Hva ville du vært villig til å betale?

Numismatisk forum
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by kråkerøy »

Jeg har kanskje et litt rart syn på noe slikt.
Jeg ville betalt svært lite for en slik oversikt. Som katalogverk holder det med gode kataloger.
Jeg synes noe av sjarmen er å rote litt i gamle auksjonskataloger selv, og lage seg egne oversikter innenfor sine spesialfelt.
Selvfølgelig blir slike private oversikter sterkt mangelfulle, men kanskje gode nok.
Skulle noe slikt komme ut, og bli allment tilgjengelig, vil det nok drepe en del interesse rundt omkring.

Dersom alle vet at det er gjort 17 omsetninger av 12 spesifikke mynter av en variant, vil jo all spenning og mulighet for å gjøre et kupp (eller føle at man gjør det) bli borte.

Som bakgrunnsmateriale for de som skal lage kataloger/referanseverk er en slik oversikt nok mer aktuell, men regner med at de allerede har god oversikt på historiske omsetninger.

Jeg har selv regneark over noen hundre omsetninger av mynter innenfor ett av mine områder, og synes det er morsomt å vedlikeholde.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by ramazotti »

Ingenting ?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by ramazotti »

Som SV-mann forlanger du alt for mye,madsemann.
2-3 kronestykker i blikk,made in China bør rekke langt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by svessien »

AMO Berg wrote:For en spesialsamler kan det kanskje være interessant å kjøpe bare deler av en slik database. Hvis den viser detaljer som utbud av Schou-nummer fra bestemte valører og regenter. Jeg tror du kan være tjent med å stykke opp kaken.
Jeg er veldig enig. For min del hadde det vært lite aktuelt å kjøpe abonnement til flere tusen på en database som mesteparten av tiden ville vært irrelevant for meg. Det kunne vært mye mer aktuelt å få tilgang til områder, eller betale en sum mynt for mynt. Du kunne hatt en hjemmeside med søkefunksjon, og paypal-link med 20/50/100 kroner for opplysninger for det eksemplaret man er interessert i. Det hadde vært et supert verktøy.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by jornkris »

7-800 kr.
Selvfølgelig alt for lite i forhold til arbeidet som er nedlagt, men eldre omsetninger er mest relevant for de sjeldne dyre myntene jeg uansett ikke kjøper.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by KreativProgrammerer »

Jeg holder på å lage både forarbeidet og setter opp en slik database for tiden, så jeg kan være interessert i den.

Verdien av en slik database ligger derimot ikke i at den eksisterer på et XL ark, men hva man gjør med den og hvordan man gjør den tilgjengelig for allmennheten.
Ved å lage den om til en faktisk søkbar database er den mye mer verdt. Det er hva mitt system handler om. Ved å gjøre den tilgjengelig gjennom mitt system vil du fortsatt eie rettighetene til din database og få betalt deretter. Du vil få betalt i forhold til hvor mange % av databasen du har bidratt med. Jeg kommer ikke til å selge tilgang til databasen, men la det være et abonnement. Jeg har planer om å dele det opp i flere databaser, fordi ikke alle er interessert i tilgang til alt. På den måten kan man rette seg til både spesialsamlere og samlere på årgangsmynt.

Om du så ønsker å selge tilgang til databasen til andre så er det din egen sak, selv om jeg kanskje vil anbefale deg å gjøre det på en mest mulig professjonell måte.
Har man gitt en kopi til en person uten å skrive en NDA med vedkommende, har man i utgangspunktet gitt fra seg databasen. En del viktige regler å huske på her.

Mine kriterier for å bruke en slik database i mitt system er at den ikke er kopiert fra andres databaser, eks. MEMs årbøker o.l. Regner med at dette ikke er tilfellet her da.

Om du er interessert i å diskutere dette videre kan du ta kontakt med meg gjennom dette forumet på PM eller ringe meg på 46 47 20 74 ,hver dag mellom 10 - 23.
Last edited by KreativProgrammerer on 17 Jan 2014 23:41, edited 2 times in total.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by KreativProgrammerer »

Jeg vil bare nevne at jeg regner med at de 45000 databaseoppføringene er for mynter som er av en viss kvalitet/pris.
Det finnes mange fler auksjonssalg der ute.
Selv har jeg funnet i overkant av 2.000.000 auksjonssalg på norske mynter de siste 20 årene.
Jeg har ikke alle disse i min database, men jeg vet at de eksisterer der ute, og jobber med å få de inn.
De 45000 databaseoppføringene, som Madsemann viser til er derimot i en annen kategori. De er hentet inn for hånd, sannsynligvis fra alle slags kataloger auksjonsfirmaene gir ut og er derfor gjenstand for et omfattende arbeid og mye mer verdifulle.

