Frederik IIIs markmynter

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Frederik IIIs markmynter

Post by Olav K »

Jeg er ikke sikker på om dette er riktig kategori for mitt spørsmål, men jeg tror det er her jeg treffer flest hjemme.
NNF har fått en forespørsel om vi vil stå som forlegger for en studie av Frederik IIIs norske markmyntet. Forfatter er Sven Aagaard, og mange vil vel kjenne hans bøker bl.a. om Frederik IIIs høyvalører . Dette vil bli en bok i tilsarende format.
En bok om F IIIs norske markmynter vil bygge på samme lest, med stempelkjeder og proveniens for identifiserbare mynter, inklusive "mysteriekronene".
NNF har liten erfaring om forleggere, og vi har ingen fond e.l. for bokutgivelser. Det betyr at det vil være et økonomisk vågestykke. Vi vil selvfølgelig se hva vi kan finne, det er mange stiftelser der ute som kan gi bidrag til gode formål hvis det har tilstrekkelig interesse, men foreløpig har vi ingen.
Jeg er selv ikke samler av "dansketidsmynt", men mener å ha registrert at Frederik III s marker er et populært samlerområde, ikke minst fordi det finnes mange varianter.
Derfor spør jeg her_ i det ærede forum - hvor interessant vil en en bok med en detaljert ananlyse av Frederiks IIIs marker være for norske samlere?
Jeg ser for meg at dette er en bok som vil ha en utsalgspris på ca. kr. 500, men en betydelig rabatt for medlemmer av NNF, si - pris 300 for dem.)
Vil du, som interessert i proveniens og sjeldenhet, kjøpe en slik bok?

Jeg legger ikke skjul på at jeg gjerne ser at vi får en slik bok, og jeg vil bli stolt og glad om NNF kan bidra. Men vårt bidrag i "hard cash" vil være begrenset, og som forening kan vi ikke sette vår økonomi på spill - uansett hvor spennende vi synes prosjektet er. Vi kan drømme om innsats fra Myntkabinettet, men kan ikke basere satsningen på en drøm. (Som redaktør av NNT er det en velsignelse å få en strøm av kvalitetsbidrag om "dansketidsmynt" fra meriterte danske bidragsytere, men mitt håp om at folk fra vårt eget Myntkabinett skal føle seg provosert til å vise at også de kan noe, har hittil ikke gitt resultater.)

Det jeg ber om er at enhver som kunne tenke seg å kjøpe en bok om Frederik IIIs norske markmynter, svarer JA - med eller uten begrunnelse eller reservasjoner (krav til forventet innhold kan innfluere forfatter - han er langt fra ferdig.)
Er ingen interessert, er jeg redd tommelen går ned når styret i neste uke skal ta er foreløpig standpunkt til forslaget.
Om du svarer på dette innlegget med, med JA, eller - kunne kanskje "tenke meg det", er det ingen bindende bestilling, mes please, ikke fleip - er prosjektet totalt uinterresant, la være å svare - eller - like bra, Si det i klartekst.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by jba »

JA
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by karebjarne »

Ja
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Flash »

Regner med at dere har regnet litt på kostnader osv. Hva blir opplaget, og hvor mange må dere selge for å nå break even?

Vet du hvor mange eksemplarer som er solgt av boken om Frederik IIIs høyvalører?

Den forrige boken ble vel gitt ut av Dansk Numismatisk Forening, hvorfor gir ikke de ut denne?

Beklager kritiske spørsmål, men i utgangspunktet høres det ikke ut som noen lur idé å stå som utgiver. Bedre å eventuellt gi tilskudd eller forhåndskjøpe noen eksemplarer.
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Indy2 »

Ja, jeg kommer til å kjøpe en slik bok.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by samler607 »

Ja, veldig intresant!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Olav K »

Til orientering: Forespørselen er kommet til NNF fordi Aagaard regner med at interessen for Frederik IIIs norskproduserte mynter er større i Norge enn i Danmark. Det tror jeg er en korrekt antagelse.
Kostnadsrammen er ennå ikke klarlagt, men vil selvfølgelig være med i beslutningsgrunnlaget. Mitt innlegg er bare ment som en slags første "markedsundersøkelse". Det jeg tror å vite er at det er mange som samler i dette område. Myntene er ofte på auksjon, og selges til gode priser. Det jeg ikke vet er hvor mange som kjøper bøker som kaster lys over eget samlerområde. For meg er bøker et selvfølgelig supplement til myntene, men det er ikke nødvendigvis slik for andre samlere.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by ZZzzz »

Jeg har tidligere uttalt meg om hvordan jeg ser for meg at arbeider skal besvares. Det står jeg ved.

Likeså håper jeg at NNF kan garantere at de behandler denne forfatteren med respekt (selv om de tidligere har vist totalt manglende evner til slikt), og hvis de har noen innvendinger, så vil de besvare ham på en skikkelig måte.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by vestmar »

Olav K wrote:Det jeg ber om er at enhver som kunne tenke seg å kjøpe en bok om Frederik IIIs norske markmynter, svarer JA - med eller uten begrunnelse eller reservasjoner
JA
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
jlippe
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2014 15:15

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by jlippe »

Ja
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by grenl.har »

JA
hettas
Veteran
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2008 19:03

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by hettas »

Ja, kjempebra kan aldri få nok litteratur om hobbyen vår :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Olav K »

Takk for posistive svar!
(Jeg tar selvfølgelig gjerne i mot flere - jeg vil gjerne overbevise styret i NNF om at dette er noe myntsamlere ønsker)
Men også - dersom noen samlere av Frederik III eller generelt "dansketidsmynt" mener å være sikre på at de ikke kommer til å kjøpe en slik bok, ville jeg gjerne vite hvorfor.
Om NNF går inn for prosjektet, vil det være et økonomisk vågestykke - og all innput - det være seg av potensielle kjøpere , som ikke-kjøpere, vil gi oss et bedre beslutningsgrunnlag.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by samler607 »

Hei, olav, så ikke du nevnte det igår, men leste nøyere idag. :D

Du skriver at det vil omhandle norske mysterie kroner under frederik III, jeg har nemlig lest litt av det aagaard ga ut i 94, og da er det ikke omtalt noen norske mysterie kroner fra denne epoken, men det er omtalt at det er norske mysterie kroner under Christian V.

Er dette noe nytt eller er det jeg som ikke har fått med meg dette?
Nordensamler
Posts: 31
Joined: 21 Aug 2011 22:20

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Nordensamler »

Veldig bra initiativ ! Lover å kjøpe minst 2 eksemplarer (fint å ha en ekstra å notere i). Sven Aagaards bøker og artikler anbefales på det varmeste :D
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”