Oversikt over speciedalere 1794

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Elgen »

Jeg tror dette forumet hadde vært tjent med at noen tok ut batteriet i stedet for å lade det...
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by storbrum »

Kan det hele være så enkelt at Gard ikke fikk publisere sitt innlegg i det Nusmatiske tidsskrift som er grunnen til alt dette?

Dreier alt seg om kilder og kildekritikk? eller tar jeg helt feil?

Jeg har fulgt litt med i denne og andre tråder her inne på forumet, og det er ofte litt det samme som går igjen.

Synes det kommer frem flere gode poenger fra flere kanter her, men hva med ett bedre samarbeid, isteden for å prøve å slå føttene under hverandres jobb...?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

storbrum wrote:[...] men hva med ett bedre samarbeid, isteden for å prøve å slå føttene under hverandres jobb...?
Et meget godt forslag. Jeg synes dette arbeidet til Anders fortjener all støtte. Men som man vet: Kunnskap er makt, særlig i vår hobby. Den som vet hva som er sjeldent og hvor sjeldent det er, har ofte et overtak.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Nei, Gard, dette er det ingen vits i å fortsette. Du har en agenda, og er ikke ute etter en konstruktiv diskusjon.

Jeg har sagt det jeg mener, og trenger ikke si noe mer. Jeg observerer hvordan du oppfører deg, og trekker mine egne konklusjoner.
Når du til enhver tid er arrogant ovenfor meg og andre, vrir og vender på sannheten og kommer med manipulasjoner så svarer jeg igjen og plukker fra hverandre alt du sier. Vil forumet kun ha DIN versjon og dine meninger uten å bli motsagt, så er det helt greit for meg!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Elgen wrote:Jeg tror dette forumet hadde vært tjent med at noen tok ut batteriet i stedet for å lade det...
Aukkurat nå gjør jeg en del privat, som burde tilsi at baderiene ble totalt utladet. Det ser virkelig ut som at Duracell er det beste! Anbefales :wink:
Last edited by ZZzzz on 05 Jul 2010 12:10, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

storbrum wrote:Kan det hele være så enkelt at Gard ikke fikk publisere sitt innlegg i det Nusmatiske tidsskrift som er grunnen til alt dette?

Dreier alt seg om kilder og kildekritikk? eller tar jeg helt feil?

Jeg har fulgt litt med i denne og andre tråder her inne på forumet, og det er ofte litt det samme som går igjen.

Synes det kommer frem flere gode poenger fra flere kanter her, men hva med ett bedre samarbeid, isteden for å prøve å slå føttene under hverandres jobb...?
I denne diskusjonen handler det om at det finnes en auksjon med feilaktige opplysninger. Selger viser absolutt ingen vilje til å rette opp i sine feil eller å i det hele tatt opplyse budgivere og kjøpere om det problematiske. Dette viser en arrogant holdning jeg har opplevd til enhver tid.

Jeg ser ingen mulighet til å kiunne samarbeide på noe som helst tidspunkt med noen som ikke innrømmer feil og som holder tilbake informasjon for kjøpere. Og videre som viser en ekstrem arroganse på flere felt.

I NNF diskusjonen kunne ikke denne personen engang opplyse oss om han hadde kildekontrollert kildene i redakstørens artikkel. Han svarte med utallige unnvikelser, og slettet videre noen av disse, for å skjule at han hadde kommet med så mange. Det endte opp som at jeg hadde skrevet mange innlegg rette etter hverandre, og jeg jeg hadde spammet forumet.

Videre var jeg villig å ha en diskusjon med Kjetil, og det etter at NNF ikke ville ha noe av det jeg skrev. Jeg prøvde å diskutere om de kilder som eksisterer kunne være av en slik art, om de virkelig kunne fortelle oss det jkeg søkte etter. Men jeg fikk et arrogant svar, om at hvis det ikke stod i kildene, så måtte jeg innse at det jeg prøve å vise aldri hadde skjedd. Det fantes med andre ord ingen vilje til å diskutere og vurdere kildene. Jeg fikk kun denne arrogante avvisningen. Og det er denne arrogante personen jeg møter hver gang. Og når det er slik, så er det totalt umulig å samarbeide!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

ZZzzz wrote:Speciedaler 1794 har også vært utbudt på Norsk Numismatisk Forenings auksjon 16.11.1938, lot 20, kvalitet 1-2.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
ZZzzz wrote:Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Friderik Schubart, lot 2376.

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
Tusen Takk-Takk! :D
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Stein Knutsen »

> Ernst 516 kvalitet 1 ?
Betegnet som kvalitet 1 = smukt exemplar
Bilde fra tavle 11 bildet er lysoptimert
174 ernst.jpg
174 ernst.jpg (39.82 KiB) Viewed 2942 times
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

madsemann wrote:Lot 793 Nellemann og Thomsen speciedaler 1794 kv 1+ utrop 2500 tilslag 4000,- Det er bilde men jeg får ikke lagt dette ut i dag. Har ikke sjekket om dette er et allerede registrert eksemplar.
madsemann wrote:Lot 596 Nellemann & Thomsen Speciedaler 1794 kvalitet 1 Det er bilde i katalogen men klarer ikke legge dette inn. Skal se om jeg får hjelp. Har ikke sett om det er en ukjent ellee kjent mynt.
Hviket nummer er det på auksjonskatalogene madsemann? Merkelig at disse ikke kom for dagen i forbindelse med bråket i fjor. Jeg takker og bukker, så venter jeg med å registrere dem til vi får tatt bilder!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

Nytt og trolig ukjent eksemplar, også for de med enorme katalogarkiv:
Attachments
Rigsdaler%201794.jpg
Rigsdaler%201794.jpg (183.4 KiB) Viewed 3064 times
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Ragnvald E. »

Solgt på Allegro - polsk auksjonsside - av brukernavn suweren-ph fra Bialystok i Polen 12.mars 2011.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by rega65 »

Ragnvald E. wrote:Solgt på Allegro - polsk auksjonsside - av brukernavn suweren-ph fra Bialystok i Polen 12.mars 2011.
Hva ble prisen da? :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by vemod »

rega65 wrote:
Ragnvald E. wrote:Solgt på Allegro - polsk auksjonsside - av brukernavn suweren-ph fra Bialystok i Polen 12.mars 2011.
Hva ble prisen da? :wink:
Ca. 4200 NOK skulle det vel bli. Gratulerer!

http://allegro.pl/40-norwegia-ch-vii-1- ... 92953.html
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by rega65 »

Utrolig,må vel være 10årets beste kjøp.GRATULERER til den heldige kjøper. :D :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Knugen »

rega65 wrote:Utrolig,må vel være 10årets beste kjøp.
Mangler det så utrolig mye på.

Men et bra kjøp er det ingen tvil i det.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”