I forhold vil jeg si at MEMs årbøker er gode, men de er kun årbøker. Å ha denne infoen i en søkbar database er noe helt annet. Da er det et værktøy, og et godt sådan.

Et XL ark er ikke en søkbar database, det er et regneark, men det kan gjøres om til en database med letthet.

Så vidt jeg vet er også MEMs årbøker lagret i et format, som er mulig å gjøre om til funksjonerende databaser, noe som gjør de enda mer interessante fordi MEM er den mest profesjonelle innenfor dette vi noen gang har hatt i Norden, etter min mening.
Last edited by KreativProgrammerer on 17 Jan 2014 23:54, edited 1 time in total.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by ramazotti »

Mitt samlerområde er så lite at jeg ikke er villig til å betale noe som helst for tidligere omsetninger.
Jeg har forholdsvis god oversikt i mitt eget hode over hva som er aktuelt.

En konge,en valør.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by KreativProgrammerer »

Det var andre gang du skrev at du ikke vil betale for det ramazotti :)

Forstår godt at det ikke er særlig vits for deg å betale for noe du ikke trenger, men jeg tror ikke Madsemann tenkte på de av oss som ikke trenger det, da han skrev sitt innlegg.

Jeg ser for meg at de som idag kjøper de årlige katalogene som kommer ut, heller ville betalt for noe som er basert på virkeligheten og ikke kommer fra folk som mer eller mindre har en egeninteresse i å gi ut kataloger med priser som ikke er basert på reelle markedspriser.

Ja, det er mulig at det slemt sagt, men etter å ha studert 43 år med katalogutgivelser mener jeg selv å ha en viss oversikt over hvordan det ligger an med sannhetsgehalten i disse katalogene :)
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by ramazotti »

Markedet er lite.Ingenting..
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by samler607 »

Er dette noe du kommer til å publisere på excel?
Eller noe du tenker å offentlig gjøre, via salg eller mer info om hva du tenker å gjøre madsemann?
User avatar
Kristiansand
Posts: 392
Joined: 16 Jan 2009 16:31
Location: Søgne

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Kristiansand »

Tall ut av luften, kanskje en plass mellom 500-1000,-

Jeg mener som sikkert mange andre, at interessen og antall samlere vil øke om det var tilgjengelig oppdatert katalogverk på dette feltet også.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by vivavegas »

De blir litt for luftig når det i det ene øyeblikk snakkes om 45.000 omsetninger, og det neste øyeblikk snakkes om 2 millioner omsetninger.
Da trur jeg de fleste må ha litt mer konkret informasjon før de kan uttale seg om hvor mye de er villig til å betale.

I tillegg er jo mye relativt lett tilgjengelig. Jeg har f.eks. lagt en egen PDF-katalog for OMH 50-68 og kan altså søke opp f.eks. 2 øre 1968 relativt enkelt og så finne resultatet også relativt enkelt.
Skanfil har muligheter til og få opp historiske resultater, selv om det vel ikke er like enkelt og få opp bare 2 øre 1968. Auction har jo 12-årig historikk.

Det er vel relativt få som bryr seg så veldig mye om historiske priser.

Nå samler ikke jeg så aktivt, men jeg er allikevel en som følger med og er genuint interessert i mynter slik at min betalingsvillighet for dette er ikke mer enn det jeg må betale for andre myntkataloger. F.eks. Sieg som koster kr. 375. Jeg vil tru jeg er mer representativ for de "store masser" enn mange andre genuint myntinteresserte her på forumet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Olav K »

