Fredrik IV's 1 skillinger

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
mran
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 07:53

Fredrik IV's 1 skillinger

Post by mran »

I tillegg til myntsamler er jeg aktiv metallsøker, og har holdt på med det i vel 12 år. Det har blitt noen tusen mynter og annet snadder gjennom årene, herunder nesten 300 sølvmynter. Naturlig nok mest 10 ører fra OII og H7, men også en god del skillinger.
Den mest sjeldne jeg har funnet er en 1 skilling 1705 jeg fant "et sted i Østfold" i 2004. Jeg vedlegger bilde av den.
Anders: Har du planer om å sjekke sjeldenhet på Fredrik IV's èn-skillinger ?
I så fall har du første bidrag her, og den kommer altså ikke fra noen auksjon !
IMG_1673.jpg
IMG_1673.jpg (127.53 KiB) Viewed 1088 times
IMG_1674.jpg
IMG_1674.jpg (81.84 KiB) Viewed 1088 times
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Fredrik IV's 1 skillinger

Post by jenskr »

1 Skillingene fra Frederik IV er en god type, dog har mange årganger fått ry på seg for å være mer sjelden enn andre deriblant 1705. Det ble forøvrig omsatt en svært god 1705 1 skilling siste måned. Dette er en type jeg har arbeidet mye med, spesielt type II. Skal se om jeg får publisert noe om dette i løpet av året. Hvis det skal foretas en sjeldenhetsanalyse her, må årgang velges med omhu.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Fredrik IV's 1 skillinger

Post by AMO Berg »

Jeg tror vi venter litt med å registrere disse til vi får på plass et galleri. Få omsetninger på eldre auksjoner er avbildet i katalogene, så vi må nesten starte fra null med å begynne med registreringer. Men takker for bildet av dette "nye" eksemplaret!
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Fredrik IV's 1 skillinger

Post by Alex R »

Ojoj!
Jeg har tenkt å begynne med dette til sommeren også. Nå som jeg har lappen og bil så er det lettere å komme seg rundt.

Hvor er det best å lete? Rundt gamle gårder eller bare tilfeldige jorder?
Og har du noengang funnet større sølvmynter, sånn type specier/kroner
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”