Isi-cola?

Post Reply
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Isi-cola?

Post by Becca »

Har en (tom)flaske med hvitt trykk "ISI COLA" - noen som kjenner til dette? Jeg syntes jeg kunne minnes noe slikt, men det eneste jeg finner på nett, er at denne ble produsert i 1957... Og da var knapt nok min mor født, så jeg husker neppe den... :lol:
Flasken er funnet under et dykk ved et nedlagt fergeleie (mange år siden det ble veiforbindelse med bro), og jeg må si trykket har holdt seg utrolig bra til å ha ligget på havets bunn i flere tiår...
Noen som kan hjelpe meg å datere denne sånn cirka? :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Isi-cola?

Post by Arve »

Slutten av femtitallet kan nok stemme. Jeg kan huske at den var noe tam i smaken og for søt. Intet stort savn at den forsvant fra markedet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ketilito
Posts: 1
Joined: 23 Jul 2013 09:23

Re: Isi-cola?

Post by Ketilito »

Det er kanskje litt sent å svare på denne, men jeg ville bare fortelle at det var flere mindre bryggerier og mellomstore mineralvannsfabrikker som tappet Isi-Cola, en cola som jeg, i motsetning til forrige skribent, synes var ganske god. Til og med Nora, som var den klart største mineralvannsfabrikken i Oslo på 50-tallet, tappet Isi-Cola en stund før de fikk lisens til å tappe Pepsi-Cola, og det var vel 1953-54, tror jeg. En bitteliten mineralvannsfabrikk som lå på Vestkanttorget i Oslo og het Lorentz, tappet Isi-Cola til tidlig på 60-tallet. Jeg tror Moss Bryggeri tappet Isi-Cola enda lengre. En annen norsk cola var Happy Cola. Den ble stort sett tappet av de aller minste mineralvannsfabrikkene. Det fantes en egen flaske for Happy Cola også. Den hadde horisontale ringer, omtrent som Michelin-mannen.
myeskaruhaforn
Posts: 3
Joined: 25 Jan 2014 20:50

Re: Isi-cola?

Post by myeskaruhaforn »

Jeg har 2-3 isicola flasker stående.
Hvor kan man prøve å få noe for dem?

Ser at det er flere varianter av disse flaskene, men jeg tror det er denne jeg har:
http://www.digitaltmuseum.no/things/fla ... =16&pos=11
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Isi-cola?

Post by tho »

myeskaruhaforn wrote:Jeg har 2-3 isicola flasker stående.
Hvor kan man prøve å få noe for dem?

Ser at det er flere varianter av disse flaskene, men jeg tror det er denne jeg har:
http://www.digitaltmuseum.no/things/fla ... =16&pos=11
Gamle flasker uten etikett er det veldig mye av. Man kan dykke eller grave
i jorda der folk har kastet avfallet sitt.
Om du får noe for dem spørs på hvor du har tenkt å selge flaskene.
Kanskje 10-20 kr på et marked, men på QXL vil kjøperne har tilsendt
flaskene, og det er dyr porto som overstiger flaskenes verdi.

Det må være helt spesielle ting ... dette er ikke det.
Leif Larsen
Posts: 5
Joined: 29 Jan 2020 11:58

Re: Isi-cola?

Post by Leif Larsen »

Becca wrote: 13 Mar 2012 23:01 Har en (tom)flaske med hvitt trykk "ISI COLA" - noen som kjenner til dette? Jeg syntes jeg kunne minnes noe slikt, men det eneste jeg finner på nett, er at denne ble produsert i 1957... Og da var knapt nok min mor født, så jeg husker neppe den... :lol:
Flasken er funnet under et dykk ved et nedlagt fergeleie (mange år siden det ble veiforbindelse med bro), og jeg må si trykket har holdt seg utrolig bra til å ha ligget på havets bunn i flere tiår...
Noen som kan hjelpe meg å datere denne sånn cirka? :)
Hei Becca! Er dette spørsmålet fremdeles aktuelt for deg å få løst?
Jeg har opplysninger rundt isi cola.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Isi-cola?

Post by Arve »

Leif Larsen wrote: 01 Sep 2020 13:16
Becca wrote: 13 Mar 2012 23:01 Har en (tom)flaske med hvitt trykk "ISI COLA" - noen som kjenner til dette? Jeg syntes jeg kunne minnes noe slikt, men det eneste jeg finner på nett, er at denne ble produsert i 1957... Og da var knapt nok min mor født, så jeg husker neppe den... :lol:
Flasken er funnet under et dykk ved et nedlagt fergeleie (mange år siden det ble veiforbindelse med bro), og jeg må si trykket har holdt seg utrolig bra til å ha ligget på havets bunn i flere tiår...
Noen som kan hjelpe meg å datere denne sånn cirka? :)
Hei Becca! Er dette spørsmålet fremdeles aktuelt for deg å få løst?
Jeg har opplysninger rundt isi cola.
Hvorfor kan du ikke legge ut de opplysningene du har til glede for alle? Det er det man pleier å gjøre på slike forum.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Øl- og mineralvannseffekter”