Hva ville du vært villig til å betale?

Numismatisk forum
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Dersom du kunne kjøpt en XL database med 45000, førtifemtusen, omsetninger av Norske mynter fra 995-1814 omsatt på offentlige auksjoner i skandinavia de siste 80 år, hva ville du vært villig til å betale for noe slik?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Kjetil Kvist »

Feil ende å begynne i. Spørsmålet må begynne med hvor mange tilganger som skal selges.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Kjetil Kvist wrote:Feil ende å begynne i. Spørsmålet må begynne med hvor mange tilganger som skal selges.
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Antallet er ubegrenset. Men hvis den eventuelt hadde blitt solgt, så blir det til så mange som mulig, for en lavest mulig pris. Problemet er at det ikke er alt for mange samlere.

For å ta et eksempel. Si at 10 stk ville hatt det. Da hadde det blitt 10 kr pr person. Hvis 100 vil ha det, blir det 1 krone.

Jeg vet ikke hvor mange som ville vært interesserte, ei heller hva som er "smertegrensen" for hva folk mener det er verdt
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Olav K »

Spennende spørsmål madsemann, men jeg er redd svaret er avhengig av hvem du spør - og hva de skal bruke det det til.

Det er vel bare forskere som er direkte interessert i å gå 80-år tilbake i tid, og de færreste av disse har store midler å rutte med. En ren studie av norsk mynt er antagelig av mindre interesse, forskeren vil ha komparative tall: prisutviklingen på antikk mynt, og på "sammenlignbare" land, f.eks. Sverige og Danmark, gjennom samme tidsperiode - så han må i budsjettet regne inn kostnadene for tilsvarende oversikter. Det levner enda mindre for kjøp av en ren norsk database. Antaglelig vil forskeren nøye seg må å plukke ut noen representative mynter fra de områder han vil sammenligne, se om han kunne få låne/få se kataloger fra museer/handlere/samlere som har slike. Selv med en slik forenklet metode vil han nok komme til følgende resultat: Indeksregulert har antikke mynter holdt seg i pris, men høykvaliteter har økt. Dansk og svensk mynt har falt i pris, men svært høye kvaliteter har holdt seg. Norsk mynt var billig til rundt 1990-tallet, har deretter steget før en utflating for andre enn superkvaliteter etter 2010. (Alt korrigert for indeks).
Kortversjon:Forskeren er ikke villig til å betale meget.

Spekulasjonsamleren (han som vil tjene penger på mynten, som han har i bankboks inntil han selger). Han er interessert i de siste 5 (kanskje 10?) år. Han vil kjøre tallene inn i sitt eget regneprogram for å se trender. Men han vil ha mer info enn rene auksjonsdata. Butikksalg er én ting, men han skal for dyrere ting (det billige interesserer ham ikke) ha mer data: ligningstall på kjøperne vil hjelpe, men helst sosiopolitiske data: hva slags mennesker kjøper de dyre myntene? Nerder? Menn som kjøper nye Gucci-sko hvert år, eller menn som kjøper like dyre Alden-sko fordi de varer i 40 år (må omsåles hvert tiende)?
Får han den informasjonen han trenger vil han betale, men prutte på hver "mangel" databasen etter hans mening har, herunder 70-år irrelevans.
Kortversjon: Investorsamleren vil kunne betale noe (20.000?) hvis han finner informasjon relevant, ellers ned mot 0.

Samleren som er interessert i mynt: Han vil ikke betale overpris og vil gjerne ha bakgrunn for å avgjøre hvor øvre grense for egen betalingsvilje går. (Evt. hva han kan kreve for egen mynt ved salg). Men heller ikke han er villig til å betale for 80 år gamle data, han vil vite nåverdien. Om en mynt ikke er omsatt siden 1980 og da gikk for 20.000, vil han kunne gjette at den er veldig mye dyrere i dag, men om den skal koste 200.000 eller 400.000 kan han ikke lese av din database. Denne samleren er i målgruppen for MEMs årbok, prisen er vel 800 for denne (mer nå?) - og denne samleren vil vel neppe betale mer for å få historiske data med liten relevans for dagens markedsverdi.
Kortversjon: Den ivrige, seriøse, samler vil betale det samme som han vil betale for MEMs årbok.

Mynthandlere/auksjonshus: De har egne databaser og vil vel bare betle mer om denne gir mer informasjon. det jeg vil tro de er mer interessert i enn historiske priser, er proveniens: hvem solgte/kjøpte bestemte mynter. Har din database slik informasjon, kan interessen være der: hvilken pris som vil betales har jeg ingen mening om. Sven Aagaards bok om Frederik IIIs mynter til ca kr. 400 gir jo en indikasjon.
Kortversjon: Fra noe til null, avhengig av egen informasjonsbase.