Jeg vil peke tilbake på det jeg skrev helt i begynnelsen av tråden: Hvem er målgruppen?
Men Vivavegas peker på noe viktig - det er en del tilgjengelig informasjon i bokform. Han nevner Sieg, og for tiden etter 1814 har vi "Norges Mynter" og Handlerkatalogen, som kan interpoleres - og - glem prisantydning for svake kvaliteter (med unntak for enkelte årganger, som 2 kr. 1885 og 1887) - og - husk at prisene er over disk fra mynthandler, dvs. med innbakt avanse som skal dekke fortjeneste og butikk/lagerhold.
Husk også at enhver katalog, og mulige "altomfattende" databaser - kun er basert på konserveringsgrad ( og, rimelig mangelfri mynt - uten riper, hakk o.l.) - men ingen referanse til "eye appeal". Er du ute etter en spesiell mynt, og vet at det går år og dag mellom hver gang den dukker opp - er det selvfølgelig greitt å vite at den ble omsatt for kr. 58.000 pluss salær i 1998. Er du i den ligaen betaler du det du selv har bestemt, et være seg 200- eller 250.000. For de som er ute etter en parykkskilling fra tidlig 1700-tall er det greitt å vite i hvilket område du kan forvente prisen havner, og selv bestemme om du vil være med om det butter mot hva du har som grense. Ligger Sieg på 2.500 byr du over om du liker dette eksemplaret, men hopper av når det passerer 8.000 - eller før. Du vet at det er endel andre derute. Du kan vente.
Mitt poeng er vel at eksakte auksjonsresultater er vel og bra, handlerstatistikk kan kan gi enda mer eksakte indikasjoner - til syvende og sist er det et spørsmål om hva kjøpere er villige til å betale. Ingen kan lage databser over kjøperpsykologi.
Nå har vel nettgenerasjonen aversjon mot trykksaker, og det kan bety at noen er villig til å betale noen hundre kroner for å få tilgang til et nettside som stadig oppdateres ( kataloger er jo foreldet den dagen de kommer ut) - så lenge det ikke er veldig meget dyrere enn trykksakene.
Big business blir set ikke, men om en (eller flere) samlere står bak kan kanskje sluttprovenyet blir tilstrekkelig til å kjøpe en fin mynt. Har man i tillegg hatt det moro og lært en masse underveis - så er det nok likevel verd det - lykke til ( skal se dere får gratis omtale i NNT om det blir en realitet - det vil jo være en nyhet)!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Kan si litt mer.
I XL arket er Norske mynter, preget i Norge fra år 995 til og med 1813.
Jeg har registrert mynter solgt på offentlig auksjon fra ca 1930 til i dag på det skandinaviske markedet.
Jeg har registrert følgende auksjonshus (noen av auksjonshusene er ikke helt komplette, men nært.

Norske, stort sett alt unntatt Skanfil, kan nevne litt uvanlige som Bodø mynthandel, Anders Madsen samlingen, Omh privat og B auksjoner, myntgalleriet, mynthuset, gull og sølv og Vest auksjon.
Danske. ABR, THA, Kunsthallen, IK, Hornung, Numismatisk Orden, Ædelmetallbørsen, Argus, Nordjylland auksjon, Nellemann & Thomsen, E. B Muller
Svenske: Antikøren, Hirch, Aurum, Stokholm Auksjonsverk, Wallin og Bakos, Svea, S & M myntauksjoner (Du som drev med auksjoner Kjetil? :P) Ahlstrøm,

I tillegg komer det andre små auksjoner og antikvariske.
Etterhvert er planen å legge inn NNF og Dnf`s auksjoner.

Dett er egentlig lagd for eget bruk, men det er litt synd at ikke alle kan bruke det. Mest for å finne priser, men det er en grei pekepinn på hvor vanlig eller uvanlig en mynt er. Har stykket opp rotelotter også, så de vanlige myntene er med de også.

Kan ta en mynt jeg selv kjøpte nylig som eksempel. 1/3 Specie 1799. Der fant jeg på 2 sekund 47 omsetninger (antikvariske ikke medregnet) der 1798 har jeg 84 omsetniger. På Omg 3 ble 1799 solgt for 2000 i kv 1. på Omh 62 ble 1798 i samme kv solgt for 1600. Da synes jeg at han på Omg gjorde ett bedre kjøp enn det tilfellet var på Omh 62.

Dette brukte jeg under 2 minutt på å finne ut, slik at jeg kan gjøre meg opp en "educated guess"
Skulle du brukt MEM`s årbøker, bruker du langt mer tid, og til 1000 kr stk per dobbeltårgang, og kun fra 1993 tilgjengelig, en dårligere og dyrere gjetting.

Mem tar nok sin database med seg i graven, det vil ikke jeg.

Men etter å ha brukt flere 100 tusen på kataloger, samt ett halvt årsverk på å pønsje, så har jeg lyst til å ha noe igjen for investeringen. da enten ved å gjøre gode kjøp, eller selge kunnskapen/databasen videre.

Kan nevne at jeg kjøpte en mynt på Omg 3 til utrop, som etter all sannsynlighet er Unik i privat eie. I det minste ingen offentlige omsetninger på auksjon av den de siste 100 år.
Der var det greit å ha XL arket.

Men igjen, jeg vet ikke om det blir gjort noe mer med salg av denne databasen. Jeg har hatt med meg 2 andre på laget, men har i all hovedsak tatt mesteparten selv (40000 av de 45000 omsetningene) Men uten de 2 andre, hadde jeg aldri startet med dette.

Når det kommer til 2000000 omsetninger de siste 40 årene, så er nok det medregnet privatsalg og qxl, auction og salg over disk vil jeg anta. For jeg har relativt komplett samling av kataloger fra skandinaviske auksjonshus fra 1935 til i dag. Og det er kun Skanfil jeg enda ikke har registrert.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”