Selgere av Mynter

Numismatisk forum
Post Reply
ostepop
Posts: 9
Joined: 28 Mar 2013 11:34

Selgere av Mynter

Post by ostepop »

Min myntsamling har i lang tid ligget rolig , men vurderer og starte litt opp igjen..
Hvor er det best og handle..
Finn , Qxl ? Nå har vel portoen blitt vel dyr for og sende en og en mynt..
Hvilke av de store Mynthandlerne er dere best fornøyd med ?
Og er det noen som sender porto fritt for eksempel over en hvis grense ?
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Selgere av Mynter

Post by sundfar »

Det spørs hva du samler på.
Hvis du samler toppkvaliteter vil jeg kun anbefale de seriøse, etablerte mynthandlerne, og deres auksjoner. Dyrere ja, men du vet hva du får. Handler du på QXL i påståtte 0-kvaliteter, får du altfor ofte ikke bedre 0/01, det er min erfaring, selv om du kan gjøre et kupp i noen motsatte tilfeller.
Samler du årgangsmynt i "greie" kvaliteter, tror jeg det er hipp som happ. Utvalget på QXL er bra, Skanfil har mange auksjoner, og de ulike mynthandlerne har godt med mynter i sine nettbutikker.
Hvis du vet hva du søker, er det bare å bruke nettet og lete rundt til å se det du finner.
FINN vil jeg ikke anbefale, det som legges ut her er stort sett fra folk som ikke har peiling på verken mynter eller kvalitetrer, selv om det også her finnes unntak.

Prøv denne tråden: http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... der#p53423
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Selgere av Mynter

Post by Arve »

Hvor det er best å handle avhenger vel av hva du samler på. Vær litt mer konkret så er det lettere for oss å hjelpe deg.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
ostepop
Posts: 9
Joined: 28 Mar 2013 11:34

Re: Selgere av Mynter

Post by ostepop »

Jeg samler Norske mynter ,prøver og få en av hver . Ikke så nøye at det er perfekt kvalitet .
Vil helst ha minst middels/over middels kvalitet. Men det vil kanskje variere etter hvor gammel mynten er.
Er mynten fra 2000 tallet vil jeg selvfølgelig ha bedre kvalitet , men mynter fra 1800 tallet senker jeg kravene.
Er det mere du lurer på ?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Selgere av Mynter

Post by bengt »

Numisma og Bergen Mynt og Seddel er gode mynthandlere. Greit også å kjøpe fra qxl, men noen selger for dyrt der så lær deg litt om gradering først og kjøp etter bilder og ikke beskrivelser :-)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”