Gammel kniv.

Post Reply
Oddingen
Posts: 37
Joined: 16 Jul 2014 21:43

Gammel kniv.

Post by Oddingen »

Denne kniven ble brukt i en slåsskamp på et marked der hallingdøler og guldbrandsdøler møttes på slutten av 1800-tallet.
I kampens hete gav lensmannen kniven til min oldefar. På bladet er det gravert Iisakki Pallari Rauhava.
En fin kniv med affeksjonsverdi men har den noen samlerverdi?
Attachments
18.07.jpg
18.07.jpg (58.02 KiB) Viewed 2380 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gammel kniv.

Post by Arve »

Verdien er der hvis du får noen til å tro på historien. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Oddingen
Posts: 37
Joined: 16 Jul 2014 21:43

Re: Gammel kniv.

Post by Oddingen »

Arve wrote:Verdien er der hvis du får noen til å tro på historien. :wink:
Ha ha....
Hadde ventet et litt mer seriøst svar enn det :roll:
Må kanskje skynde meg å selge den da før min gamle far går bort. Da er vi hvertfall to som har hørt historien fra den gamle rallaren.
Trodde den bare påvirket affeksjonsverdien jeg, ikke samlerverdien som var spørsmålet.
Samme det.... Kniven er ikke interessant som samlerobjekt uten en dukumentert historie altså??
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Gammel kniv.

Post by Askeladd »

Dette er en typisk finsk kniv og de produseres også i dag i mange forskjellige varianter.
Den desidert meste kjente produsenten i dag er Iisakki Järvenpää Oy.
Jeg samler finske kniver og kan være interessert i å kjøpe den. Vennligst send meg en pm eller e-post til tohoege@online.no
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Gammel kniv.

Post by Askeladd »

Jeg glemte å si at det også i dag graveres navn på produsent på knivbladet slik at din kniv har ganske sikkert produsentens navn på bladet og ikke den tidligere innehavers navn, vil jeg tro. Det "kryr" av slike kniver og flere ganger i året er denne typen til salgs på QXL og bruktmarkeder rundt om, så samlerverdien er ikke så stor. Imidlertid en fin kniv og med en interessant historie, selv om det høres litt merkelig ut at lensmannen ga bort kniven. Det ville nok ikke skjedd i dag :)
Post Reply

Return to “Kniver og sverd”