1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by Trond i California »

Jeg deltok paa en myntmesse I USA sist helg. Der var det er fin 1000 kroner 1916 tilsalgs I den locale auksjonen assosiert med messen. Jeg oppdaget desverre denne for sent til aa by, og den ble solgt for aapningsbud paa $9000 pluss gebyrer. Sannsynligvis et ok kjoep ettersom den staar som NOK 41 000 I F og uten pris I VF.

Siden denne er ganske sjelden tenkte jeg det er ok aa legge ut et bilde av den - merket som S I katalogen til Karl Saethre. Jeg skal sende ham en melding ogsaa om denne seddelen.
Attachments
Tusen lapp.jpg
Tusen lapp.jpg (487.24 KiB) Viewed 2696 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by Alex R »

Da er svaret: Fyttifa'*! Det er en svinepris.
Den der har ingenting med kv 1 å gjøre. 60.000 kroner for den, er helt uhørt. Markedsverdien på den burde være omkring 30k. 1- med rifter såvidt jeg kan se fra bilder.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: 1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by perhenning »

Denne ble omsatt på OMG4. Kvalitet 1-. Pris 29500,- inkl. salær.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by rega65 »

Mulighetenes land :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: 1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by janpetter »

Det har etter det jeg kan se blitt solgt , eller vært til salgs, flere av denne årgangen i det siste .
Prisen på dette eksemplaret virket derimot forholdsvis drøy .
Selv om den ikke er blant de sjeldneste årgangene av 2.utgaven , så er vel dette den eneste årgang med signatur H.V Hansen som samlere kan ha en forhåpning om å tilegne seg i dag .

Prisene på sjeldne norske sedler er nok fortsatt relativt lave , men med et økende antall seddelsamlere både i inn og utland så skal nok prisene "dessverre" videre opp er jeg redd .

Ellers må jeg istemme i at dette eksemplaret umulig kan være bedre enn kv.1-
Det var som tidligere sagt i tråden også kvaliteten den ble solgt som på OMG4 .

Har ikke du en slik liggende i butikken da Alex R ?
Du får ta den med deg en tur over dammen ved anledning :lol:
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: 1000 kroner 1916 solgt paa auksjon i USA

Post by Trond i California »

Artig og interessant diskusjon. Det var jo bra jeg kom for sent til auksjonen hvis aapningsbudet var det doble av antatt "markedsverdi" :D

Av en eller annen grunn trodde jeg at seddelen var bedre enn 1+, men jeg ser av auksjonskatalogen den er merket med F. Jeg kjenner forhandleren som vant auksjonen og han var meget godt fornoeyd da jeg diskuterte med ham den neste dagen. Veiledende salgspris ifoelge auksjonskatalogen var $12-15,000 saa kjoeper foelte han fikk seddelen meget rimelig. Han indikerte ogsaa at han har en kjoeper for seddelen allerede...

Kanskje jeg skal starte med aa kjoepe sedler I Norge og ta med til USA for salg? :P
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”