Oscar II i toppkvalitet

Numismatisk forum
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Trond i California »

Takk for fine svar heb, hertevig og Askeladd. Setter pris paa alle tilbakemeldingene...
Heb wrote: MS64? Hva er den kjøpt som? Og ikke minst hvor fikk du tak i denne mynten? Tar det ellers som en selvfølge at mynten ikke akkurat var/ble billig.
Mynten er ikke slabbet saa det er ikke lett aa vite hva den ville bli gradert til. Jeg kjoepte mynten paa Oestkysten, men selger hadde skaffet seg mynten I England for en tid tilbake. Prisen var meget god I forhold til katalogverdien :D :D
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Heb »

Trond i California wrote:Takk for fine svar heb, hertevig og Askeladd. Setter pris paa alle tilbakemeldingene...
Heb wrote: MS64? Hva er den kjøpt som? Og ikke minst hvor fikk du tak i denne mynten? Tar det ellers som en selvfølge at mynten ikke akkurat var/ble billig.
Mynten er ikke slabbet saa det er ikke lett aa vite hva den ville bli gradert til. Jeg kjoepte mynten paa Oestkysten, men selger hadde skaffet seg mynten I England for en tid tilbake. Prisen var meget god I forhold til katalogverdien :D :D

Hva mener du om kvalitet selv? MS??
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Trond i California »

Heb wrote:Hva mener du om kvalitet selv? MS??
Jeg har ikke nok innsikt I det amerikanske graderingsystemet til aa sette en kvalifisert MS grad. Kanskje et sted mellom MS-65 og MS-67? At mynten er I kvalitet 0 etter norsk gradering er tilstrekkelig for meg.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by jba »

Basert på bildene tipper jeg MS64 i alle beste fall MS65. Så høyt som MS66 eller 67 tror jeg ikke den er. Småhakkene forhindrer det.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Trond i California »

Takk igjen for alle kommentarene paa min 1 krone 1881 for en tid tilbake. Jeg tar sjansen paa aa legge ved bilde av min nye 1 krone 1897 I denne posten som dekker Oscar I toppkvalitet. Jeg kan ikke finne mye galt med denne mynten....
Attachments
1 KRONE 1897 RED 1000.jpg
1 KRONE 1897 RED 1000.jpg (221.22 KiB) Viewed 1490 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by karstkri »

Gratulerer Trond, det er den råeste Oscar kronen jeg har sett.Hvilken MS-grad står det på slaben ?
karstkri
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Trond i California »

Mange takk for tilbakemeldingen karstkri.

Mynten er slabbet som MS-64+
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Arve »

Jeg har sett flere eksempler på merkelig gradering av norsk mynt fra graderingsselskaper, men dette er vel heller en undergradering. Hvis jeg mot formodning noen gang skulle ønske meg en Oskar så må det bli noe som denne. Gratulerer.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oscar II i toppkvalitet

Post by Trond i California »

Mange takk...
Jeg har sett flere eksempler på merkelig gradering av norsk mynt fra graderingsselskaper, men dette er vel heller en undergradering.
Jeg er enig at denne er undervurdert. Vanligvis gaar det jo andre veien men naar det en sjelden dukker opp en undervurdert norsk slabbet mynt er det jo en mulighet til aa den til en grei pris siden amerikanere er saa voldsomt opptatt av MS systemet

Her er et annet bilde som kanskje er enda skarpere og I litt annet lys...
Attachments
1 Krone 1897 Red.jpg
1 Krone 1897 Red.jpg (185.78 KiB) Viewed 1386 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”