Nå har vi ingen oppdatert katalog for tidsepoken. Sømods bok (som jeg venter i posten) vil jeg tro er uten prisangivelser, og om din database kombinert med denne kan gi den en katalogfunksjon er det mulig at noen (mange?) vil legge kr. 400 til i potten. Men mye vil vel avhenge av databasens søkbarhet, her må man rimelig lett kunne lete seg frem mellom varianter og grader.
Som sagt innledningsvis er svaret avhengig av brukers behov. Prøver du å treffe alle hjemme, kan det være at du bommer på alle, med mindre prisen er så lav at ingen lar seg skremme: 4 pils eller to pakker røyk vil de fleste spandere - selv med moderat nytteverdi.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Kjetil Kvist »

Madsemann, dersom antallet er ubegrenset, så er det ikke et spørsmål om hvor mye hver enkelt er villig til å legge på bordet, da er det et spørsmål om hvor mye som forlanges.

En samler som får unik tilgang, og som med sikkerhet vet at ingen andre får tilgang, så kan hvilkensomhelst pris være aktuell - da handler det om å finne den rette kjøperen. Dersom to får tilgang, så blir prisen lavere, fordi det er to konkurrenter i markedet som får lik informasjon. Er antallet tilganger ubegrenset, så snakker vi om peanøtter. Da er det mer aktuelt å legge den på nett og ta penger for abonnement og sikre oppdateringer. Da tar de store databasene rundt 3-4000 kroner for ett års abonnement, og det kan lønne seg for en handler eller storsamler.

Problemet blir å sikre seg at informasjonen man kjøper er ekte, komplett, eller at den ikke er manipulert på noen måte for å "ta avskrivere." Det krever nok litt mer enn at en mann sitter å skriver databasen ut fra eget bibliotek.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Gode poeng Olav.
Eneste er at med oversikt som går over en såpass lang tidsperiode, vil man få en bedre oversikt over sjeldenhet, enn ved de siste 10 år.
I XL er søkbarheten langt bedre enn noe annet oppslagsverk. Der kan man søke på regent, valør, årstall, NM, Schou, kv pris.

Men dine vurderinger av summer tror jeg ikke er så langt fra sannheten.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Olav K »

MEM har nettopp sendt meg en mail: Hva vil du helst kjøpe: en datbase på 70.000 omsetninger satt opp av MEM, eller på 45.000 laget av Madsemann?
Her får du konkurranse madsemann! Men jeg går å legger meg: God kveld til alle!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Kjetil Kvist »

Olav K wrote:MEM har nettopp sendt meg en mail: Hva vil du helst kjøpe: en datbase på 70.000 omsetninger satt opp av MEM, eller på 45.000 laget av Madsemann?
Her får du konkurranse madsemann! Men jeg går å legger meg: God kveld til alle!
Haha ... Ventet på den. :lol:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Mem glemmer å fortelle at han nok er 3-5 ganger dyrere :-) Og at han har 25K flere mynter, er da han har med en hel del minnemynter og slik ræl i sin database :-)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by madsemann »

Kan trøste MEM med at jeg kun er ute etter å se om folk ser verdien av en slik database. Jeg tror du må være ypperstenørd som meg for å se verdien av det :-)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Myge »

En del tusenlapper bør det koste. Jeg har sett oppsettet, og det er ganske imponerende, utfra måten man kan filtrere, og hvor omfattende basen er. Men spørsmålet blir som du sier, hvor går smertegrensen for en samler? Så har man problemet med piratkopiering. Noen aktører har f.eks. solgt regneark med oversikter i Excel på qxl tidligere, selv om forfatteren var en annen. Er nok en av årsakene til at Morten kun utgir dette i bokform.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by AMO Berg »

For en spesialsamler kan det kanskje være interessant å kjøpe bare deler av en slik database. Hvis den viser detaljer som utbud av Schou-nummer fra bestemte valører og regenter. Jeg tror du kan være tjent med å stykke opp kaken.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Medicoin »

Muligens er det best å tilgjengeliggjøre på web og ta en lav abonnentsum (og andre flotte verktøy) slik at folk føler det er verdt det og ikke bryr seg med piratkopiering etc.. Og da tilby oppdateringer til basen inkudert.
Jeg har vel smått vurdert dette selv en gang eller to men gidder ikke samle inn all data... Tekniske kunnskaper og gjennomføringsevne har jeg nok av.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by bengt »

Myge wrote:Så har man problemet med piratkopiering. Noen aktører har f.eks. solgt regneark med oversikter i Excel på qxl tidligere, selv om forfatteren var en annen. Er nok en av årsakene til at Morten kun utgir dette i bokform.
Også fortrykksarkene som jeg la ut her på forumet gratis har blitt piratkopiert og solgt på qxl... :-)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva ville du vært villig til å betale?

Post by Kjetil Kvist »

Fortell litt mer om det du har jobbet med, da. Det er et marked for dette, men du må ta hensyn til både pris og piratkopiering. Har du med resltater fra nettauksjoner? Tar du med omsetninger av årgangsmynter i toppkvaliteter?

Greit nok at en kranglevoren danske vil si at han har oversikt over flere mynter, men han utelater jo en del viktige auksjoner også (med mindre det fører til at han kan kverulere på ett eller annet og slå seg på brystet.) fint om du sier noen ord om nytte og omfang. Lettere å sette en pris da.

Piratkopiering klarer du ikke å unngå, men du kan gjøre noe for å begrense omfanget.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”