdi, hvis det er verdi du er ute etter. Alle, unntatt nr. 3, ser ut til å være kvalitetspiper, men de er velbrukte og ikke veldig sjeldne. Jeg vil tro pipesamlere vil gå for de håndlagede mesterstykkene, og da i tilnærmet ubrukt stand. Piperøkere vil kanskje gå for noen av berømthetene, men jeg tror ikke de tåler mye bruk før et kjøp blir uinteressant. En brukt pipe kan ha verdi, men det forutsetter at eier har pleiet den som et spebarn. Pipene du viser tyder på at eier har hatt stor glede av dem, uten tanke på at noen i fremtiden skulle kjøpe dem. Jeg røkte selv pipe i bortimot 20 år, kjenner igjen de fleste - greie piper av god kvalitet ,men langt under luksusskiktet. Dunhill lager piper i alle prisleier, og det var en fest å besøke butikken deres i London. ( min toalettmappe i kalveskinn er merket Dunhill, gave som takk for kjøp av deres tobakksblanding på boks, og fortsatt i bruk) - men når jeg kjøpte en jævlig dyr pipe til 10 pund, kunne jeg jo skule mot de som kostet 500 - og det er de som fortsatt kanskje har en samlerverdi. (pundet sto dengang i 20 kr, og 20.000 var en flott årslønn.)
Nå er jeg nok betydelig yngre enn konefarfar, men pipeutvalget hans tyder på at han har hatt en rimelig god økonomi, kanskje litt knegen på sine gamle dager (pipe nr. 3 - kan ha kostet rundt kr. 30 på 70-tallet). Men her er ingen piper man ville ha valfartet til London for.
Kdale
Posts: 5
Joined: 01 Mar 2016 17:06

Re: Piper

Post by Kdale »

Takk for svar. Det stemmer nok at han har hatt ein rimeleg god økonomi, han var eigar og direktør av Stavanger Blikktrykkeri i si tid fram til det vart solgt.
Eg hadde vel ein mistanke om at ein eventuell verdi på desse pipene var liten. Artig å finne ut litt om dei likevel. Han har samla på eindel rart opp gjennom tidene, kona har ein god del småting som kjem frå han og hans familie.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Piper

Post by tho »

Pipe nr 3 er en fin norsk lillehammer-pipe. Flott form.
Bør være verdt noen hundrelapper.

På Tradera auksjoneres det en del piper, kategori piperelatert
og søke på "begagnat", så får du vekk mye av dilldallet.
(Budene kommer ofte i siste sekund før auksjonene stenges,
så for å se priser bør man søke på avsluttede auksjoner.)

Som sagt, piper kan bli som nye (hvis det ikke er bruddskader).

Pipe 1, 2 og 3 kan fikses.

4 og 5 har skader, og verdien blir deretter maks 50 kr pr stykk + metallverdien.

Pipe er umerket med rød prikk. Dunhill har hvit prikk og merket.
Trolig ingen dyr pipe. Verdi 100 kr.

Pipe 1 og 3 Lillehammerpiper,ca 200-500 kr pr stykk.
Pipe 2 er trolig håndskåret, signert TV. Verdi 200-500 kr.

Normenn er ikke lenger et piperøykende folk, men i Danmark er det
utbredt. Om det er samlere i Norge av noen betydning vet jeg ikke,
men internasjonalt er det et samlermarked.

https://pipedia.org/wiki/Lillehammer
Post Reply

Return to “Tobakkseffekter”