MEM's 2014 databaseårbøker

Numismatisk forum
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

MEM's 2014 databaseårbøker

Post by AMO Berg »

MEM's database-myntprisårbøker 2014 går snart i trykken, så de interesserte kan bestille fra Morten nå. Morten har sendt meg en beskrivelse av bøkene som jeg legger ut her

De 4 nye 2014-database-årbøger inkluderer de 2 seneste års (2012+2013) møntomsætninger på mere end 40 offentlige auktioner i hele Skandinavien.
5.000 + 4.000 + 7.000 + 4.000 auktionspriser på danske, norske, svenske og finske mønter.
Kun korrekturlæsningen mangler på nuværende tidspunkt - planlagt trykketidspunkt: omkring maj 2014 (eller evt. før).

Se bøgerne her: http://numisbooks.dk/info/demodatabankSCANDcatlist.htm

Forudbetalte ordrer modtages nu fra interessenter - - få bogen leveret direkte på udgivelsesdagen.

Der medtages auktionsomsætninger fra bl.a.: Thomas Høiland Auktioner A/S, Bruun Rasmussen Kunstauktioner I/S, I. K. Mønter, Storauktion.dk, Oslo Mynthandel A/S, Oslo Myntgalleri A/S, Numisma Mynthandel, F.C. Moldenhauer AS, Kjell Germeten A/S, Holmasto, Myntauktioner i Sverige, Frimärkshuset Skandinavisk Filateli AB, Myntkompaniet (AB Philea), Pegasus Auctions AB, Skånes Auktionsverk, Künker, Dix Noonan & Webb samt udvalgte objekter fra Skanfil Auksjoner AS (500 lots).

Hammerslagspriser fra 40+ offentlige auktioner anført i 4 valutaer: DKK + NOK + SEK + EUR

Med reference numre til de anerkendte referenceværker Galster + Hede + Schou + UBJ + NM + Sieg + Rønning + Skaare + SM + SB + SMF + Den svenska Mynthistorien.

Demo fra databankerne:

http://numisbooks.dk/info/demodatabankNO.htm

og http://numisbooks.dk/info/demodatabankDK.htm

og http://numisbooks.dk/info/demodatabankSE.htm

og http://numisbooks.dk/info/demodatabankMED.htm

Diverse anden litteratur (antikvarisk) – cirka 800 titler:

http://numisbooks.dk/info/antikvarisktilsalgUS.htm


Anmeldelser af tidligere årbogs-udgaver:
http://numisbooks.dk/info/gladsaxegymna ... htm#anm115
og en anmeldelse fra Oslo Mynthandels websider skrevet af Georg Klammt: http://numisbooks.dk/info/gladsaxegymna ... htm#anm243


Kun forudbestilte og forudbetalte ordrer modtages.

Alle årbogs-eksemplarer navngives individuelt med køberens navn.

Den nyligt udgivne bog "Katalog over MEMs dansk-norske-svenske numismatiske privatbibliotek 1615-2013", Kbh. 2014, ca. 760 A4 sider, 13.000 referencenos., vægt 2 kilogram, kan ligeledes fås, se:

http://numisbooks.dk/info/demodatabankC ... 5-2013.htm


Interesserede blandt læserne af Samlerforum.no kan henvende sig til redaktøren via mail-adressen mem@image.dk eller alternativt grelbers.forlag@jubii.dk


På Samlerforum.no er Myntpris-Årbøkene blevet drøftet i flere tråde:
viewtopic.php?f=46&t=4781
viewtopic.php?f=33&t=4819
viewtopic.php?f=6&t=3233
viewtopic.php?f=21&t=3696
viewtopic.php?f=6&t=3693&start=0

viewtopic.php?f=6&t=8485&p=82673
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by hertervig »

Hva koster disse katalogene?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

