Afrikansk/Nigeriansk(?) kniv/machete. Samlerverdi?

Post Reply
TurboTussi
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2013 06:56
Location: Fjellhamar

Afrikansk/Nigeriansk(?) kniv/machete. Samlerverdi?

Post by TurboTussi »

Hei! Fikk en gave av en gambisk venn av meg, og han synes han husker den kom fra en fra Nigeria, en
Vet ikke hva som kvalifiseres som kniv , men pga utformingen så ligner den for mitt øye
mer på en slags machete. Den er buet, med dekor på bladet (noe som ligner om gull) i graveringene.
Etuiet er vakkert i mørk blå fløyel med beltefeste og dekorert i sølv (tror jeg). Påfugl og sommerfugl ++
Noen som kan si meg noe om denne? Historie og eller verdi?

På forhånd takk!
Attachments
Sommerfugl dekor hylster
Sommerfugl dekor hylster
image.jpg (647.07 KiB) Viewed 1908 times
Blad med dekor seendes ut som gull
Blad med dekor seendes ut som gull
image.jpg (870.67 KiB) Viewed 1908 times
Kniv og hylster
Kniv og hylster
image.jpg (648.61 KiB) Viewed 1908 times
Dekor tupp på hylster
Dekor tupp på hylster
image.jpg (639.34 KiB) Viewed 1908 times
TurboTussi
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2013 06:56
Location: Fjellhamar

Re: Afrikansk/Nigeriansk(?) kniv/machete. Samlerverdi?

Post by TurboTussi »

Sølvdekor langs hele siden
Sølvdekor langs hele siden
image.jpg (663.61 KiB) Viewed 1906 times
Skyte inn at håndtaket er av mørk elfenben . Legger ved flere bilder også :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Afrikansk/Nigeriansk(?) kniv/machete. Samlerverdi?

Post by Olav K »

Dette er en gurkhakniv, også kalt kukri. Opprinnelselandet er India/Nepal - men dette kan godt være en nigeriansk kopi. Det har vært ( og er?) standard håndvåpen for indiske leiesoldater("gurkhaer") i britisk tjeneste. Kniv var egentlig en slags alt-mulig-sak, god for kapping av brendsel, slakt og partering av lam og geiter - med fikk et rykte på seg som "terrorvåpen" - vel egnet for strupehugg.
I krigsfilmer som har gurkhaer med, vil du som regel se dem slipe eggen med flid og lidenskap.
Har i alle år vært en populær suvernir, men etter 2001 har de blitt vanskelige å få med i håndbagasjen.
I indisk Himalays/Nepal er en slik kniv noe en mann bærer fra tidlig ungdom til graven. Knivene finnes i enkle utgaver og i elaborerte utgaver. Siselering på bladet og intarsia på skaftet er vanlig på de litt finere utgavene - men alt annet en sjeldent. Googler du kukri/gurkhakniv finner du et rikt utvalg av bilder.
Verdi? aner ikke - men du vil vel finne slike i Army-shop'en i Storgata i Oslo for et par hundre kroner.
TurboTussi
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2013 06:56
Location: Fjellhamar

Re: Afrikansk/Nigeriansk(?) kniv/machete. Samlerverdi?

Post by TurboTussi »

Olav K wrote:Dette er en gurkhakniv, også kalt kukri. Opprinnelselandet er India/Nepal - men dette kan godt være en nigeriansk kopi. Det har vært ( og er?) standard håndvåpen for indiske leiesoldater("gurkhaer") i britisk tjeneste. Kniv var egentlig en slags alt-mulig-sak, god for kapping av brendsel, slakt og partering av lam og geiter - med fikk et rykte på seg som "terrorvåpen" - vel egnet for strupehugg.
I krigsfilmer som har gurkhaer med, vil du som regel se dem slipe eggen med flid og lidenskap.
Har i alle år vært en populær suvernir, men etter 2001 har de blitt vanskelige å få med i håndbagasjen.
I indisk Himalays/Nepal er en slik kniv noe en mann bærer fra tidlig ungdom til graven. Knivene finnes i enkle utgaver og i elaborerte utgaver. Siselering på bladet og intarsia på skaftet er vanlig på de litt finere utgavene - men alt annet en sjeldent. Googler du kukri/gurkhakniv finner du et rikt utvalg av bilder.
Verdi? aner ikke - men du vil vel finne slike i Army-shop'en i Storgata i Oslo for et par hundre kroner.
Du hadde helt rett! Googlet gurkha og fant en side med akkurat den jeg har :)
Er en nepalsk versjon, se bildet jeg fant.
Bedre enn Army shop i hvertfall ;)
Nepalsk gurkha
Nepalsk gurkha
image.jpg (91.75 KiB) Viewed 1857 times
Post Reply

Return to “Kniver og sverd”