50øre 1941 Zink m/hull !

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

50øre 1941 Zink m/hull !

Post by FEB »

Er det noen som vet om det ble laget prøvemynt/mynter av denne ? Har fått bekreftet at Numisma skal ha omsatt et slik eksemplar for 3 eller 4 år siden.
Har prøvd å ringe Myntverket,men de henviste meg til Norges Bank som lovet å sjekke i sine arkiver for å se om de kunne finne ut noe mer om dette. Skulle gjerne ønsket å få dette verifisert hvis det lar seg gjøre, og som dere kanskje skjønner er jeg i besittelse av et slikt eksemplar.

Har søkt rundt på nettet uten å finne noe info for denne . Som type ligner den en av de som Alex la ut bilder av for en liten stund siden. Ser ut som den med smal/tynnere kantring og perlene innenfor synes mer rektangulære enn runde. Har gransket med finlupe og sammenlignet med andre hullmynter i andre legeringer ( innslag = fordypning i metallet, og utslag=utposing i større eller mindre grad rundt hullet ) Regner med at slike kjennetegn vil fremtre forskjellig fra hull som blir slått i zinkmynter kontra andre hullmynter og at det ikke er sammenligningsbart.

Jeg er akkurat like dårlig med bilder,data,etc. som tidligere,men skal prøve å få lagt ut et bilde senere med litt bistand hvis det skulle være nødvendig. All info mottas med takk.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 50øre 1941 Zink m/hull !

Post by karstkri »

Hei
Denne har blitt diskutert på forumet tidligere-jeg prøvde å finne igjen hele tråden fra ca Mai 2009 men fant kun litt av den .

viewtopic.php?f=6&t=823&hilit=50+%C3%B8 ... k+med+hull

Håper noen andre kan finne igjen hele tråden.
karstkri
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

Re: 50øre 1941 Zink m/hull !

Post by FEB »

Takk for tipset karstkri. Ser at KK der skrev at auksjonen var oppdatert med nye vektopplysninger, og som han da tror feier en hver tvil til side om at mynten er ekte, og at det er en genuin pregning fra Den kongelige mynt. Lurer på hva vekten var på den mynten ? Min veier 3,85 eller 3,86g. Vekten viste 3 av hver etter 6 forsøk.

Spennende tråd som jeg gjerne skulle sett resten av.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 50øre 1941 Zink m/hull !

Post by vestmar »

Her er bilder av mynten Numisma hadde for salg i februar 2009.
1941 zink med hull.jpg
1941 zink med hull.jpg (31.92 KiB) Viewed 2525 times
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 50øre 1941 Zink m/hull !

Post by mynt01 »

Fra Auction.no


1143196: 50 øre 1941 z, med hull. 0/01, blf.
UNIK?
Som ventet skapte denne mynten litt røre blandt hobbyekspertene.
Mynten kommer fra en gammel samling og er ikke en av disse moderne falskpreg.
Mynten har et perfekt sentrert hull uten riller etter drilling. Samme glans i myntens overflate som i hullet. Kvaliteten på mynten er utsøkt.
Mynten er svært mørk, trolig ikke den vanlige sammensetning i metallet. Mynten er tyngre enn forventet, 3,97 gram mot ca. 3,75 gram som hadde vært mest naturlig.
I denne periode var det en rekke forsøk-pregninger og med svært stor sansynlighet er dette en av disse prøvene.
Selger:
Numisma Mynthandel, Kongensgt. 16, 0153 Oslo, NORWAY
mail@numisma.no

Melding fra selger:
Alle objekter er nøye vurdert og beskrevet etter vårt beste skjønn. Reklamasjonsrett i 14 dager. Alle reklamasjoner må rettes innen denne frist, hvorpå retur ikke kan påregnes. Se våre betingelser på vår hjemmeside. http://www.numisma.no .Objektene leveres mot postoppkrav til nye/ukjente kunder. Faste kunder mottar sendingene pr. giro. Postens portosatser kommer i tillegg. Objektene kan også hentes i vår sentrumsbutikk i Oslo.
FOR SPØRSMÅL: 2233 1949

Avsluttet:
3/2-2009 15:00:00

Antall bud:
0

Utrop:
kr. 5000,-
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

Re: 50øre 1941 Zink m/hull !

Post by FEB »

Takk for bilde og info til vestmar og mynt01. Har prøvd å finne resten av tråden, men uten hell. Vært i kontakt med Myntverket,men ble henvist derfra til NB som opplyste at de ikke har noen prøvemynter selv i perioden 1919/1954.

En hyggelig ansatt der lovet å undersøke videre, men trengte noe mer tid til dette.
Skal prøve noen andre muligheter også. Hadde vært veldig interessant om denne lar seg verifisere ?
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”