Eldre Ringnes glassflaske

Post Reply
Lorentzen
Posts: 3
Joined: 07 Feb 2013 11:40

Eldre Ringnes glassflaske

Post by Lorentzen »

Jeg har eldre Ringnes ølflaske i glass med innhold, og er interessert i historien bak denne og eventuell verdi.
Pent eksemplar, og innhold er uten grums.
Har blitt fortalt at denne type flasker kun ble solgt til sjøs, men vet ikke om dette stemmer.
Har forsøkt å ringe Ringnes Bryggerier, men de svarer dessverre ikke på slike henvendelser
Hadde vært artig om noen kunne fortelle meg litt mer om denne type flaske og dens verdi. Takknemlig for alle svar :)

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Eldre Ringnes glassflaske

Post by Arve »

Helt vanlig engangsflaske fra den tiden det ikke var tillatt å selge slike i Norge. Det må vel ha vært på 70- og /eller 80- tallet. Verdien er nok ikke særlig høy, innholdet har aldri vært særlig godt og har nok ikke blitt bedre med årene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Lorentzen
Posts: 3
Joined: 07 Feb 2013 11:40

Re: Eldre Ringnes glassflaske

Post by Lorentzen »

Takk for tilbakemeldingen
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Eldre Ringnes glassflaske

Post by kråketoppen »

Har kjøpt noen kasser med disse, ca 70-80 tallet igjenom venner som jobba på Nato Kolsås. Har ingen peil på verdi.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Eldre Ringnes glassflaske

Post by Olav K »

Alle svar ovenfor er riktige, men fellesnevneren er "eksport", altså ikke alkoholstyrken - men at de var beregnet for salg utenfor norsk tollområde. Foruten ordinært utland, var dette også skip, Svalbard - og NATO på Kolsås, hvor jeg selv hadde gleden av å kjøpe slike for kr. 1 pr. flaske. Glasset var lett og tynt, og en kasse med 24 stk lot seg lett bære som håndbagasje. Mens nordmenn på Kolsås foretrakk Carlsberg (det var liksom barskere) var amerikanerne Ringnes fans, og ryktet må ha spredd seg i slik grad at du på velassorterte supermarkeder i USA ofte kunne finne Ringnes pils. I et land hvor Budweisser (US) var bestselger, selvom det til sammeligning får Munkholm til å fremstå som "fyldig og smaksrikt" - er suksess'en for Ringnes pils forståelig.
Lorentzen
Posts: 3
Joined: 07 Feb 2013 11:40

Re: Eldre Ringnes glassflaske

Post by Lorentzen »

Takk for svar. Kjempeartig å høre litt av historien bak disse flaskene.
Da ser det ut til å stemme, det jeg hadde hørt... at de ikke var i salg her i Norge, og at de ble solgt til sjøs.
Post Reply

Return to “Øl- og mineralvannseffekter”