Kan man stole på at informasjonen i bøkene er korrelt, uten feller for å avsløre avskrivere og komplette?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Nå har vel endel medlemmer her inne blitt informert om at bøkene skal selges under "Microsoft-modellen" - dvs. du får ikke eiendomsrett til boken eller dens innhold, kun en bruksrett. Hva bruksretten innebærer er jeg noe usikker på. Du kan bruke informasjonen som beslutningsgrunnlag for kjøp av en mynt tilsvarende en som er listet i boken, og jeg vil tro at om jeg i en diskusjon på forumet skulle skrive at "denne mynten er omsatt for kr. x ifølge MEMs årbok", så er det innefor sitatretten. Om jeg som handler siterer fra boken i annonse eller katalog, ville jeg også tro at det var innefor sitatretten, men det er mulig en oppfattning som MEM ikke deler.
Om MEM holder på "Microsoftmodellen" fortsatt fremgår det ikke av det AMO har videreformidlet - men én konsekvens er i tilfelle at du ikke skal ha lov til å selge eller på annen måte overdra boken.
Prisen blir vel først fastsatt når han vet hvor mange som skal trykkes, men det vil vel være i området DKK 1.000 for én bok - men det ville jo være en idé om MEM, som er en flittig leser av denne siden, selv konkretiserte såvel priser som betingelser forøvrig.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

MEM skjønner ikke sitatretten. Han tror han har opphavsrett på enhver setning som går omtrent slik: "Denne mynten er kjent i 10 eksemplarer." Han skjønner heller ikke at vitenskapelige resultater ikke er omfattet av opphavsretten.

Og at dette skal være Microsoftmodellen er bare villedende. Microsoft beslaglegger ikke gamle pc'r når de har oppgradert programvaren, ei heller krever de inn laptop'er fra dødsbo.

Noe jeg forstår MEM akter å gjøre. Eller i alle fall skremme arvingene med mulig rettssak om de ikke tilbakeleverer bøker MEM oppfatter som sine.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by ramazotti »

Kjetil Kvist wrote:MEM skjønner ikke sitatretten. Han tror han har opphavsrett på enhver setning som går omtrent slik: "Denne mynten er kjent i 10 eksemplarer." Han skjønner heller ikke at vitenskapelige resultater ikke er omfattet av opphavsretten.

Og at dette skal være Microsoftmodellen er bare villedende. Microsoft beslaglegger ikke gamle pc'r når de har oppgradert programvaren, ei heller krever de inn laptop'er fra dødsbo.

Noe jeg forstår MEM akter å gjøre. Eller i alle fall skremme arvingene med mulig rettssak om de ikke tilbakeleverer bøker MEM oppfatter som sine.
En god latter forlenger livet,gjør den ikke ?
Det er så langt mellom "Denne mynten kjennes i 10 eksemplarer" for min del at behovet er
marginalt,og når jeg lurer på noe spør jeg Madsemann. Der kommer svarene som skutt ut av en kanon !
Ikke stikker han av gårde med pc`n heller.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Arve »

Hvis det Kjetil sier er korrekt, og det er det ingen grunn til å tvile på, så er det meningsløst å ha noe med denne mannen og hans forretningsmodell å gjøre. Greit nok for meg som ikke er interessert i innholdet i disse oversiktene, men absolutt noe en bør kreve svar på hvis en har tenkt å kjøpe noe fra denne mannen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by hertervig »

Synd, for konseptet med slike auksjonsoversikter er god, den. Men når egoet til utgiveren er såpass spesielt, så får man den effekten at kundene riktig nok løper..., men i gal retning, og de kjøper ikke stort.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by jornkris »

Jeg har kjøpt de to siste databaseårbøkene hans, de er glimrende verktøy.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe denne også, men tolket salgseposten han som at det ville koste 1500 dkk for årets.
At han tar antall timer det tar å lage den og deler på antall solgte, med en timespris på 500 kroner timen og antydning om det blir 3 timer per stykk.
3 x 500 dkk = 1500 dkk + frakt.

Mulig jeg misforstod. Tenkte det var for dyrt, jeg har jo et egent system for føring av tidligere priser også.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Prisen var kanskje grei nok hvis jeg så nytteverdien like stor eller større (er du i markedet for sjeldne specier er den kanskje det). Men betingelsene ellers...I neste avsnitt refereres lett fornorsket betingelsene for vedkommende verk (her kalt "Boken" istedet for full tittel på den enkelte bok). Du får ditt navn trykket på hver side av "Boken", noe som ikke skal skape tvil om det er utferdiget til deg (i MEMs eksempel John Smith). Her betingelsene:

"Boken" er levert kun til internt, "hemmelig" og privat bruk for John Smith. Denne bok er levert på betingelsele av at den IKKE kan kopieres ("skrives av"), digitaliseres, utlånes, selges, overdras, stilles til rådighet for eller viderbringes til andre, eller offentliggjøres, hverken helt eller i utdrag - uten forhånds-special-avtale.
Avtalt konsekvens: Senest ved den originale erhververs dødsfall skal "Boken" tilbakeleveres MEM. Andre har ingen rett til besittelse av "Boken".
"Boken",copyright MEM.

Jeg vil aldri betale hverken kr. 1.500 eller 1.000 for en bok på slike betingelser. Bøkene er innsamling av ellers offentlig tilgjengelige data,og - ja - det ligger et betydelig arbeid bak, som jeg ( om det dreiet seg om mitt samlerområde) kan være villig til å betale for - men da under forutsetning art jeg kan bruke de kjøpte data som jeg vil. Henter jeg det direkte fra boken og offentliggjør det skylder jeg nok en kildehenvisning. Jeg vil endog se slik henvisning som en sikring: "I følge MEMs årbok 2012 er denne mynt omsatt 4 ganger siden 1976". da har jeg fritatt meg selv for avsvaret ved at det kanskje har vært 7 omsetninger.
Min hovedinteresse er antikk mynt. Her er det en rekke databaser tilgjengelige, noen gratis - noen mot betaling (men da i et helt annet leie enn MEMs bøker) - jeg betalte vel sist ca. euro 8 -åtte, for tilgang til 45.000 resultater fra europeiske auksjonener (Artemide). Kjøper du CNGs "Handbooks of greek Coins" får du tilgang til en database for de bøkene du har (du må kjenne myntens nummer i boken, og den koster $ 65) og jeg har selv sett at prisen er korrigert dagen etter at et salg faktisk har skjedd. Om jeg er mynthandler Hansen er der intet som hindrer meg i å søke informasjon fra disse kildene for å estimere utsalgspris eller antyde sjeldenhet, jeg ville nok i Hansens sted angitt kilde - men igjen for egensikring. Jeg har en mynt som Sear angir som unik, mens CNGs håndbok har den som RR - selv har jeg ingen aning og skal jeg si noe må jeg vise til hvor jeg har det fra. Et poeng er at disse databasene oppdateres, MEMs bøker er "foreldet" den dagen de kommer ut, nyere omsetninger er ikke med.
Noen av medlemmene her samler kataloger ( og med dem resultatlister). Når de melder at mynt NM. x er kjent i N eksemplarer og omsatt på auksjon A i 1956, og B i 1972 og senest på B nr 67 i 2010 - så siterer de ikke MEM, men refererer offentlig tilgjengelige fakta.
Slik jeg forstår MEM er han forbitret over at annenhåndverdien av bøker kan stige uten at det kommer forfatteren tilgode, man har ingen "life-time-royalty". Jeg har en forståelse for det, for musikk har du "Tonosystemet" som sikrer royalties for gjenbruk. Vi har et litt mindre presist system for bildende kunst. Annenhåndsomsetningen av bøker er nok mindre håndterlig, 90% på loppis? Særskatt på antikvariater? Jeg har lastet ned Platon og Cæsar på min iPad, skylder jeg arvingene noe?
Mitt syn er muligvis preget av min yrkesbakgrunn. Som advokat i retten skal du ikke bare overbevise dommeren om hva som er riktig faktum, men også hva som er riktig jus anvendt på dette faktum. Da siterer du ikke bare lov og rettsavgjørelser, men også hva andre måtte ha skrevet om det aktuelle tema, og du siterer glatt uten frykt for at forfatterne vil rettsforfølge deg. Jeg har selv skrevet artikler, og synes det er hyggelig å høre at de er sitert - enda hyggeligere om domstolen har vektlagt det jeg har skrevet. Men jeg sender ikke regning.
Hvis jeg trodde jeg hadde et faktisk monopol på faktainnsamling og ville tjene penger på det - måtte jeg avstå fra å publisere. Istedet måtte jeg reklamere med at jeg vet det ingen andre vet: og var tilgjengelig for konsultasjon mot honorar.
Men, som jeg underveis har sagt til MEM - du er velkommen til å forsøke, men jeg tror ikke på prosjektet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Kjetil Kvist »

Ja, Olav, og så er det en ting til: Med dette såkalte Microsoftmodellen, så forsøker også MEM å unndra seg offentlig kritikk av sitt arbeid. Den diskursen som er helt normalt i enhver annen sammenheng forsøker MEM å sette en stopper for. Det betyr at kjøpere av boken faktisk ikke vil kunne sjekke om deres eksemplar er etterettelig - altså at MEM ikke har lagt inn falske data, forvridde opplysninger eller annet for å kunne identifisere hvem som har "lekket" opplysninger. Her ligger det en problemstilling jeg tror samlere bør tenke over.

Nå kommer jeg aldri til å godta MEMs betingelser, og vil ikke engang vurdere å gjøre noe lignende for egne utgivelser - selv om MEM har oppfordret til det.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by bengt »

Olav K wrote:Men betingelsene ellers...I neste avsnitt refereres lett fornorsket betingelsene for vedkommende verk (her kalt "Boken" istedet for full tittel på den enkelte bok). Du får ditt navn trykket på hver side av "Boken", noe som ikke skal skape tvil om det er utferdiget til deg (i MEMs eksempel John Smith). Her betingelsene:

"Boken" er levert kun til internt, "hemmelig" og privat bruk for John Smith. Denne bok er levert på betingelsele av at den IKKE kan kopieres ("skrives av"), digitaliseres, utlånes, selges, overdras, stilles til rådighet for eller viderbringes til andre, eller offentliggjøres, hverken helt eller i utdrag - uten forhånds-special-avtale.
Avtalt konsekvens: Senest ved den originale erhververs dødsfall skal "Boken" tilbakeleveres MEM. Andre har ingen rett til besittelse av "Boken".
"Boken",copyright MEM
Jeg finner ikke disse betingelsene noe sted, selv om jeg også antar det ref mailen MEM sendte ut etter Skanfil sin auksjon... Hvor fant du dem?

MEM: Vet at du leser aktivt på dette forumet. Som du vet har jeg alle de norske bøkene fra og med bind 1, men du mister meg som fast kunde hvis dette medfører riktighet... At jeg eller mine arvinger ikke skal kunne lovlig selge min litteratur når min samling selges finner jeg meg ikke i...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by Olav K »

Du finner det i link i AMOs første innlegg, gå 10 cm. ned på siden hvor du finner eksempel:
http://numisbooks.dk/info/demodatabankNO.htm
Her bruke MEM "Analysen" hvor jeg i mitt eksempel bruk "boken". Gå til AMOs link, jeg har som vanlig tastet feil ett eller annet sted.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by vemod »

mem.jpg
mem.jpg (290.65 KiB) Viewed 1821 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: MEM's 2014 databaseårbøker

Post by bengt »

Slike vilkår vil ikke jeg være med på. Da er det opp til "markedet", hvis nok kunder har samme mening som meg selv får ikke forfatter solgt boka og da blir han tvunget til å trekke tilbake disse nye vilkårene, eller legge ned produksjonen... Eller markedet fortsetter å kjøpe "boka" og da er det greit.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”